Autotest – Ford Puma 1.0 Ecoboost Mild Hybrid (2020)
De nieuwe Puma rijdt verdraaid lekker
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Het lijkt wel of er tegenwoordig meer compacte crossovers dan foodvloggers zijn. Ford gooit de Ford Puma in de strijd. Waarom zou je juist deze compacte crossover (of SUV) moeten hebben?
Hoge zit
Renault Captur, Nissan Juke, Volkswagen T-Cross, Kia Stonic, Peugeot 2008, Opel Crossland X, Mazda CX-3, Citroën C3 Aircross. Zomaar enkele voorbeelden van een compacte crossover of compacte SUV. Nagenoeg elk merk heeft er één. Het type auto is dan ook populair. Alleen de hoge zit is al voor veel consumenten een reden om naar de showroom te rennen.
Ford Puma (2020) rijdt verdraaid lekker! – AutoRAI TV
Wel, maar ook weer niet
Ook Ford heeft een kleine SUV. Maar ook weer niet. Dat zit zo: de Ford Ecosport (want daar hebben we het over) is een succes in Zuid-Amerika (waar hij in eerste instantie ook ontwikkeld wordt), maar in Europa wil het niet zo vlotten met de verkopen. De kwaliteit van de in India gebouwde Ecosport was zozo evenals het weggedrag. Dat trok Ford recht met de laatste facelift (rijtest!), maar toen was de concurrentie inmiddels op volle sterkte.
Leuk geprobeerd Ford
Met de Fiesta Active doet Ford een andere poging voor een compacte SUV. Leuk geprobeerd Ford, maar meer dan een iets hogere en stoerdere Fiesta is dit niet. Ford komt dan ook nu met een échte compacte SUV, de Ford Puma. Die loopt in een hypermoderne fabriek in Roemenië van de band. We hebben met de Ford Puma gereden, om precies te zijn de Puma 1.0 Ecoboost met 125 pk (92 kW) in Titanium-uitvoering.
Ford Puma, die was er toch al?
Klopt. Al eind jaren 90 stelde Ford een Puma voor, een coupeetje op basis van de toenmalige Fiesta. Dat Pumaatje rijdt verdraaid lekker. Maar huidige consumenten willen geen coupeetje. Die willen een compacte SUV. Toch zijn er familiebanden. De koplampen van de oude en nieuwe Puma lijken op elkaar. En belangrijker, ook de nieuwe Puma rijdt verdraaid lekker.
Mild Hybrid
Voor de Puma biedt Ford de keuze uit twee motoren. Een 1.0 driecilinder en een 1.0 driecilinder. De een levert 92 kW/125 pk, de ander 114 kW/155 pk. Beide krijgen tijdens accelereren assistentie van een startmotor/dynamo die gevoed wordt door een batterij van 48 volt (Mild Hybrid). Die is vooral bedoeld om de theorie-uitstoot van CO2 te drukken; ook Ford moet van Brussel zijn best doen om de verplichte gemiddelde uitstoot van 95 gr/km te halen. In de praktijk merk je er niet veel van.
Tijdens een lange testrit in Spanje (waar Ford de Puma aan de pers voorstelde) merken we dat de 125 pk-versie al vlot genoeg is voor ons vlakke landje.
Sportief wagentje
De 1.0 Ecoboost-motor met turbo is een levendig type. Je hoort zo nu en dan duidelijk dat het een driecilinder is, maar heel storend is dat niet. Vergeet de schakelindicator. Die sommeert je al bij lage toerentallen op te schakelen. Maar juist dan bromt de motor een beetje. Als je de motor wat hoger in z’n toeren houdt, heb je aan de 4,18 meter lange/korte Puma een sportief wagentje dat behoorlijk veel rijplezier biedt. Het door Ford opgegeven verbruik van 1 op 23,8 gemiddeld haal je dan niet, maar veel slechter dan 1 op 18 zal het niet snel worden.
Fiestaatjes en Escoortjes
Ford heeft een naam hoog te houden wat rijplezier betreft. Ondergetekende herinnert zich nog goed de Fiestaatjes en Escoortjes uit de tijd van de eerste Puma. Die reden al bovengemiddeld goed. Dat doet de nieuwe Puma ook. De auto voelt lichtvoetig maar heel zeker aan en is goed te plaatsen. Op slechte wegen (en daarvan zijn er nogal veel in het Spaanse binnenland) merk je bovendien dat het onderstel geen moeite heeft met gaten in het wegdek, slecht asfalt, klinkers en ander ongemak.
De Puma valt graag bochten aan en stuurt direct genoeg om de sportief ingestelde automobilist te vermaken.
(Tekst loop door onder de fotogalerij.)
Spreekt voor zich
Achter het stuur geen klagen dus, ook wat betreft het zicht. De hoge voorspatborden zijn vanachter het stuur zichtbaar en kun je gebruiken als oriëntatiepunt, bijvoorbeeld tijdens manoeuvres in nauwe straatjes (ook daarvan heb je er veel in Spanje). De opzet van het dashboard is logisch; alle functies zitten daar waar je ze verwacht. Het centraal en rechtop geplaatste display is duidelijk af te lezen. Leuk gevonden is dat je in het digitale instrumentarium telkens een andere Ford ziet, afhankelijk van de rijstand die je kiest. In bijvoorbeeld ‘Trail’ is dat de Ford Ranger en in ‘Sport’ de Mustang (zie de fotogalerij hierboven).
De stoelen zitten goed, al zouden ze voor sommige mensen zoals wij wellicht iets minder stevig mogen zijn. Stevig is ook het onderstel. Oncomfortabel is het niet, maar bijvoorbeeld een Citroën C3 Aircross is zachter geveerd (Citroën heeft juist op dit gebied een naam hoog te houden).
Handig, die Megabox
Het sportieve karakter van de Ford Puma zie je terug in het design. Dat is allesbehalve stoer en bonkig, zoals bij veel andere SUV’s. Het is eerder vloeiend en vriendelijk. Het dak loopt sterk af. Toch is de hoofdruimte op de achterbank oké, net als de beenruimte. De bagageruimte van 456 liter heeft een hoge tildrempel, maar dat heb je nu eenmaal al snel bij een auto die hoger op zijn wielen staat. Handig is de zogeheten Megabox, een diepe opbergruimte van 80 liter in de bagagevloer.
In de Megabox kun je volgens Ford twee golftassen rechtop meenemen (we hebben twee rolkoffers uitgeprobeerd en dat werkt ook). Om hem schoon te houden, giet je er water in; dat loopt via een afwateringsgat er onder de auto weer uit.
Populaire compacte crossovers
Ford wil minimaal 26.700 euro voor de Puma hebben (Titanium). Voor dat geld is de uitrusting heel compleet. Wij missen in ieder geval niks, of het moet automatische in plaats van handbediende airconditioning zijn. Actieve veiligheidssystemen als een noodremassistentiesysteem en een waarschuwingssysteem als je onbedoeld de rijbaan verlaat, zijn standaard.
Na de Ford Ecosport en Fiesta Active schiet Ford met de Puma vol in de roos. Het moet wel heel gek lopen als de Ford Puma niet tot de populaire compacte crossovers in Nederland gaat behoren.