De naam Puma heeft Ford voor twee auto’s gebruikt. Van oorsprong hoort de naam bij een sportieve, compacte coupé die het merk in 1997 introduceerde. Deze oorspronkelijke Ford Puma werd gebouwd op de technische basis van de Ford Fiesta. Ondanks de lage daklijn van de coupé bood de Ford Puma plaats aan vier personen. Zeker in zijn tijd was de Ford Puma een opvallende verschijning, als een van de eerste modellen met de expressieve New Edge-designtaal. In de vorm van de Ford Racing Puma was er zelfs een echte sportuitvoering, maar dit was een gelimiteerd model dat alleen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk werd geleverd. De Ford Puma bleef nog tot 2001 in productie, maar kreeg geen opvolger. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De naam Puma heeft Ford voor twee auto’s gebruikt. Van oorsprong hoort de naam bij een sportieve, compacte coupé die het merk in 1997 introduceerde. Deze oorspronkelijke Ford Puma werd gebouwd op de technische basis van de Ford Fiesta. Ondanks de lage daklijn van de coupé bood de Ford Puma plaats aan vier personen. Zeker in zijn tijd was de Ford Puma een opvallende verschijning, als een van de eerste modellen met de expressieve New Edge-designtaal. In de vorm van de Ford Racing Puma was er zelfs een echte sportuitvoering, maar dit was een gelimiteerd model dat alleen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk werd geleverd. De Ford Puma bleef nog tot 2001 in productie, maar kreeg geen opvolger.
Herintroductie Ford Puma
We spoelen door naar 2019. Ford introduceert een volledig nieuwe Puma. Opnieuw is het een opvallend gelijnd model op basis van de Fiesta, maar deze keer gaat het om een SUV-achtig model. De nieuwe Ford Puma vormt daarmee de kleinste SUV-(achtige) in Fords modellenaanbod. Toch wordt hij boven de grotere, maar meer op praktische eigenschappen gerichte Ford EcoSport gepositioneerd. Ondanks de hogere bouw heeft ook deze nieuwe Ford Puma een echte sportuitvoering: de Ford Puma ST. Met een vermogen van 147 kW (200 pk) was dit model in staat tot serieuze sportieve prestaties. Later kreeg de Ford Puma ST een mild hybrid benzinemotor, waarbij het vermogen werd teruggeschroefd tot een nog steeds vrij krachtige 125 kW (170 pk).
Riemaandrijving voor Ford Puma
Het motorenaanbod van de Ford Puma bestaat onder andere uit een EcoBoost-driecilindermotor met mild hybrid-technologie. Opvallend aan deze motor is de geïntegreerde startmotor. Dat is namelijk een startmotorgenerator, met riemaandrijving. Op die manier fungeert de startmotor dus als generator voor de hybride-energie. De mild hybrid modellen van de Ford Puma worden aangeduid als Hybrid, wat onterecht doet vermoeden dat de auto een ‘echte’ hybride aandrijflijn heeft. Sinds de facelift van 2024 is de Ford Puma er alleen nog maar met mild hybrid-motoren.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 999 cm³ |
Max. vermogen | 70 kW (95 pk) |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 10,4 m |
Vermogensrange | 70 tot 147 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | januari 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Niet meer leverbaar | sinds mei 2022 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 23.975 |
Bijzonderheden | De geheel nieuwe Puma is een compacte SUV onder de Kuga. |
Afmetingen/gewichten
L x B x H | 4.186 x 1.805 x 1.550 mm |
Wielbasis | 2.588 mm |
Inh. bag. ruimte. | 456 l |
Tankinhoud | 42 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,7 l/100km |
CO₂-emissie | 129 g/km |
Energielabel | A |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 11,9 s |
Topsnelheid | 175 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng