In 2009 trok Ferrari het doek van de California. De auto was destijds het nieuwe instapmodel voor het merk en had geen directe voorganger. Wel verwees de auto met zijn naam naar enkele modellen uit het verleden. Dat zijn de 250 GT Spyder California uit 1957 en de 365 California uit 1966. De moderne California was een zogenaamde grand tourer. De auto was in staat tot sportieve prestaties, maar vooral bedoeld om te toeren. Het liefst met het dak open onder de zon, want een dichte coupéversie was er nooit. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
In 2009 trok Ferrari het doek van de California. De auto was destijds het nieuwe instapmodel voor het merk en had geen directe voorganger. Wel verwees de auto met zijn naam naar enkele modellen uit het verleden. Dat zijn de 250 GT Spyder California uit 1957 en de 365 California uit 1966. De moderne California was een zogenaamde grand tourer. De auto was in staat tot sportieve prestaties, maar vooral bedoeld om te toeren. Het liefst met het dak open onder de zon, want een dichte coupéversie was er nooit.
Primeurs
De California introduceerde gelijk een nieuwe designtaal voor het merk en had als nieuw instapmodel de taak om nieuwe klanten naar Ferrari te lokken. De auto had tevens best een hoop primeurs voor het merk aan boord. Zo was het de eerste Ferrari met een voorin geplaatste V8-motor, de eerste Ferrari met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, de eerste Ferrari met stalen klapdak en de eerste Ferrari met directe benzine-inspuiting, om maar enkele voorbeelden te noemen.
Facelift en opvolging
In 2014 onderging de California een facelift, waarbij ook het motorenaanbod wijzigde. De oorspronkelijke 5.3-liter V8 werd vervangen door een 3.9-liter V8 met turbo. Daardoor veranderde ook de typenaam: na de facelift ging de auto als California T door het leven. In 2017 stopte de productie van de California, waarna in 2018 het stokje werd overgenomen door de Portofino.
Technisch
Motortype | benzine, V8 |
Cilinderinhoud | 3.855 cm³ |
Max. vermogen | 412 kW (560 pk) |
Bij | 7.500 tpm |
Max. koppel | 755 Nm |
Bij | 4.750 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 10,8 m |
Vermogensrange | alleen 412 kW |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 2-drs. cabriolet |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | oktober 2008 |
Laatste facelift | april 2014 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 240.804 |
Bijzonderheden | Ferrari legt met de California T het accent meer op comfort. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/40 R19 / 285/40 R19 |
L x B x H | 4.570 x 1.910 x 1.322 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.730 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 240 l |
Tankinhoud | 78 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 10,5 l/100km |
CO₂-emissie | 250 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 3,6 s |
Topsnelheid | 316 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng