‘We blijven trouw aan E-Klasse Coupé en Cabriolet’
Nichesegmenten hebben nog veel potentie
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Autofabrikanten staan onder druk, helemaal nu de coronavirus sterke invloed uitoefent op de verkoopcijfers. Mercedes-Benz denkt voorlopig niet aan het schrappen van modellen. Integendeel: het model heeft vertrouwen in de toekomst. Nichemodellen blijven daarom bestaan, zo ook de E-Klasse Coupé en E-Klasse Cabriolet. Dat vertelt Michael Kelz, Chief Engineer Mercedes-Benz E-Klasse, in gesprek met AutoRAI.nl.
In de toekomst nog een generatie
“We blijven trouw aan de E-Klasse Coupé en E-Klasse Cabriolet“, zegt Kelz in gesprek met AutoRAI.nl. “Beide modellen zijn erg belangrijk voor ons. Ook in de toekomst blijven we een cabriolet en coupé in deze klasse leveren. De modellen zitten in het hart waar Mercedes-Benz het meest succesvol is en om die reden gaan we dit segment niet verlaten. Ik ben er zeker van dat er in de toekomst nog een generatie van de E-Klasse Coupé en E-Klasse Cabriolet komt.”
Klanten vinden
Kamelia Brodner, Product Management Mercedes-AMG, voegt daar aan toe: “We zien nog steeds potentie in nichesegmenten. We blijven optimistisch dat deze tweedeurs coupé- en cabriomodellen nog steeds hun klanten kunnen vinden.”
Belangrijke markten
De belangrijkste markten van de E-Klasse Cabriolet zijn Duitsland, de Verenigde Staten en Europa. Ook het Verenigd Koninkrijk is een grote afnemer van de vierzits cabriolet. Voor de E-Klasse Coupé is China de belangrijkste markt, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
C-Klasse versus E-Klasse
Andrea Ruland, Product Management Mercedes-Benz E-Klasse, zegt: “Wat verkoopaantallen betreft verkopen de C-Klasse Coupé en C-Klasse Cabriolet beter dan de E-Klasse-derivaten. Maar dat geldt ook voor de reguliere C-Klasse-modellen. Het verkoopaantal van de sedan en estate ligt ook hoger ten opzichte van de E-Klasse limousine en estate.”
Een coupé en cabriolet met stekker?
Een E-Klasse Coupé en E-Klasse Cabriolet met stekker hoef je voorlopig niet te verwachten. De reguliere E-Klasse is er wel als plug-in hybride, maar deze aandrijflijn komt niet in de coupé en cabriolet. Dat komt door de technische layout van beide modellen. Ruland: “De ruimte in de tweedeurs modellen is te klein. Het plaatsen van het accupakket en de stekkeraansluiting offert te veel bagage- en beenruimte op. Dat vinden we niet wenselijk. Bovendien is de vraag beperkt en zijn we sterk met onze andere plug-in hybride modellen. Het is dus niet noodzakelijk om van de E-Klasse Coupé en E-Klasse Cabriolet een PHEV uit te brengen.”