Zeven Golf-feitjes die je nog niet wist
De eerste Golf rolde in 1974 van de productieband en viert dit jaar dus zijn 40ste verjaardag. Ondanks dat de verkoopaantallen in de miljoenen lopen, zijn er heel wat zaken die weinig mensen weten…
1. Velen bemoeiden zich met de eerste Golf
Al in de jaren ’60 begon Volkswagen met het ontwikkelen van een opvolger voor de succesvolle Kever. Ook zustermerken dachten mee. Porsche dacht het creatiefst: een snelle hatchback met de motor onder de achterbank. Hét ‘winnende’ recept werd met Audi bedacht: voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste, watergekoelde motor voorin de auto.
2. Golf met Kever-motor?
Er is serieus nagedacht om de motor van de Kever in de Golf te blijven gebruiken. Er is zelfs een prototype uit 1969 met deze boxermotor. De achterliggende gedachte was dat de Kever-motor zijn betrouwbaarheid ruimschoots had bewezen.
3. Daarom kreeg de Golf zijn kenmerkende ronde koplampen
Als de designers hun zin hadden kregen, zou de eerste Golf vierkante koplampen hebben gehad. Toch koos Volkswagen voor ronde koplampen: deze waren destijds goedkoper te produceren.
4. Niets moelijker dan een nieuwe Golf
Aan het ontwerp van een nieuwe Golf werken tegenwoordig twintig Volkswagen-designers over de hele wereld. Maar het is veelzeggend wat Volkswagen hoofdontwerper Walter de’Silva zegt over het ontwerpen van de Golf in 2008: “Het moeilijkste wat ik ooit deed.”
5. De Golf, een zuinig type
De Golf was in 1982 de eerste in zijn klasse met een turbodieselmotor. Start-stop en een schakelindicator zijn pas sinds kort gemeengoed op nieuwe auto’s, maar waren begin jaren ’80 al aanwezig op de Golf Formel E.
6. Eerste generatie Golf hield het vol tot generatie zes
De Golf van de eerste generatie ging officieel uit productie in 1983. Maar werd als CitiGolf nog tot 2009 geproduceerd in Zuid-Afrika. Toen was in Europa inmiddels de zesde generatie Golf op de markt.
7. Golf wijst de weg bij elektrische aandrijving
De e-Golf werd in mei 2014 in productie genomen. De in 1976 gebouwde Citystromer was echter de eerste elektrisch aangedreven Golf (generatie 1). Ook van de Golf 2 was er een elektrische versie. Daarmee werd zelfs geracet.