Autotest: Mercedes-Benz B-Klasse (2019)
De redder van het MPV-segment?
Midden jaren negentig waren de gezinsauto’s met een hoge zit en veel ruimte niet aan te slepen. Het MPV-segment was booming, maar vandaag de dag lijkt de SUV het segment over te nemen. Sterft de MPV dan langzaam uit? Niet bij Mercedes-Benz. Is de nieuwe generatie B-klasse de redder van het MPV-segment?
Een stoere uitstraling
De Mercedes-Benz B-klasse had lange tijd een wat ‘minder spannend’ imago, maar daar brengt de Duitse autofabrikant nu verandering in met de nieuwste B-klasse. Die leunt qua techniek en uiterlijk sterk op de A-klasse. Is dat een nadeel? Nee absoluut niet: de lichtgekantelde, trapeziumvormige grille en de samengeknepen LED-koplampen geven de B-klasse een stoere uitstraling. De B-klasse staat sportief op zijn wielen en valt daarmee duidelijk de grote concurrent in dit segment aan: de BMW 2 Serie Active Tourer.
Bekend recept, maar nieuw
Bekijk je de B-klasse van de zijkant, dan lijkt er weinig veranderd ten opzichte van het vorige model. Je zou bijna denken dat het een facelift is, maar vergis je niet. De B-klasse heeft een lagere daklijn en een korte overhang aan de voor- en achterkant. Het geeft de auto een stoere uitstraling en tegelijkertijd de beste cW-waarde in zijn klasse. De buitenmaten zijn vrijwel hetzelfde gebleven. Zo staat de B-stijl 4 centimeter naar achteren voor een betere instap. Ook is het interieur anders ingedeeld waardoor de breedte met 3 centimeter toeneemt, dat merk je vooral met de bewegingsruimte voor je armen.
Hey Mercedes!
Wanneer je voor het eerst de deur opentrekt van de nieuwe B-klasse valt gelijk het opgeruimde interieur op. De geteste auto is voorzien van een zwart lederen interieur en het MBUX-systeem dat we kennen uit de Mercedes-Benz A-klasse. Het grote touchscreen laat zowel de wijzerplaten als het infotainmentsysteem zien en je bedient het systeem via het touchscreen, een touchpad tussen de voorstoelen of met het stemcommando: “Hey Mercedes!”. In de praktijk kiezen we vaak voor het touchscreen of het stemcommando omdat het kleine touchpad vrij lastig te bedienen is onder het rijden. De navigatie werkt feilloos en de met de camera voorop de auto projecteert de navigatie zelfs met videobeelden welke bocht je moet nemen. Dat klinkt als een echte gadget, maar het werkt in de praktijk erg soepel!
Energizing comfort
De toepassing van MBUX zorgt voor een opgeruimde sfeer aan boord. Naast het grote scherm vind je slechts nog een paar fysieke knoppen voor de climate control en alarmverlichting. Net als bij de A-Klasse is de interieurkwaliteit dik in orde. De knoppen voelen solide aan en ondanks de minimalistische indeling is het een sfeervol interieur. De stoelen bieden veel steun en beschikken over diverse grappige opties. Naast verschillende massagefuncties laat de stoel je ook ‘bewegen’. Mercedes-Benz noemt het Energizing comfort wat ervoor zorgt dat de stoel zich constant aanpast naar je lichaam. Een bijzondere optie, al schrikken we er af en toe van als de stoel beweegt.
Nette binnenruimte
Achterin kun je met een gemiddelde lengte (1,87 meter) prima zitten. Optioneel kun je de achterbank 14 centimeter verschuiven, wat net makkelijk kan zijn bij de Ikea of tijdens vakanties. Wat opvalt is de hoofdruimte, die ondanks de lagere daklijn prima voor mekaar is. De bagageruimte meet 455 liter tot 705 liter, wat gemiddeld goed is in dit segment. Een leuke optie is de neerklapbare voorstoel waarmee je makkelijk lange voorwerpen kan vervoeren.
Comfortabel en licht sportief
Tijdens het rijden merk je duidelijk de verwantschap met de Mercedes-Benz A-Klasse. De B-klasse is comfortabel, strijkt netjes oneffenheden glad en de actieve veiligheidssystemen doen goed hun best. Soms zelfs te goed hun best, want af en toe schrikken we van het plotseling ingrijpen van de voetgangersdetectie. De B-Klasse is voor een MPV lekker dynamisch te rijden, maar bij echt snel bochtenwerk zoek je snel de grens op. Het maakt niet uit, want dat is niet de reden dat je deze auto koopt. We rijden met de nieuwe 2,0-liter dieselmotor van Mercedes-Benz, toevallig de eerste motor die voldoet aan de strenge Euro6-eisen die in 2020 van kracht gaan. Voor de overbrenging zorgt de nieuwe achttrapsautomaat die echt weet te overtuigen. Je merkt nauwelijks dat de automaat aan het werk is en ook bij stevig optrekken laat de automaat zich niet verrassen.
Praktische, luxe auto
Is de Mercedes-Benz B-Klasse dan een mooi alternatief voor een SUV? Zeker weten; door de lagere opbouw en sportievere carrosserie beschikt de B-Klasse over goede rijeigenschappen in vergelijking met een SUV. Tel daarbij de goede stroomlijn en het prima ruimteaanbod op en je rijdt in een praktische, luxe auto. In het voorjaar van 2019 staat de B-Klasse in de showroom. De prijzen worden op 5 december bekend gemaakt.