AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
M

MXGP 3 – Gamereview

Lekker raggen door de blubber

•  Lifestyle & Fun, Nieuws

Formule 1, MotoGP, DTM: het zijn vormen van motorsport waar je in het algemeen best veel over hoort. Motorcross geniet in Nederland echter veel minder bekendheid. Best jammer, want niets is zo uitdagend dan raggen door de blubber met 22 deelnemers tegelijk. Coureurs rijden alsof ze hun leven niet zeker zijn. In MXGP 3: The Official Motocross Videogame kun je zelf de waaghals uithangen.

In het diepe gegooid

MXGP 3 neemt je in de carrièremodus mee in het officiële motorcrosskampioenschap. Voor velen een nog onbekende wereld. Je wordt direct in het diepe gegooid. Je verzint allereerst een pakkende racenaam, kiest een passend rugnummer, selecteert een leuke motorleverancier (zie kader onderaan deze review) en daarna een sponsor. Het geld moet natuurlijk ergens vandaan komen. En daarna is het direct tijd voor actie. Nog niet in de MXGP-klasse, maar eerst in het MX2-kampioenschap. Rijden doe je op alle officiële banen van het MXGP-kampioenschap, waaronder de crossbaan van Eurocircuit Valkenswaard en die van Kegums in Letland.

“Tip: neem de ‘on bike’ camerastand. Dan is de race nog intenser.”

MXGP 3: Gameplay Kegums

Besturing best pittig

Je kan kiezen uit verschillende moeilijkheidsgraden. Wij kiezen voor medium, maar hebben daar al snel spijt van, want de game is best pittig. Dat komt ook door de soms vrij omslachtige besturing. Zelf schakelen kan bijvoorbeeld niet met de gebruikelijke R1- en L1-knoppen (Playstation 4), maar met de X of O-toetsen (aanpasbaar, maar L1/R1 niet mogelijk). Aangezien je met de rechter joystick ook nog je gewicht op de motor moet verplaatsen, kom je soms vingers te kort om alles tegelijk te bedienen. Het gewicht verplaatsen op de motor is noodzakelijk om zoveel mogelijk snelheid te behalen in het mulle zand. Zelf schakelen is dus geen pretje.

MXGP 3 - Gamereview

Jumps zijn verslavend

Gelukkig is de motorcrossgame ook met ‘automatische transmissie’ uitdagend genoeg, omdat je continu het parcours moet lezen waar je de meeste snelheid kan behalen. En dan hebben we de jumps nog niet genoemd. Die zijn heel verslavend. In de eerste race eindigen we als elfde en daarmee zijn we dik tevreden. Tip: neem de ‘on bike’ camerastand. Dan is de race nog intenser.

“Alleen online kun je met andere spelers racen, niet offline. Een gemiste kans.”

Niet afsnijden!

Afsnijden wordt direct afgestraft door de motor opnieuw te plaatsen op de baan. Dat kost veel tijd en dus posities. Je aan de regels houden is een pré. En ook voor deze game geldt de regel: heel veel oefenen want alleen dan leer je de fijne kneepjes van het motorcrossvak kennen. Met 22 motoren op de baan is het knokken om de beste positie. Boeien dat je niet eerste rijdt. Je doet er alles aan om achterliggers voor te blijven. Alleen dát geeft al een grote kick.

Unreal 4 Engine

De game maakt gebruik van de Unreal 4 Engine: een krachtig brein voor games waaruit veel te halen valt. Vooral op grafisch gebied. De motoren en tracks zien er geweldig uit, vooral als de baan nat is, kun je de moddertexturen perfect zien. Een compliment waard. Rijden in de regen oogt wat nep, omdat regendruppels wat onrealistisch op de baan belanden. Andere weersituaties ogen daarentegen weer erg fraai, vooral tijdens avondraces. Leuke toevoeging is de fotomodus, waarbij het frame bevriest en je de camera in elke gewenste hoek en positie kan bewegen voor de beste foto.

MXGP 3 - Gamereview

MXGP 3: Graphics

De mooiste symfonieën

En het geluid? Tja, motoren van motorcrossfietsen produceren helaas niet de mooiste symfonieën ter wereld, maar het geluid dat ze produceren klinkt wel realistisch. Beter is wel om het motorgeluid wat te dempen in het menu, dan stoort het minder snel. Leuk detail is dat je de motor kan verbeteren met tot wel driehonderd onderdelen. En ook voor je personage hebben de ontwikkelaars een kledingkast vol met stoere motorcrosskledij geregeld.

Geen offline multiplayer

Even genoeg van die carrièremodus? Je kan ook losse kampioenschappen selecteren en er is een time attack modus. Verder heb je ook een speelterrein waar je je skills kan verbeteren. Een offline multiplayer ontbreekt jammer genoeg. Alleen online kun je met andere spelers racen. Een gemiste kans.

“Rijden doe je op alle officiële banen van het MXGP-kampioenschap, waaronder de crossbaan van Eurocircuit Valkenswaard.”

Conclusie

MXGP 3 is vooral een game voor de liefhebber van ouderwetse, ruige races en natuurlijk van fans van het MXGP-kampioenschap. De game is grafisch in orde en biedt meer dan voldoende uitdaging voor dagen zo niet maanden speelplezier. Jammer dat een offline multiplayer ontbreekt en dat de besturing niet optimaal is. Maar met alles valt te leven. Het leven op een crossmotor is ook niet supercomfortabel.

PLUS:

+ Veel uitdaging
+ Pittige moeilijkheidsgraad