Gespot: de eerste NIO’s in het wild
Maar een ervan is extra bijzonder…
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Chinese autofabrikant NIO heeft de beloofde overstap naar de Europese markt gemaakt. De eerste exemplaren zouden ongeveer vanaf nu aan klanten moeten worden afgeleverd. AutoRAI.nl kwam alvast een aantal NIO’s tegen, waarvan er één best bijzonder is…
NIO Nederland is gevestigd in Amsterdam, vlakbij de Amsterdam ArenA. Rondom dat Nederlandse hoofdkantoor kwam AutoRAI.nl laatst alvast enkele exemplaren van de NIO ET7 tegen.
De eerste NIO ET7’s in het wild
In Duitsland hadden we al met de auto kunnen rijden, maar in Nederland waren we hem nog niet eerder tegengekomen. Met deze exemplaren hebben we dus de eerste NIO’s ‘in het wild’ gespot, al zijn het zeer waarschijnlijk nog exemplaren van het merk zelf.
Bij de witte is dat wel duidelijk, want er zitten grote NIO-stickers op de voorportieren. Bovendien staat hij letterlijk bij het hoofdkantoor voor de deur op te laden. Het donkergrijze exemplaar stond een eindje verderop in de straat en lijkt al een particuliere te zijn, ware het niet dat hij al sinds augustus op kenteken staat. Toen werden nog helemaal geen auto’s aan klanten uitgeleverd.
Nu we ze op een Nederlandse parkeerplaats zien staan, valt op dat de ET7 eigenlijk best een grote auto is. Vergelijk hem maar eens met de Tesla’s waar de lichtgrijze naast staat, of de Renault Twingo naast de donkergrijze. Met een lengte van 5,1 meter is de ET7 zelfs iets groter dan een Tesla Model S, een van zijn directe concurrenten. De ET7 is dan ook het topmodel van het nieuwe merk. Voor wie liever een auto met meer bescheiden afmetingen heeft komt NIO binnenkort ook met de iets kleinere ET5.
Dat is bijzonder: een NIO ES8
Een paar weken geleden liepen we toevallig ook al langs het NIO-hoofdkantoor en toen stond er iets op de parkeerplaats dat veel specialer is: een NIO ES8. Dat is het eerste reguliere serieproductiemodel van het merk, geïntroduceerd in 2018 en subtiel gefacelift in 2020. Dat faceliftmodel zie je hier. Dit exemplaar staat sinds half september op kenteken.
Wat deze ES8 zo’n bijzondere spot maakt? Nou, NIO is weliswaar van plan om met verschillende modellen naar de Nederlandse markt te komen, maar de ES8 zit daar vooralsnog nou juist niet bij. Overigens levert men de ES8 wel in Noorwegen, vorig jaar het eerste Europese land waar NIO actief was.