![Een zilveren Porsche Cayenne Turbo GT met spoiler rijdt op een bochtige weg tegen een bergachtige achtergrond, met een kentekenplaat met de tekst](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0019-640x480.jpg)
Porsche Cayenne Turbo GT heeft overkill aan power
0,6 seconde sneller dan de Turbo naar 100 km/u
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Porsche introduceert de absolute topsporter onder de Cayennes: de nieuwe Cayenne Turbo GT. De nieuwe Porsche Cayenne Turbo GT is alleen verkrijgbaar als vierzits coupé. Het model heeft een overkill aan power.
Het motorvermogen van de Cayenne Turbo GT
De 640 pk sterke 4,0-liter V8-biturbomotor van de Porsche Cayenne Turbo GT levert 90 pk en 80 Nm (totaal 850 Nm) meer dan de Cayenne Turbo Coupé. Daardoor neemt de standaardsprint vanuit stilstand naar 100 km/u slechts 3,3 seconden in beslag. Dat is 0,6 seconde sneller dan de Turbo. De topsnelheid ligt op 300 km/u en dat is 14 km/u sneller dan de Turbo.
Record!
Porsche-testrijder Lars Kern klaarde een rondje over de 20,832 kilometer lange Nürburgring Nordschleife met de Cayenne Turbo GT in 7:38,9 minuten, waarmee hij een nieuw officieel SUV-record vestigde. Dat zegt genoeg over het prestatiepotentieel van deze nieuwe super-SUV.
De techniek
De V8-biturbomotor in de Cayenne Turbo GT is momenteel de krachtigste achtcilinder van Porsche. Met name de krukas, turbolader, directe benzine-injectie en de inlaat- en uitlaatluchtkoeling werden verfijnd. Binnenin de motor verschilt de motor van de Turbo GT op fundamentele onderdelen van de Turbo Coupé, zoals de krukas, drijfstangen, zuigers en distributieketting. Ook de 8-traps Tiptronic S met verkorte schakeltijden en het Porsche Traction Management (PTM) zijn aangepast. Het standaard titanium sportuitlaatsysteem met centraal geplaatste uitlaatpijpen is speciaal voor de Cayenne Turbo GT ontwikkeld. Gewicht wordt bespaard door het weglaten van de middelste geluidsdemper.
![Op een oprit voor een modern gebouw met grote ramen en houten accenten staat een Porsche Cayenne Turbo GT geparkeerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0032-640x480.jpg)
![Een grijze Porsche Cayenne Turbo GT met opvallende gele remklauwen staat geparkeerd voor een modern gebouw met een strak houten lattenontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0031-360x270.jpg)
![Een Porsche Cayenne Turbo GT rijdt op een bochtige verharde weg omgeven door bomen en groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0030-360x270.jpg)
![Een Porsche Cayenne Turbo GT rijdt op een bochtige bergweg met metalen vangrails en stenen muren, omgeven door bomen en heuvels op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0029-640x480.jpg)
![Een slanke, grijze Porsche Cayenne Turbo GT SUV met gele remklauwen en lichtmetalen velgen, geparkeerd op een asfaltoppervlak, met wolken en lage heuvels op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0028-360x270.jpg)
![Een blauwe Porsche Cayenne Turbo GT rijdt op een racecircuit met een zonsondergang op de achtergrond en passeert aan de zijkant een verkeerskegel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0027-360x270.jpg)
![Een grijze Porsche Cayenne Turbo GT met kenteken "S:CA 9988" rijdt op een gebogen racebaan, met wazige bewegingseffecten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0026-640x480.jpg)
![Een zwarte Porsche Cayenne Turbo GT rijdt in de schemering over een racecircuit, terwijl straatverlichting het gebied verlicht en de bergen op de achtergrond zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0025-360x270.jpg)
![Een Porsche Cayenne Turbo GT rijdt bij zonsondergang op een bochtige weg, met een met bomen bedekte heuvel op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0023-360x270.jpg)
![Een Porsche Cayenne Turbo GT met bronzen wielen rijdt over een weg met bergen op de achtergrond onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0022-640x480.jpg)
![Een zilveren Porsche Cayenne Turbo GT rijdt op een heldere dag over een racecircuit met bergen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0021-360x270.jpg)
![Een grijze Porsche Cayenne Turbo GT rijdt een bocht door op een racecircuit met bergen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0020-360x270.jpg)
![Een gestroomlijnde Porsche Cayenne Turbo GT met getinte ramen snelt over een racecircuit, waarbij het zilverkleurige voertuig door de onscherpe achtergrond snijdt die zijn intense beweging aangeeft.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0018-640x480.jpg)
![Een grijze Porsche Cayenne Turbo GT met gouden wielen rijdt op een weg met bergachtig landschap op de achtergrond. Het voertuig beweegt, vastgelegd in een zijprofiel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0017-360x270.jpg)
![Een Porsche Cayenne Turbo GT rijdt op een heldere dag op een landelijke weg vlakbij een windzak, met bergen op de achtergrond zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0016-360x270.jpg)
Overkill aan carbon
Naast een overkill aan vermogen gebruikt Porsche ook carbon in overvloed. Het carbon dak en de zwarte wielkastverbreders domineren samen met de 22 inch GT-designwielen in de kleur Neodyme het zijaanzicht. De carbon zijpanelen die in lengterichting op de dakspoiler zijn gemonteerd, zijn GT-specifiek, net als de lip van de adaptief uitschuifbare achterspoiler, die 25 mm groter is dan die van de Turbo. Dit verhoogt de neerwaartse druk op topsnelheid met maximaal veertig kilogram. Het achteraanzicht wordt gecompleteerd door een opvallend diffusorpaneel van carbon. Een GT-specifieke neus met een opvallende spoilerlip en vergrote koelinlaten aan de zijkant zijn kenmerkend voor deze topversie.
Standaarduitrusting
Het sportieve karakter van de Porsche Cayenne Turbo GT wordt benadrukt door de rijke standaarduitrusting en de vele alcantara elementen in het interieur. Achtvoudig verstelbare sportstoelen voorin en een twee afzonderlijke sportstoelen achterin zijn standaard. Alle stoelen hebben geperforeerde middenpanelen in alcantara, contrasterende accenten in Neodyme of Arctic Grey en ’turbo GT’-letters op de hoofdsteunen. Zoals te verwachten bij de sportwagens van Porsche is het multifunctionele sportstuur voorzien van een gele 12-uurmarkering.
Nieuw infotainmentsysteem
Met de Turbo GT beleeft de volgende generatie van het Porsche Communication Management (PCM) zijn debuut in de Cayenne, met verbeterde prestaties, een nieuwe gebruikersinterface en nieuwe bedieningslogica. Het nieuwe Porsche infotainmentsysteem weet meer, doet meer en luistert beter. De belangrijkste innovaties zijn onder meer de verdiepte integratie van de streamingdiensten van Apple Music en Apple Podcasts in het PCM en de mogelijkheid om voor het eerst Android Auto te gebruiken.
Vanafprijs Porsche Cayenne Turbo GT
De Porsche Cayenne Turbo GT is per direct te bestellen en staat eind september bij de Nederlandse Porsche Centra. De vanafprijs bedraagt 276.500 euro.
![Close-up van het interieur van een Porsche Cayenne Turbo GT met het 'Turbo GT'-embleem op de deurdrempel en het 'Porsche'-logo op de bekleding.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0015-640x480.jpg)
![Een close-up van een luxe zwarte autostoel met "Turbo GT" in goud geborduurd op de hoofdsteun. De stoel, speciaal ontworpen voor de Porsche Cayenne Turbo GT, beschikt over ingewikkelde stiksels en een verfijnd ontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0014-360x270.jpg)
![De achterstoelen van de Porsche Cayenne Turbo GT zijn voorzien van zwart lederen bekleding met contrasterende stiksels, "Turbo GT" geborduurd op de hoofdsteunen en een middenarmsteun met bekerhouders.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0013-360x270.jpg)
![Interieur van de Porsche Cayenne Turbo GT met een met leer bekleed stuurwiel met bedieningselementen, digitaal dashboard, groot touchscreen-display en sportstoelen met gedetailleerde stiksels.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0012-640x480.jpg)
![Close-up van een goudkleurig lichtmetalen velg met een zichtbare Porsche-remklauw op een Porsche Cayenne Turbo GT. Het stuur is bevestigd aan een donkergekleurde auto, gedeeltelijk te zien op de afbeelding.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0011-360x270.jpg)
![Een achteraanzicht van een grijze Porsche Cayenne Turbo GT-auto met opvallende LED-achterlichten en "Porsche" en "Turbo GT" badges zichtbaar onder een slecht verlichte industriële achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-0010-360x270.jpg)
![Een zilveren Porsche Cayenne Turbo GT SUV staat binnen geparkeerd in een slecht verlichte, industrieel ogende ruimte met zichtbare kanalen en verweerde muren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-009-640x480.jpg)
![Achteraanzicht van een zilveren Porsche Taycan Turbo GT die binnen geparkeerd staat, met de achterlichten, kentekenplaat en dubbele uitlaatpijpen. Het ontwerp deelt enkele strakke elementen met de Porsche Cayenne Turbo GT.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-008-360x270.jpg)
![Close-up van een strakke zwarte achterspoiler op de achterkant van een lichtblauwe Porsche Cayenne Turbo GT, met ingewikkelde koolstofvezelaccenten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-007-360x270.jpg)
![Een grijze Porsche Cayenne Turbo GT SUV staat midden in een industriële, slecht verlichte garage. Het vooraanzicht van het voertuig, inclusief koplampen en kentekenplaat, wordt duidelijk weergegeven.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-006-640x480.jpg)
![Een blauwe Porsche Cayenne Turbo GT staat geparkeerd in een slecht verlicht industrieel pakhuis, met grote ramen op de achtergrond en een lege vloer rondom de luxe SUV.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-005-360x270.jpg)
![Een grijze Porsche Cayenne Turbo GT staat geparkeerd in een slecht verlichte, industriële binnenomgeving met zichtbare pijpen en bakstenen muren. De achterlichten van de auto zijn verlicht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-004-360x270.jpg)
![Een Porsche Cayenne Turbo GT met goudkleurige lichtmetalen velgen staat geparkeerd in een slecht verlicht industrieel pakhuis.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-003-640x480.jpg)
![Een grijze Porsche Cayenne Turbo GT met een strak zwart dak staat geparkeerd in een lege, slecht verlichte industriële ruimte met zichtbare bakstenen muren en metalen buizen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-002-360x270.jpg)
![Een grijze, sportieve Porsche Cayenne Turbo GT met gouden wielen staat geparkeerd in een industrieel pakhuis en laat zijn strakke ontwerp en achteraanzicht zien. De achterlichten van het voertuig zijn verlicht en op het kenteken staat "S GO 8056".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Porsche-Cayenne-Turbo-GT-2021-FOTO-001-360x270.jpg)