Luxemerken floreren in 2014
2014 was een opvallend goed verkoopjaar voor dure luxemerken. Zowel Rolls-Royce als Bentley verkocht meer auto’s dan ooit. Voor beide merken zijn de Verenigde Staten de grootste afzetmarkten. Ook Porsche deed het bijzonder goed.
Rolls-Royce leverde afgelopen jaar 4.063 auto’s aan klanten. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van 2013. Nooit eerder in de 111-jarige geschiedenis van het illustere automerk werden zoveel auto’s geleverd. Met vijftien registraties deed Rolls-Royce ook in Nederland goede zaken. Volgens het merk werd de wereldwijde verkoopgroei gedreven door grote belangstelling voor de in november gelanceerde Rolls-Royce Ghost Series II en de Wraith die zijn eerste volledige verkoopjaar kende.
Meer informatie over Rolls Royce? Kijk eens op https://rollsroyce.links.nl/, http://rollsroyce.linksonline.nl/ of rollsroyce jouwportaal voor interessante websites.
Bentley
Bentley verkocht in 2014 wereldwijd 11.020 auto’s, ofwel een groei van 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Volgens Bentley zijn de recordverkopen grotendeels te danken aan de nieuwe modellen. In 2014 werden maar liefst vier nieuwe Bentley’s aan het gamma toegevoegd: de Continental GT V8 S, GT Speed Coupé en Convertible, alsmede de Flying Spur V8. Bentley meldt ook dat het de komende periode zal investeren in het hoofdkwartier in Crewe. Hier komt onder meer een nieuw R&D-centrum inclusief een ontwerpafdeling. In totaal ontstaan hierdoor circa duizend nieuwe arbeidsplaatsen.
Porsche
Behalve Rolls-Royce en Bentley behaalde ook Porsche uitstekende verkoopresultaten in 2014. Het Duitse sportautomerk verkocht 189.850 auto’s, een stijging van 17 procent vergeleken met het jaar ervoor. In december verkocht Porsche voor het eerst meer dan 20.000 auto’s in één maand. De Porsche Macan kende een vleiende verkoopstart met ruim 45.000 verkochte exemplaren. Ook voor Porsche zijn de Verenigde Staten de belangrijkste markten. In Nederland werden in afgelopen jaar 1.007 stuks afgeleverd tegen 849 in 2013.