
Ford-directeur: “Nederlandse overheid moet PHEV’s & MHEV’s niet negeren”
Verlagen van BPM-heffing op nieuwe auto's is wenselijk

Volgens Ford legt het huidige emissiereductiebeleid te veel nadruk op BEV’s, dus volledig elektrische voertuigen. “De Nederlandse overheid moet PHEV’s & MHEV’s niet negeren”, stelt Johan Claassen, directeur Ford Nederland.
Eerlijker beleid
Claassen streeft naar een eerlijker beleid. “Niet iedereen kan het zich veroorloven om een BEV te kopen en klanten verwachten ook andere dingen van hun voertuigen. Om echt een verschil te maken voor de luchtkwaliteit in onze steden moeten we hybride technologieën gebruiken om de weerstand van de consument om elektrisch te gaan rijden te overwinnen”, zegt hij.
Opschalen laadinfrastructuur
Hij vervolgt: “Terwijl we wachten tot BEV’s betaalbaarder worden en de laadinfrastructuur verder wordt opgeschaald, zijn we van mening dat de Nederlandse overheid PHEV’s en MHEV’s niet mag negeren in haar EV-plannen. Behalve een gelijke behandeling voor PHEV’s en MHEV’s, heeft Nederland een stabiel EV-stimuleringsbeleid nodig om het consumentenvertrouwen op te bouwen.”
Meestal van korte duur
“Tot nu toe waren incentives meestal van korte duur en nieuwe veranderingen in het belastingstelsel kunnen een aanzienlijke impact hebben op de verkoop van elektrische voertuigen en de restwaarde. Consumenten twijfelen of ze een conventioneel aangedreven auto of een hybride moeten kopen, of moeten wachten tot de overheid betere financiële prikkels biedt om een BEV te kopen.”
Niet zo milieuvriendelijk
“Hierdoor is het Nederlandse wagenpark een van de oudste van Europa en niet zo milieuvriendelijk als hij zou kunnen zijn. Als de overheid het kopen van een nieuwe, emissiearme auto aantrekkelijker zou maken – bijvoorbeeld door de BPM-heffing op nieuwe auto’s te verlagen – zou dat een grote impact hebben op het vergroenen van het Nederlandse wagenpark.”
Duidelijke visie
Ford dringt er volgens Claassen bij steden op aan om de cruciale rol die elektrische voertuigen spelen in stedelijke mobiliteit en ‘mobility as a service’-concepten te erkennen. “Door een duidelijke visie die ook hybride voertuigen en fiets-, voetgangers- en OV-oplossingen meeweegt, kunnen gemeenten het vertrouwen van de consument in de aanschaf van een nieuwe en ‘groenere’ auto vergroten.”
Een grote bijdrage leveren
Dit verhaal is volgens de Ford-directeur ook van toepassing op bedrijfsvoertuigen. “Steden moeten zich niet uitsluitend richten op BEV’s om binnenstedelijke logistiek te verzorgen. PHEV-bestelwagens, zoals de Transit Custom, kunnen een grote bijdrage leveren aan het verminderen van de uitstoot. We hebben dit bewezen in onze tests in Londen, waarbij 75 procent van de meer dan 240.000 afgelegde kilometers in het centrum van Londen werd verreden in de lokaal emissievrije, elektrische rijmodus.”
Geofencing
“Steden zouden ook kunnen profiteren van geofencing-functionaliteiten om EV-rijden in lage- en nulemissiezones te controleren en af te dwingen. Hier in Nederland lopen we in veel opzichten voor op andere Europese landen. Maar – zoals zoveel landen – moet er nog steeds een samenhangend beleid komen om vaart te houden in de transitie naar een elektrische toekomst.”
Energietransitie
“Om ervoor te zorgen dat het beleid inclusief, alomvattend en toekomstbestendig is, denken we dat er veel te winnen valt door een persoon aan te stellen die specifiek verantwoordelijk is voor het toezicht op die transitie, zowel wat betreft beleidsontwikkeling als het creëren van infrastructuur. En wij autofabrikanten kunnen intensiever met elkaar samenwerken en proactiever met gemeentelijke autoriteiten en de nationale overheden samenwerken aan uitgebreide plannen om de energietransitie voor iedereen soepeler te laten verlopen.”