![Een gouden auto met een strak ontwerp, getinte ramen en een panoramisch schuifdak staat geparkeerd op een verhard terrein nabij een modern gebouw. Op de achterkant van de NIO ET5 staat trots de modelnaam](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/01/nio_et5_9_02e800f104740356-640x480.jpg)
De NIO ET5 komt dit jaar op de markt en komt 1.000 kilometer ver
Straks net zo populair als een Model 3?
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Het Chinese Nio heeft de ET5 onthuld: een elektrische sedan die het gaat opnemen tegen de Tesla Model 3. Zijn specificaties maken indruk: de topversie heeft volgens de automaker een actieradius van 1.000 kilometer.
Wat is Nio?
Nio is typisch zo’n Chinees automerk dat het in eigen land heel goed doet, maar waar jij misschien nog nooit van gehoord hebt. Daar komt in de nabije toekomst waarschijnlijk wel verandering in. Nio maakt namelijk interessante elektrische auto’s en ze willen heel graag Europa veroveren.
Momenteel is het Chinese merk in Europa alleen actief in Noorwegen, maar in 2022 breidt het zijn activiteiten uit naar Denemarken en Duitsland. In 2025 willen de Chinezen wereldwijd in meer dan 25 landen actief zijn. Wanneer Nederland aan de beurt is, is nog niet duidelijk. Maar dat het merk naar ons land komt, lijkt slechts een kwestie van tijd. We praten je daarom vast even bij over het belangrijkste nieuwe model van Nio: de ET5.
Premium
In China is Nio een grote speler in het premiumsegment. In maart introduceert het merk de ET7, die het gaat opnemen tegen de Audi RS e-tron en Tesla Model S. Interessanter is wellicht de ET5, een concurrent voor onder meer de BMW i4 en i3 en de Polestar 2 en Tesla Model 3. Als je een beetje met je ogen knijpt, doet het design denken aan de Model 3. Zowel het exterieur als het interieur zien er strak en minimalistisch uit en vooral het design van het volledige glazen dak en het tabletscherm komt wat bekend voor.
Actieradius Nio ET5
De ET5 is vooralsnog standaard voorzien van twee elektromotoren, samen goed voor een gecombineerd systeemvermogen van 480 pk en 700 Nm. De Chinese EV accelereert in slechts 4,3 seconden naar de 100 km/u.
Er zijn drie verschillende accupakketten leverbaar. De instapper beschikt over 75 kWh en heeft een actieradius van 550 kilometer. Je kunt ook kiezen voor een accu van 100 kWh en zelfs 150 kWh. In dat geval beschikt de ET5 volgens Nio over een actieradius van respectievelijk 700 en 1.000 kilometer.
Accu wisselen
Snelladen is uiteraard mogelijk – in China heeft het merk zelfs 6.484 eigen snelladers staan – maar je kunt ook een leeg accupakket omwisselen voor een vol exemplaar. Nio zet namelijk in op ‘Battery as a Service’. Je huurt dan het accupakket – waardoor de vanafprijs van de auto lager is – en vervolgens kun je hem continu wisselen bij zogeheten swapping stations. In 2021 bouwde Nio in China 733 accuwisselstations en het merk wil dit concept ook in Europa uitrollen. Hoe het omwisselen van een accupakket in de praktijk gaat, zie je in de video onderaan dit artikel.
Prijzen
In China komt de Nio ET5 in september op de markt, met een vanafprijs van omgerekend zo’n 46.000 euro. Daarmee is hij zo’n 4.000 euro goedkoper dan een basis Model 3 in ons land. De vanafprijs gaat met zo’n 10.000 euro naar beneden als je het accupakket huurt. Je bent dan wel 136 euro per maand kwijt voor de huur van het 75 kWh accupakket of 206 euro voor 100 kWh.