Volgende generatie Volvo 40-serie ook elektrisch
Prototypes XC40 en S40 geven blik in de toekomst
Volvo wil op de middellange termijn jaarlijks 800.000 auto’s verkopen. Vorig jaar bedroeg de verkoop 503.000 auto’s. Het merk moet dus nog flinke stappen zetten, maar hoopt binnen vier jaar wereldwijd te concurreren met de andere premiummerken. Een belangrijke rol is weggelegd voor de compleet nieuwe 40-familie, die uit meer modellen zal bestaan dan ooit. Deze 40.1 Concept en 40.2 Concept geven een voorproefje van de XC40 en S40.
SPA en CMA
Met de twee studiemodellen laat Volvo zien op welke manier het wil groeien. De 90-serie is met de S90, V90 en XC90 compleet. De 60-range met modellen als de S60, V60 en XC60 is aan vervanging toe. Daarnaast komt de 40-serie voor de wat kleinere beurs. Volvo bouwt de 90- en 60-reeks op het Scalable Product Architecture-platform (SPA). Voor de 40-reeks ontwikkelde Volvo in samenwerking met het Chinese Geely een eigen bodemsectie, de Compact Modular Architecture (CMA). Zowel SPA als CMA is modulair en dus geschikt voor diverse aandrijflijnen.
Gamma elektrische aandrijflijnen
“Met onze modulaire benadering van zowel de voertuigarchitectuur als de ontwikkeling van aandrijflijnen zijn we veel concurrenten in het premiumsegment gepasseerd”, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development. Volgens Håkan Samuelsson, Volvo’s president en chief executive, volgt er van de 40-serie ook een model met een elektrische aandrijflijn. “Een gamma elektrische aandrijflijnen, waaronder de Twin Engine plug-inhybride en de volledig elektrische aandrijflijn, stonden centraal bij de ontwikkeling van de CMA-voertuigarchitectuur.”
In 2019 hoopt Volvo ook een volledig elektrische auto op basis van het grotere Scalable Product Architecture te kunnen aanbieden. Er komen dus meer elektrische Volvo-modellen.
Aangescherpte designtaal
Volvo introduceert eind 2017 eerst de XC40, gevolgd door de S40 in 2018. Deze nieuwe varianten verschijnen naast de huidige V40 en V40 Cross Country in het leveringsprogramma. De studiemodellen 40.1 en 40.2 zijn niet alleen wat aandrijflijnen betreft innovatief. Volvo heeft ze ook volgens de verder aangescherpte designtaal vormgegeven. Connectiviteit en autonoom rijden spelen ook een belangrijke rol in het ontwerp.
Ook op SPA-platform een elektromodel
De nieuwe XC40 is een compacte SUV die moet concurreren met de Mercedes-Benz GLC en de BMW X1. De nieuwe S40 komt in het vaarwater van de Audi A3 en de Mercedes-Benz CLA. De 60- en 90-serie moeten volgens Volvo goed zijn voor 70 procent van de totale verkoop, de 40-reeks voor 30 procent van het totaal.