Ferrari geschiedenis
Enzo Ferrari (1898) stond eind jaren twintig van de vorige eeuw aan het hoofd van Alfa Romeo's raceafdeling en begon later zijn eigen team, Scuderia Ferrari, ook met Alfa Romeo. In 1937 nam hij afscheid van Alfa Romeo en in 1947 begon hij zijn eigen (race)automerk. In 1950 nam Ferrari deel aan het nieuw opgerichte Formule 1-wereldkampioenschap; het merk heeft als enige team aan alle tot nu toe gehouden seizoenen deelgenomen.
Ferrari logo
Het logo van Ferrari, het steigerende paard, ofwel cavallino rampante, is geïnspireerd op een sieraad dat Ferrari kreeg van gevechtspiloot Francesco Baracca. Die kwam tijdens de Eerste Wereldoorlog om het leven. Ter nagedachtenis van Baracca gebruikte Ferrari het paard als logo voor zijn raceautos. Voor het eerst op een Alfa Romeo, want Ferrari was destijds nog aan Alfa Romeo verbonden. Pas in 1947 verscheen het logo op een echte Ferrari.
Enzo Ferrari overleden
Ferrari gaf niet veel om geschiedenis. Over zijn auto's zei hij altijd dat zijn nieuwste de beste was en naar verluidt zei hij dat hij straatauto's maakte en verkocht om zijn raceactiviteiten te financieren. In 1969 verkocht hij de helft van zijn bedrijf aan Fiat, onder de voorwaarde dat hij de volledige macht over zijn bedrijf zou behouden. In 1987 verscheen de Ferrari F40, destijds de ultieme supersportauto, ter ere van het veertigjarige bestaan van het merk. Het was de laatste auto die onder leiding van Ferrari is ontwikkeld, want Enzo Ferrari overleed in 1988. Sinds 2016 is Ferrari weer zelfstandig.