Dit is waarom de DS 7 afscheid neemt van z’n draaiende koplampen
DS 7 Crossback is vernieuwd en heet voortaan DS 7
DS Automobiles heeft de DS 7 vernieuwd. Hiermee is de toevoeging Crossback in de naam verdwenen. Ook de veelbesproken draaiende lichtunits van de DS 7 Crossback moesten het veld ruimen. Jammer? Beetje wel. Maar er komt veel moois voor terug, zo ontdekten we tijdens een exclusieve preview in het designcenter van DS Automobiles in Parijs.
De DS 7 is direct te herkennen aan zijn onderscheidende dagrijverlichting. De enkele verticale streep dagrijverlichting heeft hierbij plaatsgemaakt voor vier verticale lichtpunten die uit 33 leds bestaan. Het design ervan is geïnspireerd op de DS X E-Tense en DS Aero Sport Lounge. Bijzonder is dat het met laser geëtste polycarbonaatoppervlak aan de binnenzijde wordt gespoten. Hierdoor wisselen de kleur wit en de carrosseriekleur elkaar af.
Geavanceerde pixel-lichttechnologie
De koplampen van het type DS Pixel LED Vision 3.0 zijn eveneens nieuw. Nog altijd telt de verlichtingsunit drie modules, maar dan in een afgeslankte vorm. De geavanceerde pixel-lichttechnologie van de modules is de reden dat afscheid moest worden genomen van het draaimechanisme van de DS 7 Crossback, dat niet langer compatibel is met de nieuwe technologie.
Om het gemis van de draaiende koplampen te verlichten, belooft DS een krachtigere lichtbundel en een groter bereik van het grootlicht
Krachtigere lichtbundel
Om het gemis van de draaiende koplampen te verlichten, belooft DS een krachtigere lichtbundel en een groter bereik (tot 380 meter) van het grootlicht. De buitenste van de drie modules is hiervoor voorzien van 84 leds verdeeld over drie rijen. De andere twee modules zijn voor het stads- en dimlicht. Bij snelheden onder 50 km/u is de lichtbundel maar liefst 65 meter breed! DS heeft verder de grille aangepast alsook het onderste deel van de voor- en achterbumper.
Fraaie derrière
De achterlichten van de DS 7 Crossback zijn al fraai, maar de DS 7 doet hier nog een schepje bovenop met led-exemplaren die door hun vortex-effect en donkere metallic afwerking niet zouden misstaan in het Paris Museum of Modern Art. We keken tijdens de preview in ieder geval vol verwondering naar de achterlichtunits. Mocht je als bestuurder bovengemiddeld last hebben van bumperklevers, dan weet je nu waarom.
Als je vervolgens nog beter naar de fraaie derrière kijkt, zie je ook dat het DS-logo scherpere lijnen kent. Niet te missen is de over de breedte van de achterklep uitgesmeerde merknaam DS Automobiles. Voorheen stond hier Crossback.
Iets bijzonders
Wat ons tijdens de preview ook opviel, is de aandacht voor detail die DS hanteert. Dat het interieur van een premium SUV als de DS 7 voorzien is van leder valt te verwachten, maar het merk doet er alles aan om er iets bijzonders van te maken. Bijvoorbeeld door een fraai patroontje aan te brengen, dat een verwijzing is naar de dagrijverlichting van de auto.
Horlogebandbekleding blijft (gelukkig) wél
Die ongebreidelde aandacht voor detail zie je overal in het interieur terug. Zo is de nieuwe nappalederen bekleding (leverbaar in de kleuren Basalt Black of Pearl Grey) zonder naden of verbindingen op het dashboard en de deurpanelen aangebracht. De sfeerverlichting is niet zomaar een reepje licht met een vaste kleur, maar is van een mooi ontwerp met de keuze uit meerdere sfeerverhogende tinten.
In tegenstelling tot de draaiende koplampen is de bijzonder fraaie horlogebandbekleding van de stoelen (gelukkig) wél gebleven (zie foto hieronder). Stoelmassage, -verwarming en -ventilatie is standaard of behoort tot de vele mogelijkheden om het weldadige interieur verder te verrijken.
Nieuwe interface voor infotainment
Het infotainmentsysteem van de DS 7 is volgens DS een van de grootste verbeteringen. Hiermee introduceert DS een vernieuwde interface die volledig configureerbaar is en spraakherkenning ondersteunt. Het vernieuwde 12-inch touchscreen oogt scherp en helder, en is voorzien van een menu met widgets, waarmee de functies van het navigatiesysteem, de climate control, audio en reisinformatie met één enkele vingerbeweging toegankelijk zijn.
Het instrumentenpaneel, dat eveneens 12 inch groot is, biedt nieuwe grafische elementen voor belangrijke informatie over de aandrijving, zoals het energiemanagement bij de plug-in hybrideversies.
Keuze uit drie plug-in hybride versies
Nu we toch bij de aandrijving zijn aangekomen, DS levert zijn grote SUV met de keuze uit maar liefst drie plug-in hybrideversies. De DS 7 E-Tense 225 is uitgerust met een 180 pk benzinemotor en een 110 pk elektromotor in combinatie met een achttrapsautomaat en voorwielaandrijving. De E-Tense 4×4 300 en 4×4 360 zijn uitgerust met vierwielaandrijving dankzij een elektromotor op de voor- én achteras (110 respectievelijk 112 pk). Beide hebben een 200 pk benzinemotor.
Gelimiteerd: DS 7 E-Tense 4×4 360 La Première
De E-Tense 4×4 360 is de nieuwe topversie en onder handen genomen door DS Performance met een verlaagd onderstel en krachtigere remmen. Deze DS 7 knalt in slechts 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Alle drie de plug-in hybrideversies hebben een elektrische actieradius tot 65 kilometer (gemiddeld, WLTP).
Ter gelegenheid van de introductie van de DS 7 is de Franse SUV tijdelijk ook beschikbaar als E-Tense 4×4 360 La Première. Deze speciale uitvoering heeft een onderscheidend design met zwarte logo’s, speciale badges en een Gloss Black-afwerking voor de voorste spoilerlip, grille, raamlijsten en dakrails (tekst loopt door onder fotogalerij).
Nieuwe DS 7 vanaf oktober 2022 in Nederland
De DS 7 is standaard uitgerust met DS Active Scan Suspension voor meer comfort en ontspanning. Dit cameragestuurde dempingsysteem stuurt elk wiel onafhankelijk aan op basis van de oneffenheden in het wegdek en is uniek in de klasse van de SUV. De eerste exemplaren van de nieuwe DS 7 arriveren in oktober 2022 in Nederland. De nieuwe DS 7 is ook online te bestellen, waarna DS de auto komt afleveren op de gewenste locatie. De prijzen waren tijdens het schrijven van dit artikel nog niet bekend.