![Oranje Ford Transit Custom-busje geparkeerd op een verhard terrein met gras en lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-5-640x480.jpg)
Autotest – Ford Transit Custom PHEV (2020)
Muisstil, duurzaam en praktisch
![]() |
Door Ruben Jason Penders. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Elektrische bestelauto’s, die zijn toch hartstikke duur en zwaar? Ford heeft een beter idee en introduceert een plug-in hybride (PHEV) variant van de Ford Transit Custom. Wat zijn de voor- en nadelen? AutoRAI.nl zoekt het uit.
Elektrische bestelbus
Maak kennis met de Ford Transit Custom PHEV. Het idee achter deze plug-in hybride is simpel: voorin ligt een 127 pk sterke elektromotor – die de voorwielen aandrijft – en onder de laadruimte ligt een 13.6 kWh accupakket.
Dankzij de elektrische aandrijflijn hoef je geen rekening meer te houden met milieuzones, want je stoot exact 0 gram CO2 uit. Zonder problemen rij je dus met deze bus de binnenstad in, om bijvoorbeeld je pakketjes af te leveren. Maar je zult je nu afvragen hoe ver je komt met een accupakket dat slechts 13.6 kWh groot is.
Actieradius Ford Transit Custom PHEV
Het antwoord is simpel: niet gigantisch ver. Na zo’n 40 kilometer is de stroom op. En nu? Een stopcontact zoeken? Niets daarvan. In het vooronder ligt een tweede motor: een driecilinder benzinemotor. Niet om de wielen aan te drijven, maar om het accupakket op te laden.
De 1.0-liter turbomotor is dus eigenlijk een generator. Omdat hij niet voor de directe aandrijving zorgt – en dus niet regelmatig veel toeren moet draaien tijdens het optrekken – kan de motor op een efficiënt toerental zorgen dat het accupakket netjes wordt bijgeladen.
![Close-up van een oranje Ford Transit Custom-busje dat buiten geparkeerd staat, met de nadruk op het linkervoorgedeelte met de koplamp en het stuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-32-640x480.jpg)
![Oranje Ford Transit Custom-busje buiten geparkeerd met heldere lucht en groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-3-360x270.jpg)
![Close-up van het voorwiel en de band van een oranje Ford Transit Custom, met een zilveren wieldop met het Ford-logo, geparkeerd op een bakstenen oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-30-360x270.jpg)
Prijzen Ford Transit
Het is een bijzondere combinatie: een bestelauto zonder dieselmotor, maar met een benzinemotor, elektromotor en een accupakket dat weer door de benzinemotor wordt opgeladen of via een laadpaal (plug-in). Het zorgt voor een paar voor- en nadelen.
De Ford Transit Custom PHEV is bijvoorbeeld niet goedkoop, hij is er vanaf 41.250 euro. Maar moet je hem wel vergelijken met een traditionele dieselbus? Bedrijven die werknemers in de binnenstad hebben werken, hebben dagelijks te maken met lage-emissiezones. En die zones zullen nooit meer kleiner worden en zich alleen maar gaan uitbreiden. Deze bedrijven zullen dus opzoek moeten gaan naar schone bestelbusjes, of ze nou willen of niet.
Volledige elektrische bestelbussen zijn momenteel nog behoorlijk prijzig, want er liggen soms wel 100 kWh accupakketten in. Het 13.6 kWh pakket van de Transit Custom PHEV is klein en dus aanzienlijk goedkoper. Toch heb je genoeg actieradius om volledig elektrisch binnen de milieuzones te opereren. Daarbuiten slinger je de benzinemotor weer aan.
![Close-up van de koplamp van een moderne Ford Transit Custom op een oranje voertuig, met een gedetailleerd ontwerp en een schoon oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-34-640x480.jpg)
![Close-up van een 'Ford Transit Custom'-embleem op de zijkant van een oranje voertuig, met een wazige groene achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-9-360x270.jpg)
![Close-up van de zijspiegel van een Ford Transit Custom met een duidelijke focus op de behuizing, tegen een onscherpe achtergrond van een oprit en bomen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-2-360x270.jpg)
Laden
Tijdens een klus of lunch kun je hem natuurlijk aan een laadpaal hangen, als je toch wat extra range nodig hebt in de stad. Via de laadaansluiting in de voorbumper kun je de bus aan de lader hangen. Als je alleen een traditioneel stopcontact in de buurt hebt, duurt het volladen zo’n vier uur. Via een laadpaal neemt dit proces zo’n 2,7 uur in beslag. Het accupakket slaat ook energie op die wordt teruggewonnen tijdens het remmen.
Voor werkgevers die de bussen bijna altijd volledig elektrisch kunnen laten rijden, wordt het dankzij lage verbruikskosten helemaal interessant als je kijkt naar de total cost of ownership (TCO). Moet je dagelijks voornamelijk snelwegkilometers maken, dan is de bus minder geschikt, omdat de 1.0-liter benzinemotor dan flink aan de bak moet en het verbruik omhoog schiet.
![Close-up van de linkervoorkant van een Ford Transit Custom, met een gedetailleerd zicht op de koplamp, de grille en het stuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-11-360x270.jpg)
![Een elektrische Ford Transit Custom-auto in het oranje met de oplaadpoort open en de connector zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-10-360x270.jpg)
Duurzaamheid
Het lijkt soms een bijzaak, maar uiteindelijk draait het hier wel om: duurzaamheid. Wie wel eens door de stad loopt of fietst zal er bekend mee zijn, stinkende dieselwalmen van ronkende bestelbussen bij het stoplicht. De Ford Transit Custom PHEV doet dat heel anders. In de EV Now-modus wordt de driecilinder range-extender stilgezet en rij je volledig elektrisch. Geen geluid en geen uitstoot. Hooguit een zacht gezoem van de elektromotor en een futuristisch geluid van een audiospeaker aan de buitenkant, die aan de omgeving aangeeft dat je er bent.
Hij mag dan duurzaam zijn, maar hij wordt er niet minder praktisch van. Het bescheiden accupakket zit onder de laadvloer verwerkt, waardoor het laadvolume hetzelfde als bij de traditionele Transit Custom is (6 m3) en de laadcapaciteit ook bijna hetzelfde blijft: 1.130 kilogram.
![Achteraanzicht van een geparkeerde oranje Ford Transit Custom-bestelwagen in een zonnige buitenruimte met groen, met daarop het Europese kenteken "VFX-53-K".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-23-640x480.jpg)
![Een lege Ford Transit Custom bestelwagen met open achterdeuren, geparkeerd op een verhard terrein omgeven door groen, vanaf de achterkant gezien bij daglicht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-25-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een lege Ford Transit Custom bestelwagen met oranje en grijze muren, met de geribbelde metalen vloer en wielkasten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-28-360x270.jpg)
![Een Ford Transit Custom-bestelwagen, oranje van kleur, geparkeerd aan de kant van een weg met de zij- en achterdeuren open, onder een heldere hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-22-640x480.jpg)
![Oranje rolstoelhelling opgevouwen in een Ford Transit Custom-bus, verlicht door zonlicht dat door het raam van het voertuig stroomt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-20-360x270.jpg)
![Open achterdeur van een oranje Ford Transit Custom-busje met een lege laadruimte met zwarte vloer, gezien vanaf de buitenkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-17-360x270.jpg)
Rijervaring
De rijervaring in de Transit Custom PHEV is op z’n minst bijzonder te noemen. Het is inmiddels bij de meeste mensen bekend dat een elektromotor voor direct koppel zorgt, waardoor je in een elektrische auto bij het stoplicht bijna altijd als eerste weg bent.
Dat is bij Transit Custom PHEV niet anders. Het resultaat is hilarisch en moet een bizar gezicht zijn voor mensen die naast je of achter je staan. Zodra het stoplicht op groen springt, rij je tot 50 km/u de meeste auto’s er gemakkelijk uit. En dat in een vijf meter lange en twee meter hoge bestelbus! We moeten er stiekem wel om gniffelen.
FordPass-app
De PHEV is verder vrijwel identiek aan een traditionele Transit Custom. De stoelen zitten goed, het zicht is goed en er is voldoende aflegruimte voor al je bekers, sleutelbossen, pennen en formulieren.
De bus is bovendien dankzij een on-board modem altijd voorzien van een internetverbinding. Via de FordPass-app kun je zo eenvoudig allerlei informatie over de bus op je smartphone zien. Denk aan de benzinemeter, de status het accupakket of de locatie van de bus. Via de FordPass Pro-app kunnen fleetowners deze informatie van meerdere bussen zien.
![Binnenaanzicht van een Ford Transit Custom met het stuur, het dashboard en de voorstoelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-21-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van een Ford Transit Custom met de bestuurdersstoel, het stuur, het dashboard en de open voordeur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-16-360x270.jpg)
![Interieur van een Ford Transit Custom met de passagierszijde met een bekerhouder, ventilatieopening en vergrendelknoppen op het dashboard.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-15-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Ford Transit Custom, met een bestuurdersstoel, passagiersstoel en dashboard, door een open zijdeur met aan de buitenkant zichtbaar groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-14-640x480.jpg)
![Interieur van een Ford Transit Custom met de bestuurdersstoel en de passagiersstoel voorin met grijze bekleding, met aan de linkerkant een stuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-13-360x270.jpg)
![Autodashboard van een Ford Transit Custom, met een digitaal radiodisplay afgestemd op npo radio 1, omgeven door ventilatieopeningen en bedieningsknoppen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/08/Ford-Transit-Custom-PHEV-12-360x270.jpg)
Conclusie
Dankzij lage-emissiezones moeten veel bedrijven opzoek naar een alternatief voor de oude en vertrouwde dieselbus. Naar alle verwachting komen er vanaf 2025 in veel gemeentes zelfs nul-emissiezones. Met de Transit Custom PHEV biedt Ford dezelfde oude en vertrouwde Transit-ervaring, alleen een stukje duurzamer. Het is voor bedrijven die veel in de binnenstad moeten zijn een geschikte oplossing en een mooi opstapje naar een volledig elektrische Transit. Volgens verschillende bronnen laat die namelijk niet heel lang meer op zich wachten.