Digibeten laten de nieuwe NIO EL7 beter staan
Levering in Nederland van start
NIO Nederland is gestart met de levering van de volledig elektrische NIO EL7. De eerste drie exemplaren staan al op kenteken. Nederland is het eerste land in Europa waar de elektrische SUV de weg op gaat.
NIO EL7, ET7 en ET5
NIO breidt zijn modellengamma snel uit in Europa en ook in Nederland. Na de ET7 sedan is het nu de beurt aan de EL7, een forse SUV. Een ET5 – een maatje kleiner ten opzichte van de ET7 – volgt later in 2023. De EL7 heeft een geremd trekgewicht van maximaal 2.000 kg. De elektrisch inklapbare trekhaak met Trailer Mode is onderdeel van de standaarduitrusting.
Aandrijflijn NIO EL7
De 4.912 mm lange NIO EL7 heeft een Dual-Motor Smart AWD aandrijflijn met voor een 180 kW permanente magneetmotor en achter een 300 kW inductiemotor voor een gecombineerd vermogen van 480 kW (653 pk) en een maximumkoppel van 850 Nm. Het rijbereik komt uit op 513 kilometer (WLTP) indien de koper kiest voor een 100 kWh-accupakket en 20-inch velgen). NIO levert ook een 75 kWh batterij. In sport+ modus sprint de SUV van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden.
Interieur NIO EL7
Het interieur van de EL7 heeft grote overeenkomsten met de ET7. Strak en clean dus en veel ruimte voor grote displays. NIO zet vol in op tech. Van voorzieningen als een ultralangeafstands hogeresolutie LiDAR, zeven 8MP hogeresolutie camera’s, vier 3MP lichtgevoelige camera’s, een ADMS (Advanced Driver Monitoring System), vijf millimeter-golf radars, 12 ultrasone sensoren, GPS, IMU, en HOD gaat het hart van techies dan ook vast sneller kloppen.
Bagageruimte
De EL7 heeft ook de AI-assistent NOMI, een 7.1.4 soundsystem met Dolby Atmos panoramische geluidstechnologie, een 12,8-inch Amoled centraal bedieningsscherm, AR- en VR-technologie en Smart Air Suspension. De bagageruimte heeft een maximumvolume van 658 liter. Met de achterbank neergeklapt, heeft de bagageruimte een diepte tot 1.880 mm.
Abonnement of kopen
De eerste drie kopers van de NIO EL7 hebben gekozen voor het NIO Subcription abonnementsmodel. Hierbij zijn onderhoud, reparatie, verzekering, afschrijving én winterbanden meegenomen. In combinatie met NIO Subscription kan de klant altijd gebruik maken van de batterijwisseltechniek. De batterij wisselen kan in een zogeheten NIO Power Swap Stations. In Nederland zijn al meerdere stations operationeel.
De auto op een normale manier kopen is ook geen probleem. De auto kost 76.900 euro, exclusief batterij maar wel met abonnement voor batterijhuur. Inclusief batterij is de EL7 te rijden vanaf 88.900 euro. Er is keuze uit drie verschillende interieurthema’s, 21-inch lichtmetalen wielen en zeven carrosserielakken.