AutoRAI in Miniatuur: Rover 3500 volgens Dinky Toys en Corgi Toys
Concurrenten op de speelgoedmarkt
In de jaren zeventig concurreerden Corgi Toys en Dinky Toys stevig met elkaar. Er waren immers nog geen computerspelletjes die de jeugd verpestten… Jongetjes vroegen autootjes voor hun verjaardag en sommigen startten zelfs een verzameling. En dankzij hen kan ik nu deze bijna veertig jaar oude Rovers laten zien.
Rover 3500 Auto van het Jaar 1977
De Rover 3500 verscheen in 1976 en werd verkozen tot Auto van het Jaar 1977. Dat was voor beide Engelse speelgoedfabrikanten een goede reden om die auto meteen in miniatuur uit te brengen.
Generieke naam
Dinky Toys bestond al vóór de Tweede Wereldoorlog, het merk is niet voor niets de generieke naam voor speelgoedauto’s geworden. Corgi Toys verscheen pas in 1956 en probeerde Dinky Toys met allerlei extra snufjes de loef af te steken. Dat zie je ook wel aan deze twee Rovers 3500 in de wat eigenaardige schaal 1 op 36, die in de jaren zeventig steeds meer toegepast werd.
“Die knullige wielen: leuk voor de kids dat die licht rollen, maar ze doen wel afbreuk aan het uiterlijk.”
‘Whizzwheels’, ‘Superfast’
Beide modellen verschenen eind jaren zeventig. Zo op het oog is de witte Dinky Toys beter geslaagd: de verhoudingen zijn redelijk goed en het model oogt ranker en eleganter dan de rode Corgi. Maar die knullige wielen: destijds was het heel belangrijk dat speelgoedautootjes licht reden. Daarom monteerden speelgoedfabrikanten heel dunne asjes en wieltjes van hard plastic, die met slechts een smal randje de grond raakten – ‘Whizzwheels’, ‘Superfast’ en dat soort namen. Leuk voor spelende kids, maar ze doen wel afbreuk aan het uiterlijk. Al zien de wielen van de Dinky Toys 180 er van opzij nog best realistisch uit. Van het interieur is weinig te zien: de kleur is onaantrekkelijk en de stof van bijna veertig jaar laat zich niet zomaar wegblazen.
ALLE AFLEVERINGEN VAN AUTORAI IN MINIATUUR
Slanke raamstijlen
Wat vooral afbreuk doet aan het uiterlijk, zijn de grote trekhaak en de naden rond de deuren. Behalve de voordeuren kan ook de grote achterklep open – helaas mist mijn exemplaar de achterruit. Qua kleuraccentjes heeft Dinky Toys er wel aan gedacht de slanke raamstijlen van een likje zwarte verf te voorzien, en de knipperlichten en de achterlichten te accentueren. Maar de bumpers zijn helaas geheel zwart, terwijl alleen de hoeken zwart horen te zijn.
“Tegenwoordig zijn er véél mooiere modellen van de Rover 3500 te koop. Maar op jeugdsentimentele gronden kun je er zomaar eentje willen hebben.”
Slim denkwerk van Corgi
Dat deed Corgi Toys wel beter. De bumpers zijn losse onderdelen en de zwarte bumperhoeken zijn onderdeel van de zwarte bodemplaat. Slim denkwerk! Het model als geheel oogt echter een stuk minder elegant dan het model van Dinky Toys. Hij is – zoals alle Corgi’s van die tijd – te breed omdat de modelmakers van mening waren dat een miniatuur in exact de juiste schaalverhoudingen er te smal zou uitzien. Daarbij ziet een (te) brede auto er steviger uit dan een smalle.
Zwart vierkant
De Rover van Corgi is beter gedetailleerd dan die van Dinky Toys. Hij veert enigszins en behalve de voordeuren en de achterklep kan ook de motorkap open. En daar zie je zowaar een geheel verchroomde motor met toebehoren, die een geheel vormt met de koplampen en de voorbumper. Ook daar heeft Corgi weer goed over nagedacht. Onbegrijpelijk dat ze dan een zwart vierkant op het dak drukken om een met leder beklede kap te suggereren.
“De modelmakers van Corgi vonden dat een miniatuur in exact de juiste schaalverhoudingen er te smal uitziet.”
Jeugdsentiment?
En wat mag dat kosten? Ach, tegenwoordig zijn er véél mooiere modellen van de Rover 3500 te koop. Maar op jeugdsentimentele gronden – ‘Daar heb ik vroeger nog mee gespeeld’ – kun je er zomaar eentje willen hebben. De Corgi Toys Rover is er in diverse uitvoeringen en kleuren, maar de meeste zijn ‘zwaar bespeeld’ – beschadigd dus. Een mooi exemplaar kun je op internet wel vinden voor bedragen van een paar tot twintig euro. De Dinky Toys Rover 3500 is er ook in Police-uitvoering en voor beide versies komen prijzen van rond de twintig euro het meeste voor.
“Onbegrijpelijk dat een zwart vierkant op het dak een met leder beklede kap moet suggereren.”