In gesprek met Béatrice Foucher, CEO DS Automobiles
“Stijl, comfort en technologie zijn de belangrijkste redenen om voor DS te kiezen”
Tijdens de exclusieve preview van de nieuwe DS 7 sprak AutoRAI.nl kort met CEO Béatrice Foucher, Brand Chief Executive Officer van DS Automobiles. We stelden haar zes vragen, over onder meer de elektrificatiestrategie van het Franse premium merk.
1: DS Automobiles bestaat sinds 2015; voldoet het merk aan de toen vastgestelde verwachtingen?
“Onze eerste prioriteit lag toen bij de afsplitsing van Citroën. Met de juiste communicatie hebben we vervolgens bewustzijn gecreëerd bij consumenten die in de markt zijn voor een premium auto. Dat is gelukt. In 2018 presenteerden we de DS 7 Crossback, ons eerste volledig in eigen huis ontwikkelde model. De consument wist de auto te vinden, want in Europa veroverde de DS 7 Crossback een marktaandeel van 19% in zijn segment. Terwijl de markt zelf juist met 21% was gekrompen. Dus ja, DS voldoet aan alle verwachtingen tot nu toe, we worden gezien.”
2: Per 2024 biedt DS Automobiles alleen volledig elektrische modellen aan; liggen jullie op schema?
“Van elk huidig DS-model bestaat al een geëlektrificeerde versie, plug-in hybride of puur elektrisch. Hiermee realiseerden we onlangs de laagste gemiddelde CO2-uitstoot van de dertig bestverkochte niet 100% elektrische automerken in Europa. Elektrificatie blijft centraal staan in onze strategie.”
“In 2024 introduceren we op een nagelnieuw platform een Battery Electric Vehicle”, vervolgt Béatrice Foucher. “Vanaf dat jaar leveren we uitsluitend modellen met 100% elektrische aandrijving. In Europa verkopen we al meer auto’s dan bijvoorbeeld Lexus, een merk dat ook vol inzet op elektrificatie. We doen het ook beter dan Jaguar overigens. Behalve elektrificatie zijn stijl, comfort en technologie de belangrijkste redenen om juist voor DS Automobiles te kiezen.”
3: De toename van elektrische auto’s zorgt in Nederland voor wachttijden voor publieke laadpunten vanwege capaciteitsproblemen; is dit iets waarover DS zich zorgen maakt?
“In Nederland worden veel meer elektrische auto’s verkocht dan in de meeste andere Europese landen. Het is een beetje het verhaal van de kip en het ei; ik ben van mening dat het netwerk wel meegroeit. Het gaat hierbij bovendien om publieke laadpunten terwijl de DS-rijder vaak een eigen laadpunt aan huis heeft. Het belangrijkst vinden we de laadmogelijkheden langs de snelweg; een DS-rijder moet in alle comfort zonder zorgen lange afstanden kunnen afleggen.”
4: De consument verandert. Het moet sneller, toegankelijker, online en zonder eigendom van iets te worden. Hoe speelt DS Automobiles hierop in?
“Zeker, ook wij gaan de kant op van online verkopen, maar om de pure luxe van de DS-modellen te ervaren, is een bezoek aan de fysieke dealer ontzettend belangrijk. Die zal dan ook niet verdwijnen. We produceren in relatief kleine aantallen en onze klanten zitten nog niet te wachten op een volledig digitale aankoop. Wat we op termijn gaan doen, is flexibele abonnementsvormen aanbieden, met omruilgarantie.”
5: In welke Europese landen is DS het populairst?
“Op de eerste plaats Frankrijk. De DS 7 Crossback was hier tot en met vorig jaar de nummer één premium SUV van het land. Het marktaandeel bedraagt bijna 40% in zijn segment. Zo’n 87% van alle kopers is een man waarvan het overgrote deel de kinderen het huis uit zijn. Na Frankrijk volgen Italië, Spanje, Groot-Brittannië en Duitsland. In Nederland worden we populairder en verkopen we inmiddels meer auto’s dan bijvoorbeeld Lexus.”
6: Wat maakt de nieuwe DS7 zo bijzonder?
“In ieder geval de verlichting, die speelt bij de nieuwe DS7 een belangrijke rol. De opvallende led-verlichting aan de voorzijde en de prachtig gevormde achterlichtunits met pixeltechnologie zijn in zijn klasse ongekend. Door de nieuwe voorzijde vertoont de DS 7 meer verwantschap met de DS 4 en ontstaat er een duidelijker familiegezicht. Samen met de mooie materialen, het vakmanschap en de nieuwe aandrijflijnen maakt dit de DS 7 tot een heel aantrekkelijke premium SUV.”