achtergrondafbeelding
Brandstofprijs / Tankstation

Zo is de literprijs van benzine, diesel of LPG opgebouwd

Accijns op benzine is in afgelopen 47 jaar met 364 procent gestegen

13 okt 2017, 9:40  •  Autonieuws  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Niets is zo veranderlijk als de brandstofprijzen. Elke dag staat er een andere literprijs op de pilaren bij de tankstations door heel Nederland. Hoe is de literprijs van brandstof precies opgebouwd? We zetten de prijsopbouw van één liter Euro 95, diesel en LPG gedetailleerd op een rij. Het aandeel accijnzen is hoog.

17 procent BTW

We rekenen met gegevens van 1 mei 2017, beschikbaar gesteld door de BOVAG en Argus. Een liter ongelood (Euro 95) – de pompprijs – is opgebouwd uit 17 procent BTW, 46 procent accijns en COVA-voorraadheffing (Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten, kortweg COVA) en 36 procent als prijs voor belastingen, accijns en heffing.

Exacte prijsopbouw

Je leest het goed: 17 procent. Maar op de kassabon staat bij het BTW-tarief toch 21 procent? Klopt, er zit een addertje onder het gras. Het BTW-tarief bedraagt 21 procent, maar het aandeel van de BTW in de totale pompprijs bedraagt 17 procent. Voor de consument niet van belang. Veel interessanter is de exacte prijsopbouw zoals jij hem moet betalen aan de pomp. Tijd voor een uiteenzetting van de prijsopbouw per brandstofsoort. We kijken zoals gezegd naar een liter Euro 95, diesel en LPG.

“Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine en diesel respectievelijk 16,8 en 2 eurocent.”

Euro 95

Productieprijs af-raffinaderij – 40,49 eurocent
Margetraject (marge, oliemij, marge pomphouders, – 20,36 eurocent
distributie- en marketingkosten, kortingen)
Prijs voor accijnzen, heffingen en BTW – 61,15 eurocent
Accijnzen + heffingen – 78,02 eurocent
Pompprijs exclusief BTW – 139,17 eurocent
BTW 21% – 29,23 eurocent
Pompadviesprijs inclusief BTW in eurocenten/liter – 168,40 eurocent

Accijns, heffingen en BTW in eurocenten/liter – 107,25 eurocent
Overheidsaandeel in % van de pompprijs – 63,7%

Diesel

Productieprijs af-raffinaderij – 40,41 eurocent
Margetraject (marge, oliemij, marge pomphouders, – 19,37 eurocent
distributie- en marketingkosten, kortingen)
Prijs voor accijnzen, heffingen en BTW – 59,78 eurocent
Accijnzen + heffingen – 49,39 eurocent
Pompprijs exclusief BTW – 109,17 eurocent
BTW 21% – 22,93 eurocent
Pompadviesprijs inclusief BTW in eurocenten/liter – 132,10 eurocent

Accijns, heffingen en BTW in eurocenten/liter – 72,32 eurocent
Overheidsaandeel in % van de pompprijs – 54,7%

LPG

Productieprijs af-raffinaderij – 19,06 eurocent
Margetraject (marge, oliemij, marge pomphouders, – 29,98 eurocent
distributie- en marketingkosten, kortingen)
Prijs voor accijnzen, heffingen en BTW – 49,04 eurocent
Accijnzen + heffingen – 18,65 eurocent
Pompprijs exclusief BTW – 67,69 eurocent
BTW 21% – 14,21 eurocent
Pompadviesprijs inclusief BTW in eurocenten/liter – 81,90 eurocent

Accijns, heffingen en BTW in eurocenten/liter – 32,86 eurocent
Overheidsaandeel in % van de pompprijs – 40,1 %

Constante stijging van accijnzen op brandstof

Interessant detail is dat de accijns (inclusief heffingen/brandstofbelasting, exclusief BTW) op brandstof de laatste jaren alleen maar is stegen. Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine en diesel respectievelijk 16,8 en 2 eurocent. Tien jaar later, op 1 januari 1980, bracht de overheid al 23,8 eurocent accijns op benzine en 8,9 eurocent op diesel in rekening. Anno 2017 betalen we 78 eurocent accijns op benzine en 49,4 eurocent voor een liter diesel. Ten opzichte van 1970 is de accijns op benzine in 2017 dus met 364 procent toegenomen.

Ontwikkeling van accijns op brandstof per liter

1-1-1970 – benzine: 16,8 eurocent – diesel: 2 eurocent
1-1-1980 – benzine: 23,8 eurocent – diesel: 8,9 eurocent
1-1-1990 – benzine: 36,2 eurocent – diesel: 17,8 eurocent
1-1-2000 – benzine: 59,7 eurocent – diesel: 35,2 eurocent
1-1-2010 – benzine: 72 eurocent – diesel: 42,7 eurocent
1-1-2017 – benzine: 78 eurocent – diesel: 49,4 eurocent

Bron: Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2017 – 2018

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.