Autotest – nieuwe Renault Captur (2020)
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De Renault Captur is al jaren de bestverkochte auto in zijn klasse, maar de publiekslieveling krijgt het steeds moeilijker. Het aantal concurrenten is de laatste tijd gigantisch toegenomen. Heeft de nieuwe Captur voldoende in zich om de koppositie vast te houden?
Bomvol segment
Het is niet meer bij te houden hoeveel compacte SUV’s je tegenwoordig kunt kopen. Enkele jaren geleden had je slechts een handjevol aanbieders, nu zijn er meer dan twintig concurrenten die vechten om een plekje in dit overvolle segment. Om een paar voorbeelden te noemen…
- Peugeot 2008
- Citroen C3 Aircross
- Volkswagen T-Cross
- SEAT Arona
- Skoda Kamiq
- Opel Crossland X
- Nissan Juke
- Mazda CX-3
- Ford EcoSport
- Hyundai Kona
- Fiat 500X
- DS 3 Crossback
- Kia Stonic
…Allemaal modellen van dezelfde soort die erg aan elkaar gewaagd zijn. Dus wat heeft Renault allemaal gedaan om het succes van de vorige Captur voort te zetten?
Herkenbaar Captur
Laten we beginnen met het design, dat volgens Renault altijd al het belangrijkste koopargument geweest is onder Captur-rijders. De vormgeving van het nieuwe model is daarom niet wezenlijk anders. Wel gespierder, stoerder, volwassener. Hij oogt wat mannelijker.
Belangrijke details in het design zijn de koplampen met de C-vormige led-dagrijverlichting en de slanke achterlichten van de behoorlijk gewijzigde achterkant. Volledige led-verlichting voor en achter is bovendien standaard vanaf de basisversie.
Iets praktischer
De nieuwe Renault Captur is iets ruimer dan zijn voorganger. Hij is bijvoorbeeld 11 centimeter langer, wat zorgt voor iets meer zitruimte achterin en een grotere kofferbak.
De inhoud van de bagageruimte bedraagt nu 536 liter. De achterbank is over een lengte van 16 centimeter verschuifbaar en de laadbodem is in twee hoogten verstelbaar.
Dankzij die extra ruimte en gebruiksgemak neemt de Renault Captur een beetje de rol van de Renault Clio Estate over, waarvan geen opvolger komt.
LEES OOK: Autotest – nieuwe Renault Clio (2019)
Kwaliteit
Een van de belangrijkste verbeteringen ten opzichte van de vorige Captur is de kwaliteit in het interieur. Wat dit betreft heeft Renault echt sprongen gemaakt. Alles wat je ziet en aanraakt is gewoon dik in orde. De afwerking en de gekozen materialen maken een prima indruk.
Hebben ze goed gedaan bij Renault. Waar je bij sommige (recent geïntroduceerde) concurrenten nog veel harde plastics op de verkeerde plekken tegenkomt, vind je in de Captur maar weinig zichtbare delen die goedkoop aanvoelen.
Renault Easy Link
Ook opvallend in het interieur is het grote rechtopstaande beeldscherm, pontificaal in het middel. Afhankelijk van de uitvoering is het veelomvattende Renault Easy Link multimediaplatform met standaard Android Auto en Apple CarPlay te combineren met een 7-inch touchscreen, met of zonder geïntegreerde navigatie, of met een 9,3-inch scherm met geïntegreerde navigatie.
Het multimediasysteem biedt veel informatie dat in verschillende segmenten, op twee of meerdere ‘pagina’s’ in beeld wordt gebracht. Het laat systeem zich vrij eenvoudig bedienen en swipet precies zoals een tablet. Je kunt ook de indeling naar wens aanpassen. Het is wel een uitzoekwerk waar alle functies zitten. Neem rustig de tijd om het systeem te leren kennen, zodat je tijdens het rijden niet hoeft te zoeken en wordt afgeleid.
Tevens krijg je bij de versie met geïntegreerde TomTom Live navigatie ook Google Live Services om eenvoudig en snel informatie op te zoeken. Best handig. Ook geinig is dat de actuele brandstofprijs in beeld verschijnt die je betaalt bij het tankstation waar je langs rijdt. Zie onderstaande video.
View this post on InstagramA post shared by AutoRAI.nl (@autorai.nl) on
Comfort
Als je een huidige Captur gewend bent, merk je direct dat de nieuwe generatie een heel stuk comfortabeler is. Niet alleen in de vering, ook qua geluid. Samen met de prettige stoelen is de Captur prima geschikt voor lange afstanden. Zeker in combinatie met een automaat, die wat ons betreft altijd de voorkeur krijgt.
Zoals bij elke auto is het comfort wel deels afhankelijk van de gekozen wielmaat. Je kunt de Captur nu bijvoorbeeld krijgen met 18-inch wielen, waarmee de auto lekker stoer voor de dag komt, maar die oneffenheden minder absorberen. Op slecht wegdek stuiter je soms alle kanten op. Als je dat niet gewend bent, zou je misschien denken dat de nieuwe Captur minder comfortabel veert dan de vorige. Als 18-inch wielen je niets interesseert: kies dan een kleinere wielmaat.
LEES OOK: Autotest – nieuwe Renault ZOE (2019)
Benzine, lpg of hybride
De nieuwe Renault Captur is verkrijgbaar met een 100 pk sterke benzinemotor (TCe 100) en twee 1,3-liter benzinemotoren met 130 pk en 155 pk (TCe 130 en TCe 155). Daarbij is de TCe 130 optioneel leverbaar met een automatische transmissie en de TCe 155 standaard.
Begin 2020 komt er ook een TCe 100 met een af-fabriek lpg-installatie en later in 2020 nog een plug-in hybride. Dat wordt overigens de allereerste van Renault. Dieselmotoren staan niet op de prijslijst en komen ook niet.
Voor deze eerste kennismaking met de nieuwe Renault Captur reden wij alleen met de TCe 130 en TCe 155. Twee heerlijke motoren die ontwikkeld zijn in samenwerking met Mercedes-Benz en veel kracht combineren met een zijdezachte loop.
Wat al snel duidelijk wordt, is dat de TCe 130 méér dan voldoende vermogen levert voor deze Captur, en dat zowel de motor als het type auto vraag om een automatische transmissie. En zoals bekend van Renault functioneert die 7-traps EDC-automaat met dubbele koppeling buitengewoon prettig.
Conclusie?
Het is ontzettend lastig om in deze klasse een auto te kiezen. Er is zo veel keuze. Er zijn zo veel leuke modellen die aan elkaar gewaagd zijn. Het is vaak ook gewoon een kwestie van smaak.
Als je kiest voor de nieuwe Renault Captur ben je in ieder geval verzekerd van een auto die op het gebied van kwaliteit en comfort beter scoort dan verwacht. En bovendien qua prijs en uitrusting aantrekkelijk in de markt gezet is (vanaf 21.590 euro).
Wij zijn dan ook niet verbaasd als de Renault Captur ook de komende jaren de bestverkochte auto in zijn klasse blijft.