Bijtelling op de schop in 2019
Ook voor elektrische auto’s ga je meer betalen, feest vanaf 2021 echt voorbij.
Nederland, het land van de fiscale bijtelling, wijzigt in 2019 de bijtellingsregels. Zelfs voor een elektrische auto ga je vanaf volgend jaar meer bijtelling betalen, afhankelijk van de cataloguswaarde.
4 of 22 procent
Er zijn momenteel twee bijtellingscategorieën. Alles wat honderd procent elektrisch rijdt – dus 0 g/km emissie heeft – valt in 2018 in de bijtellingscategorie van 4 procent. Alles met 1 of meer gram CO2-emissie per gereden kilometer valt nu in de bijtellingscategorie van 22 procent. Vrij overzichtelijk.
Vijf jaar
Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast, gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname. Met de eerste ingebruikname bedoelen we de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld. Als dat vóór of óp 31 december 2018 gebeurt, geldt het bijtellingspercentage van 2018 nog vijf jaar.
“Vanaf 2021 is het feest echt voorbij.”
Bijtelling vanaf 1 januari 2019
In 2019 zijn de bijtellingspercentages niet anders dan in 2018. Maar voor de categorie van 4 procent gaat in 2019 het een en ander wijzigen. Nu komt het: vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Weet dat deze regeling alleen geldt voor 2019 en voor 2020. Vanaf 2021 is het feest echt voorbij, want dan betaal je over de gehele cataloguswaarde 22 procent bijtelling, zelfs voor elektrische auto’s.
Gecombineerd bijtellingspercentage
Je krijgt in 2019 dus te maken met een gecombineerd bijtellingspercentage, als de elektrische auto meer dan 50.000 euro kost. Kijken we even naar het aanbod, dan blijven elektrische auto’s als de Volkswagen e-Up en e-Golf, Renault ZOE, Hyundai Ioniq Electric en Kona Electric, Nissan Leaf, BMW i3, Opel Ampera-e, Smart EQ Fortwo en EQ Forfour en tot slot de Kia Soul EV buiten spel. Die blijven qua prijs allemaal onder de 50.000 euro. Elektrische auto’s als de Tesla Model S en Model X en de Jaguar I-Pace zijn een stuk duurder dan vijftig mille. Deze auto’s worden dus duurder in de bijtelling. Er zijn twee uitzonderingen: waterstofauto’s Hyundai NEXO en Toyota Mirai. Kosten meer dan 50.000 euro, rijden feitelijk ook elektrisch, maar behouden hun 4 procent bijtelling.
“Het is niet moeilijk om te voorspellen dat de markt van elektrische auto’s in Nederland in 2021 een grote klap krijgt.”
Markt van elektrische auto’s in Nederland krijgt grote klap
Voor een Tesla Model S 75D met een catalogusprijs van ongeveer 87.000 euro betaal je in 2018 met 4 procent bijtelling ongeveer 150 euro belasting netto per maand. Hier kun je je bijtelling berekenen. In januari 2019 loopt dat bedrag op tot meer dan 400 euro per maand. Kijken we naar 2021, dan betaal je dik 800 euro per maand. Tot en met 2021 is er als zakelijk rijder dus voordeel te halen als je elektrisch gaat rijden, maar vanaf 2021 neemt dat voordeel af. Het is niet moeilijk om te voorspellen dat de markt van elektrische auto’s in Nederland dan een grote klap krijgt. Als het voordeel om elektrisch te rijden wegvalt, stapt zakelijk rijdend Nederland weer massaal in de goedkopere optie: benzine of diesel. Tenzij de overheid nieuwe voordelen op elektrische auto’s introduceert.