Nissan GT-R opnieuw onder het mes
Resultaat: Nissan GT-R 4.0
De Japanners zijn een bijzonder gedreven volk. De toewijding en verbeterdrang zijn er extreem hoog. Ook bij Nissan. Iets wat al uitstekend presteert, kan in de ogen van een Nissan Takumi-technicus altijd beter. En dus moest de GT-R opnieuw onder het mes. Het resultaat is de GT-R 4.0.
Agressievere looks
De GT-R heeft de operatiekamer volgens Nissan succesvol verlaten. Door een stijvere carrosserie en een gewijzigde wielophanging zijn wegligging en stabiliteit beter dan ooit, er is meer motorvermogen voorhanden en het design oogt veel agressiever. De vernieuwde GT-R heeft een grotere ‘V-motion’ grille met matchromen afwerking, een aangepaste motorkap, gewijzigd bumperwerk en andere zijskirts. Alle aanpassingen hebben invloed op de downforce en dus stabiliteit op hoge snelheid.
[gallerij-1]
Schakelflippers nu op stuurkolom
In de cockpit plaatst Nissan een compleet nieuw met leder afgewerkt dashboard. Daarnaast is het instrumentarium en de middenconsole gewijzigd. Te veel knoppen vond Nissan, dus is het aantal buttons gereduceerd van 27 naar 11. Meer functies zijn nu te bedienen via een 8 inch touchscreen en een Display Command Control unit. Leuk detail voor de liefhebber: de schakelflippers zijn verwijderd van het stuurwiel en op de stuurkolom geplaatst. Schakelen met de verbeterde zestraps automaat met dubbele koppeling verloopt daardoor in bochten een stuk eenvoudiger.
[parallex-1]
Het absolute pronkstuk
Het pronkstuk van de GT-R is de 3,8-liter V6-motor met twee turbo’s. Die levert voortaan 414 kW (570 pk) bij 6.800 tpm: een plus van 14,7 kW (20 pk) ten opzichte van de vorige versie. Nissan bereikt meer vermogen door de turbodruk en ontstekingstiming per cilinder te verhogen. Nissan benadrukt het typische motorgeluid van de GT-R met Active Sound Enhancement (ASE) en nieuwe titanium uitlaatdempers.
[gallerij-2]
Komende zomer leverbaar
De vernieuwde Nissan GT-R beleeft zijn debuut op de New York International Auto Show. Vanaf komende zomer is de sportwagen leverbaar. Nissan levert de huidige GT-R sinds 2007. Vrijwel ieder jaar kreeg de supersportwagen updates, meer vermogen en leuke extra’s.
[parallex-2]
Chronologie Nissan GT-R R35
Nissan GT-R R35 2007 – 2009: 355 kW (480 pk)
Nissan GT-R R35 2010 – 2011: 390 kW (530 pk)
Nissan GT-R R35 2012 – 2016: 404 kW (550 pk)
Nissan GT-R R35 NISMO 2012 – heden: 441 kW (600 pk)
Nissan GT-R R35 2016 – heden: 414 kW (565 pk)