Morgan Plus 8 GTR: veel extremer wordt het niet
Morgan geeft 9 geretourneerde chassis’ een nieuwe toekomst
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Britse autofabrikant Morgan kondigt een nieuwe limited edition aan, of zoals de Britten zelf zeggen: een Special Project. Hij krijgt de naam Morgan Plus 8 GTR en er worden slechts negen exemplaren van vervaardigd.
Gebaseerd op Morgan Plus 8
De Morgan Plus 8 GTR is gebaseerd op de Morgan Plus 8. En dat is best bijzonder, aangezien de productie van dat model in 2018 werd gestopt. Waarom dan toch nog negen speciale modellen?
Retourtje chassis’
Simpel: het GTR-project was alleen mogelijk dankzij de recente beschikbaarheid van een aantal Plus 8 rollende chassis’ die na een stopgezet project zijn teruggekocht van een derde partij. Deze zijn allemaal vóór 2018 door Morgan gebouwd en zijn nooit gebruikt voor de beoogde doeleinden. Morgan neemt ze nu alsnog in productie. De rollende chassis’ krijgen een stevige upgrade van geselecteerde mechanische componenten, maar dat is wel duidelijk na het zien van deze designschetsen. Het worden extreme Morgans.
BMW N62 4,8-liter V8-motor!
Een van de hoofdattracties van de Plus 8 was de BMW N62 4,8-liter V8-motor, zonder turbo’s. Die krachtbron ontbreekt ook zeker niet in de nieuwe Plus 8 GTR. Het definitieve motorvermogen is nog niet bekend, maar reken op ongeveer 400 pk, een kleine toename ten opzichte van de standaard krachtbron. Morgan levert een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat van ZF. De echte liefhebber gaat natuurlijk voor de handbak.
Morgan Design and Engineering Centre
De productie vindt plaats in het Morgan Design and Engineering Centre (M-DEC). Morgan start in de zomer met bouwen. Klanten krijgen de mogelijkheid om de Plus GTR compleet naar eigen smaak aan te kleden. De prijs is nog niet bekend.