De Seven bestaat in 2017 al 60 jaar!
Eerst als Lotus 7, nu als Caterham Seven
Dit jaar viert Caterham Cars het zestigjarige bestaan van de legendarische Seven.
1957
De Seven verscheen zestig jaar geleden – in 1957 – als Lotus 7. Oprichter Colin Chapman had de sportauto geheel volgens zijn vrij extreme denkbeelden ontwikkeld: zo licht en zo eenvoudig mogelijk, met een buizenframe, een simpele aluminium carrosserie en achterwielaandrijving. De motoren kwamen van Ford, BMC en Coventry Climax.
“Je kon de 7 kant-en-klaar én als bouwpakket kopen”
BEKIJK OOK: Welkom bij Caterham Airways – Video
Circuit of openbare weg, jij beslist
De Lotus 7 was bedoeld voor het circuit, maar hij was ook op de openbare weg te gebruiken. Je kon hem kant-en-klaar én als bouwpakket kopen. Dat laatste scheelde in Engeland bij de aanschaf heel veel belasting. Lotus verkocht tussen 1957 en 1972 zo’n tweeënhalfduizend 7’s – in drie versies, de 7, de Series 2 en de Series 3.
Belastingwetgeving
In 1973 – met de toetreding van Groot-Brittannië tot de Europese Economische Gemeenschap – veranderde de belastingwetgeving en was de 7 voor Lotus niet meer interessant. Caterham, de Lotus-vertegenwoordiger in de gelijknamige plaats in Zuid-Engeland, nam de productierechten voor de 7 over.
Caterham
Directeur-eigenaar Graham Nearn van Caterham kocht de productierechten van de Lotus 7 Series 3 en net als Lotus destijds biedt ook Caterham de Seven (zoals Caterham hem noemt) zowel compleet gebouwd als als bouwpakket aan.
Doorontwikkeld
Caterham heeft de Seven altijd doorontwikkeld en zegt dat ook in de toekomst te blijven doen. Zo is de Seven ontwikkeld van een sportautootje met een Ford 1.172 cc zijklepper met 29 kW (40 pk) tot een supersportauto met Ford Sigma- en Duratec-motoren en vermogens tot 228 kW (310 pk). De huidige instapper is overigens een versie met een driecilinder Suzuki-turbomotor van 660 cc en 59 kW (80 pk): de Seven 165, waarbij de ‘5’ staat voor Euro 5.
LEES OOK: De 15 lichtste auto’s van dit moment
Kloon of replica
Vanwege het zeer simpele basisontwerp van de Lotus 7 wordt dit model door meer dan 160 bedrijven en bedrijfjes over de gehele wereld nog steeds als kloon of replica-model geproduceerd.