
Volkswagen Groep: recordinvestering en ambitieuze plannen

De Volkswagen Groep investeerde in 2013 meer dan ooit in milieuvriendelijke voertuigen. Het concern spendeerde een recordbedrag van 10,2 miljard euro, waarvan het merendeel bestemd was voor de ontwikkeling van duurzame technologie.
Volkswagen benadrukt dat het in 2018 de meest toonaangevende autofabrikant wil zijn, ook in ecologisch opzicht. Volgens Volkswagen-topman Martin Winterkorn is het bedrijf op de goede weg: “In 2013 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van onze Europese vloot 128 g/km. Daarmee hebben we het voor 2015 gestelde doel al bereikt.” De Volkswagen Groep ligt ook op schema om de fabrieken milieuvriendelijker te maken. In 2018 moeten het water- en elektriciteitsverbruik en de CO2-uitstoot met 25 procent verminderd zijn. “Daarmee zijn we nu al halverwege. De Dow Jones Sustainability Index bevestigt onze positie op ecologisch gebied; in deze duurzaamheidsindex stonden we in 2013 op de eerste plaats”, aldus Winterkorn. Binnen de Groep zijn nu 54 modellen te koop die minder dan 100 gram CO2 uitstoten en 324 modellen met minder dan 120 gram CO2 per kilometer, gemeten volgens de door de EU voorgeschreven NEDC-test. Binnen afzienbare tijd zal dat aantal verder toenemen, mede dankzij de komst van extra efficiënte Ultra-uitvoeringen van de Audi A6, A8 en Q7 en de introductie van de Volkswagen Passat plug-inhybride. Behalve zorg voor het milieu heeft de auto-industrie volgens Winterkorn te maken met een andere grote uitdaging: “De verwachtingen die mensen van mobiliteit hebben, veranderen fundamenteel. Ook hun wensen met betrekking tot de eigen auto veranderen sneller dan ooit. Om snel te kunnen inspelen op die veranderende verwachtingen heeft Volkswagen het Future Tracks-programma ontwikkeld. “Ontwikkelaars, productietechnici en strategen werken nauw samen. Op deze manier kunnen we sneller en flexibeler opereren. Dit verkort de ontwikkelingstijd, waardoor we de juiste auto op het juiste moment kunnen aanbieden. In de toekomst kunnen klanten bovendien een deel van een ‘facelift’ zelf uitvoeren door zelf updates voor hun auto te downloaden.” Winterkorn gaat verder: “Daarnaast wordt het mogelijk om nog nauwer contact te houden met klanten, bijvoorbeeld over de vraag of een bepaald model wel of geen opvolger moet krijgen. Misschien krijgen we input voor carrosserievarianten die we nu nog helemaal niet kennen. Wij gaan er alles aan doen om daar op in te spelen. Met onze flexible platforms hebben we de sleutel daarvoor al in handen.”