Autotest – BMW X4 (2018)
Hoe goed is de coupévariant van de BMW X3?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Niches in de markt opvullen, dat kunnen de Duitse automerken als de beste. Ook BMW is er goed in en levert al jaren coupéversies op basis van SUV’s. Een bekend voorbeeld is de BMW X6, de coupévariant van de X5. Ook van de BMW X3 bestaat een ‘coupé’, de X4. Dit is de compleet nieuwe.
Missie
Verkoopt zo’n BMW X4 dan wel een beetje? Absoluut! Van de eerste generatie van de X4, geïntroduceerd in 2014, verkocht BMW dik 200.000 exemplaren. Naar verwachting gaat deze nieuwe variant dat aantal ruimschoots overtreffen. De auto heeft in ieder geval alles in huis waarom die missie zou moeten mislukken.
“Ook als je de opties zou weglaten, blijft er een hele goede basis over.”
De aanschafprijs
Hoewel, misschien is de aanschafprijs een dingetje. De BMW X4 is er vanaf 62.995 euro als xDrive20i met 184 pk. Wij rijden in de instapdiesel: de X4 xDrive20d met 190 pk. Die is er dan weer vanaf 71.995 euro. Maar BMW zou BMW niet zijn als er geen flinke optielijst zou zijn. Op deze BMW X4 is bijvoorbeeld 30.000 euro uitgegeven aan opties.
Heel veel opties
Zo heeft deze X4 onder meer een glazen panoramadak (1.602 euro), elektrisch verstelbare voorstoelen (1.281 euro), een trekhaak met elektrische wegklapbare kogel (1.175 euro), 20-inch lichtmetaal (1.751 euro), een High Executive-pakket (4.095 euro), een Parking Pack (795 euro) en tot slot nog een Safety Pack (1.295 euro). En dan hebben we nog maar 40 procent van alle opties opgesomd.
Fantastische cruiser
Je begrijpt: je kan het zo gek maken als je zelf wenst. Neemt overigens niet weg dat je in deze BMW X4 werkelijk aan niets tekort komt. Maar ook als je de opties zou weglaten, blijft er een hele goede basis over. Een vooral heel comfortabele basis. In deze BMW X4 kom je echt tot rust. Hij is stil, mooi gedempt en een fantastische cruiser, ongeacht het type wegdek. En de grip is bijzonder goed, onder meer omdat xDrive-vierwielaandrijving standaard is.
“Moeiteloos brengt de xDrive20d alle 1.815 kilogrammen in beweging, met beperkte drinklust.”
xDrive20d
De xDrive20d met 190 pk (140 kW) en 400 Nm (tussen 1.750-2.500 toeren per minuut) is een heerlijke metgezel, vooral dankzij de romige achttraps automaat. Moeiteloos brengt hij alle 1.815 kilogrammen in beweging, met beperkte drinklust. Op papier heeft deze dieselmotor een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100. Wij haalden in de praktijk 6,1 l/100 kilometer, omgerekend 1 op 16,4. Dat is voor een auto van dit formaat en kaliber echt niet slecht. Ook de prestaties laten niets te wensen over: een top van 213 km/u en een 0-100-tijd van 8 seconden.
Nog drie diesels
Je gaat je echt afvragen waarom BMW nog drie andere dieselmotoren levert. Nog drie? Jazeker! BMW levert de X4 namelijk ook als xDrive25d (231 pk, 78.995 euro), xDrive30d (265 pk, 82.995 euro) en als X4 M40d (326 pk, 104.541 euro). Zonder meer fantastische motoren, maar weet in ieder geval dat je ook prima uit de voeten kunt met deze instapdiesel.
“Het zicht naar achteren is door de coupélijn wat beperkt.”
Ook praktisch?
Laten we eens kijken naar het praktische aspect van de BMW X4. Als coupévariant van de BMW X3 denk je natuurlijk dat je met zo’n X4 inlevert aan praktisch gebruiksgemak. Daar kunnen we heel eerlijk over zijn: ja. Maar in de praktijk blijkt dat je daar nauwelijks iets van merkt. De bagageruimte is bijvoorbeeld nog altijd fors te noemen: 525 tot 1.430 liter voor de X4 versus 550 tot 1.600 liter voor de BMW X3. De achterbank is neerklapbaar in de verhouding 40:20:40.
AutoRAI TV: Eerste kennismaking met BMW X4 (2018)
Goed zitten?
Zitten kun je in de X4 uitstekend, ook achterin. De hoofdruimte is ondanks de aflopende daklijn dik in orde, ook als je 1,90 meter bent. Omdat de BMW X4 nu 4.752 mm lang (+ 81 mm), 1.918 mm breed (+ 37 mm) en 1.621 mm hoog (- 33 mm) is en een wielbasis heeft van 2.864 mm (+ 54 mm), is ook de binnenruimte toegenomen. Vooral je knieën baden in ruimte.
“Door gegroeide buitenmaten nam ook de interieurruimte toe. Vooral je knieën baden in ruimte.”
Zicht rondom
Weet dat het zicht naar achteren door de coupélijn wat beperkt is. Gelukkig installeert BMW forse zijspiegels voor voldoende zicht naar achteren. Daarnaast heeft de auto haarscherpe parkeercamera’s rondom de auto die je helpen met manoeuvreren. BMW heeft absoluut een van de betere parkeercamera’s van dit moment.
Totaal geen verrassing
Het interieur is ook van deze BMW X4 totaal geen verrassing. BMW past het welbekende dashboarddesign toe met een duidelijke indeling en mooie materialen. Als bestuurder zit je erg prettig en kun je dankzij de uitgebreide verstelbaarheid van de stoel en de stuurkolom een perfecte zitpositie creëren. Je kijkt uit op een duidelijk afleesbaar digitaal instrumentarium.
Gebarenbediening
Het vertrouwde bedieningssysteem BMW iDrive werkt feilloos en verder heeft de X4 intelligente stembediening, een Control Display met touchscreenfunctie en BMW gesture control (optioneel). Die laatste gebarenbedieningsfunctie maakt het mogelijk om het volume van de audio-installatie te verhogen of te verlagen door middel van een draaiende vingerbeweging. Ongekend hoe snel je daar aan went. Autonoom rijden kan deze X4 beperkt. Héél beperkt. Het stuur loslaten kan slechts 5 seconden.
“Kiezen tussen een BMW X3 of X4 is zoals altijd puur een designkwestie.”
Conclusie
De nieuwe BMW X4 combineert al het goede van de nieuwe BMW X3 met een wat gewaagder coupédesign. Je levert slechts heel weinig aan praktisch gebruiksgemak in. Sterker nog: je gaat het verschil alleen in de showroom merken. Kiezen tussen een X3 of X4 is zoals altijd puur een designkwestie. En misschien een klein beetje een prijskwestie. De X3 xDrive20d is er vanaf 68.995 euro en deze BMW X4 xDrive20d zoals gezegd vanaf 71.995 euro. Een verschil van 3.000 euro, als je opties weglaat. Toch zal je wel door de optielijst moeten om beide auto’s op smaak te brengen, dus onder de streep maakt het eigenlijk niet veel meer uit. Laat daarom vooral je gevoel spreken.