Review – Alfa Romeo Giulia Veloce (2022)
De (onterecht) vergeten rijdersauto?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Alfa Romeo Giulia Veloce hoort zeker thuis in het rijtje met ‘echte rijdersauto’s’. Toch zie je hem relatief weinig rijden, zeker in vergelijking met concurrenten. AutoRAI.nl zocht uit of dat terecht is, of dat de Alfa Romeo Giulia meer aandacht verdient.
Verschillende merken staan bekend als fabrikant van echte ‘rijdersauto’s’, waarbij het rijplezier nog echt voorop staat. Alfa Romeo is ook zo’n merk. Toch lijkt de consument dat een beetje te zijn vergeten. Neem nou de Giulia. Hoewel de mooie sedan gelukkig geen zeldzame verschijning is in het verkeer, is het ook niet het verkoopsucces dat hij had moeten worden. Laat de Giulia dan toch ergens een steekje vallen of wordt hij gewoon onterecht vergeten? We gaan snel op onderzoek uit.
De Alfa Romeo Giulia Veloce
We gaan op stap met de Alfa Romeo Giulia Veloce. Daarin levert de 2,0-liter viercilinder benzinemotor een vermogen van 206 kW (280 pk). Daarmee slaat de Veloce, even kort door de bocht, een brug tussen de reguliere Giulia-modellen (140–148 kW (190–200 pk)) en de liefst 375 kW (510 pk) sterke Quadrifoglio, het sportieve topmodel. Ook qua onderstelafstelling en visuele aankleding is de Veloce een sportieve middenweg. Verder beschikt de Alfa Romeo Giulia Veloce standaard over een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving met sperdifferentieel.
Strak, maar comfortabel
De Alfa Romeo Giulia Veloce is zeker sportief, maar het comfort wordt ook niet uit het oog verloren. Zo is de auto stevig geveerd, maar niet oncomfortabel. Oneffenheden in het wegdek worden goed weggewerkt, waarbij alleen (grote) korte oneffenheden nog wel eens goed voelbaar blijven. Toch ligt de auto ook bij hogere bochtsnelheden mooi strak op de weg. Daarbij helpt ook de Q4-vierwielaandrijving, die de auto bijna als op rails door de bocht loodst. Zelfs een flinke dwarsrichel in een snelle bocht brengt de auto niet tot nauwelijks uit balans.
De Alfa Romeo DNA-rijmodi
Ook de vertrouwde Alfa Romeo DNA-schakelaar is aanwezig. DNA is Alfa’s rijmodisysteem, waarbij de letters tegenwoordig staan voor Dynamic, Normal en Advanced Efficiency. ‘Vroeger’ stond de A nog voor All Weather. Wat de letters ook precies betekenen, het resultaat blijft hetzelfde. In stand A wordt het motorvermogen wat beperkt. Dat is wat veiliger bij slecht weer, maar ook zuiniger. Toch heb je zelfs in deze ‘ecomodus’ nog genoeg vermogen, de reactie op het gaspedaal is alleen wat aan de trage kant.
Normal is zoals de naam al zegt de ‘standaardinstelling’, voor in gewone verkeersomstandigheden. In ‘sportmodus’ Dynamic wordt alles op scherp gezet voor optimale prestaties. De besturing, de schakelacties van de automaat, de reactie op het gaspedaal en de vierwielaandrijving worden allemaal aangepast voor een sportieve rit. In het gewone verkeer is het verschil tussen de rijmodi merkbaar, maar niet gigantisch. Toch heeft Dynamic ook in gewoon verkeer onze voorkeur. Dan is de motor gewoon net even beter bij de les dan in de andere rijmodi.
Dynamic: de Alfa Romeo Giulia Veloce komt tot leven
Het verschil tussen de rijmodi wordt pas echt merkbaar wanneer je gas gaat geven. In Normal is het al leuk sturen, maar in Dynamic komt de Alfa Romeo Giulia Veloce pas echt tot leven. Daarbij past de automaat zich aan op je rijgedrag. Rij je rustig in gewoon verkeer, dan schakelt de automaat ook in Dynamic-modus gewoon bijtijds op. Trap je het gaspedaal wat dieper/sneller in, dan houdt de automaat de toeren mooi hoog om alle paarden onder de motorkap wakker te maken.
Zelf schakelen?
De automaat doet zijn werk goed, maar mocht je het toch niet met de schakelkeuzes eens zijn, dan kan je zelf schakelen met de pook in M of met de flippers achter het stuur. Zelf schakelen heeft ook de voorkeur voor optimale prestaties. De automaat kan namelijk niet voorspellen wat je van plan bent. Terugschakelen voor een bocht doet hij niet en voor een tussensprint is de motor ook eerder bij de les als je zelf alvast terugschakelt voor je gas bij geeft. Dat schakelen met de flippers gaat prima, de automaat reageert mooi snel op je commando’s.
Geluidsbeleving Alfa Romeo Giulia Veloce
De geluidsbeleving is wat ons betreft wel een klein verbeterpuntje, vooral in die zin dat het geluid vrij bescheiden is. Motor en uitlaat produceren een leuk geluid, dat bij lage toerentallen bijna dieselachtig is, maar als je het echt goed wilt horen moet je de toeren wel hoog houden. Dat klinkt echt goed, maar qua volume blijft het zelfs dan relatief bescheiden. Voor echt auditief spektakel moet je toch maar doorsparen voor de Quadrifoglio.
Verbruik Alfa Romeo Giulia Veloce
Het verbruik is natuurlijk niet het belangrijkste aankoopargument voor een auto als dit, maar laten we het toch even benoemen. De Alfa Romeo Giulia Veloce heeft een officieel gemiddeld WLTP-verbruik van 7,7–8,1 l/100 km (ruim 1 op 12). Na onze testweek vermeldt de boordcomputer een praktijkverbruik van gemiddeld 8,6 l/100 km (1 op 11,6). Dat is dus niet helemaal de fabrieksopgave, maar het komt dicht in de buurt en zeker afgezet tegen de geleverde prestaties is dat verbruik gewoon best netjes. Wie rustig met het verkeer meerijdt moet de WLTP-opgave wel kunnen halen.
Prijzen en uitrustingen Alfa Romeo Giulia Veloce
De Alfa Romeo Giulia is leverbaar vanaf 50.400 euro, voor de Veloce moet je minimaal 67.400 euro overmaken. Dat is flink meer, maar daar krijg je naast de extra pk’s ook een bijzonder rijke standaarduitrusting voor terug. We gaan de lijst met uitrustingen niet eens opnoemen, je krijgt standaard gewoon bijna alles dat Alfa Romeo voor de Giulia kan leveren.
De standaarduitrusting van de Alfa Romeo Giulia Veloce is alleen nog uit te breiden met extra rijassistenten, een Harman Kardon-audiosysteem, andere bekleding en andere interieuraankleding, een panoramisch schuifdak, rode remklauwen en/of een andere carrosseriekleur (standaard is de Veloce Alfa-rood).
Voor de volledigheid: voor (sportief) topmodel Quadrifoglio moet je gelijk doorsparen tot liefst 124.900 euro… De actuele prijzen en uitrustingen van de Alfa Romeo Giulia vind je op www.alfaromeo.nl.
Lekker lakje: Ocra Lipari
De testauto is gespoten in de opvallende kleur Ocra Lipari. Een drielaagse lakkleur waar je een uitgebreide alinea over kunt schrijven en dat doen we dan ook. Hoe de kleur eruitziet hangt sterk af van het licht. Bij neutrale belichting is het een soort okerachtige goudtint, die in het donker haast bruin wordt. Schijnt de zon erop, dan wordt het juist een heldere en diepe goudtint. Je ziet het al een beetje aan de kleurverschillen tussen de foto’s bij dit artikel. Opvallen doet de kleur hoe dan ook. Ondanks dat de Giulia op zichzelf geen exclusieve auto is, zorgt onze testauto regelmatig voor nieuwsgierige blikken van omstanders.
(Bagage)ruimte achterin
Ondanks de sportieve prestaties blijft de Alfa Romeo Giulia Veloce prima inzetbaar als dagelijkse auto. Achterin heb je genoeg beenruimte, ook wanneer we met onze 1,80 m ‘achter onszelf’ gaan zitten. De hoofdruimte houdt achterin echter niet over, langer dan pak ‘m beet 1,75 m moet je eigenlijk niet zijn. In de breedte is er ook genoeg ruimte, zolang je de middelste zitplaats maar niet gebruikt. Die is echt alleen voor kinderen. In de bagageruimte past een nette 480 liter.
Infotainment Alfa Romeo Giulia Veloce
Het infotainment van de Alfa Romeo Giulia Veloce komt overeen met dat van de andere Giulia-modellen. De bediening kan op twee manieren: het centrale scherm is een touchscreen, maar op de middenconsole zit ook een BMW iDrive-achtige bedieningsknop. Die heeft onze voorkeur, zeker als je tijdens het rijden iets wilt aanpassen of instellen. Wel is bediening via het touchscreen sneller voor het invoeren van een navigatiebestemming. De menu’s zijn compleet en logisch gestructureerd en de bediening van het systeem – op welke manier je dat ook doet – verloopt probleemloos. Wel heeft het systeem vaak best veel bedenktijd nodig, ook als de auto en het systeem allang zijn opgestart.
Conclusie
Met de Alfa Romeo Giulia Veloce bewijst het Italiaanse merk zich wederom als bouwer van fijne rijdersauto’s. Bij de ontwikkeling van de Giulia werd de BMW 3 Serie als benchmark genomen en het resultaat is echt geslaagd. De Alfa heeft in dit vergelijk zelfs onze voorkeur. De BMW is misschien wat verfijnder, maar de Alfa heeft juist daardoor wat meer ‘karakter’ dan de ‘gepolijste’ BMW. Daarnaast vinden we de Alfa ook een stuk mooier, maar dat is subjectief.
De belangrijkste verbeterpunten van de Alfa Romeo Giulia Veloce zijn het trage infotainment en de relatief krappe hoofdruimte achterin. Als je daarmee kunt leven zien we eigenlijk geen reden om niet voor de Alfa te kiezen. Binnen het Giulia-aanbod biedt de Veloce een ideale combinatie tussen sportieve prestaties en dagelijkse inzetbaarheid, maar een ‘verkeerde keuze’ maak je eigenlijk met geen van de Giulia-modellen.