De geschiedenis van Ferrari’s ‘middenklasser’ begint in 1986, met de introductie van de Dino 206 GT. Waar deze auto en de doorontwikkelde Dino 246 GT nog een V6 hebben, krijgt opvolger 308 een V8-motor. Verspreid over de modellen 328, 348, F355, 360 en F430 verandert er eigenlijk maar weinig aan het basisconcept. Alle modellen hebben een achterin geplaatste middenmotor en achterwielaandrijving, het enige verschil is dat de motor vanaf de 348 in de lengterichting wordt geplaatst in plaats van dwars. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De geschiedenis van Ferrari’s ‘middenklasser’ begint in 1986, met de introductie van de Dino 206 GT. Waar deze auto en de doorontwikkelde Dino 246 GT nog een V6 hebben, krijgt opvolger 308 een V8-motor. Verspreid over de modellen 328, 348, F355, 360 en F430 verandert er eigenlijk maar weinig aan het basisconcept. Alle modellen hebben een achterin geplaatste middenmotor en achterwielaandrijving, het enige verschil is dat de motor vanaf de 348 in de lengterichting wordt geplaatst in plaats van dwars.
Wisseling van de wacht
De meer recente modelgeschiedenis begint in 2009, met de introductie van de 458. Die werd in 2015 opgevolgd door de 488, wat in feite een grondig gefacelifte versie van die auto was. In 2019 is het opnieuw tijd voor een wisseling van de wacht. De F8 Tributo staat klaar om het stokje over te nemen. In zijn algemeen doet de auto nog denken aan de 458 en 488, maar verder is de auto nu duidelijk een nieuwe generatie.
Hommage
Op technisch vlak wordt de aandrijflijn wel overgenomen van voorganger 488 Pista. Dat betekent een 3.9-liter V8 met een vermogen dat in de F8 is opgeschroefd tot 720 pk. Daarmee is het de krachtigste door een V8 aangedreven serieproductie-Ferrari ooit. Zoals de typenaam Tributo al aangeeft is de F8 ook meteen een hommage aan de V8-motor en "de compromisloze lay-out" van de modellenlijn. Niet veel later verscheen ook een open uitvoering, de F8 Spider.
Technisch
Motortype | benzine, V8 |
Cilinderinhoud | 3.902 cm³ |
Max. vermogen | 529 kW (720 pk) |
Bij | 7.000 tpm |
Max. koppel | 770 Nm |
Bij | 3.250 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Vermogensrange | alleen 529 kW |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | september 2019 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 309.546 |
Bijzonderheden | De nieuwe F8 is de laatste Ferrari met V8-motor zonder elektro-ondersteuning en is er ook als open Spider. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/35 ZR20 / 305/30 ZR20 |
L x B x H | 4.611 x 1.979 x 1.206 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.330 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 200 l |
Tankinhoud | 78 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 12,9 l/100km |
CO₂-emissie | 292 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 2,9 s |
Topsnelheid | 340 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng