In detail: De Mercedes-Benz B-Klasse van de politie
Bijzondere feiten op een rij
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De politie is inmiddels steeds vaker te spotten in fonkelnieuwe Mercedes-Benz B-Klasses. In totaal krijgt de politie 1.250 exemplaren. Hoog tijd om eens wat dieper in de materie te duiken om meer te weten te komen over deze B-Klasse in politietrim.
Prestaties
Wat heeft de politie gekocht? Het betreft een B-Klasse 220d, voorzien van een 177 pk sterke dieselmotor met 350 Nm koppel. De krachtbron is gekoppeld aan een zeventraps automaat. De topsnelheid bedraagt 170 km/u en de 0-100-tijd komt uit op 13 seconden.
Vastgelijmd
Volgens de politie houden deze topsnelheid en acceleratie rekening met de bepantsering, de dakset en het gewicht van de hulpmiddelen die standaard in het voertuig zitten. De schakelflippers achter het stuurwiel zijn onklaar gemaakt. Ze zijn vastgelijmd. “Er is juist voor een automaat gekozen, zodat agenten hun aandacht maximaal op de weg kunnen houden”, stelde politiewoordvoerder Sherlo Esajas eerder aan het Algemeen Dagblad. “In het optiepakket van de automaat worden de flippers automatisch meegeleverd. Omdat we juist willen dat agenten niet bezig zijn met schakelen, zijn de flippers onklaar gemaakt.”
Zijn de remmen aangepast?
De politie heeft aandachtig naar de remmen van de B-Klasse gekeken, zo vertelt Esajas in gesprek met AutoRAI.nl. “In Nederland zijn de voertuigen voorzien van remmen die rekening houden met het maximaal toelaatbaar gewicht van het voertuig. Omdat politiegebruik van voertuigen anders is dan privégebruik van voertuigen zijn de voertuigen tijdens de rijtesten op het dienstgewicht van het voertuig (extra verzwaring) gebracht en toen uitgebreid getest op onder meer wegligging en remmen. De remmen van de B-klasse zijn af fabriek gemonteerd en zijn volgens inschrijver het meest geschikt voor het politiegebruik. Extra aanpassingen zijn niet gedaan”, zegt Esajas.
Aangepaste vering
Verder hebben de Mercedes-Benz B-Klasses van de politie aangepaste vering die zorgt voor voldoende afstand tussen de weg en de bodem van de auto. Zo kan met hoge snelheid over drempels worden gereden. Ook bijzonder: de gordelhouder is verlengd, zodat politiemensen eenvoudiger en sneller kunnen in- en uitstappen. Ook is de stoel waar nodig aangepast. Een politieagent in uniform draagt namelijk een wapen en tal van andere zaken.
Troostbeer
De Mercedes-Benz B-Klasses worden compleet aangeleverd, dus inclusief striping, alle boordapparatuur en de hulpmiddelen die politiemensen voor hun werk nodig hebben. Bovendien wordt elk noodhulpvoertuig uitgerust met dezelfde hulpmiddelen, waaronder tactische vesten, een AED, een schuimblusser en een troostbeer. Dat laatste klinkt bizar, maar is echt waar. Want je moet maar eens een kind moeten kalmeren.
Al 80 auto’s afgeleverd
“De voertuigen zijn uitgebreid getest door politiemensen uit het hele land, onder omstandigheden, die zij veel tegenkomen in hun dagelijkse praktijk. Rijdocenten van de Politieacademie krijgen als eerste een nieuw voertuig om te bepalen of politiemensen een extra rijopleiding nodig hebben”, aldus de politie in een verklaring. “Momenteel rijden er circa 80 voertuigen rond bij de politie. De komende vier jaar zullen daar nog ruim 1.000 exemplaren bijkomen”, zegt Esajas in een reactie aan AutoRAI.nl.