De 15 lichtste auto’s van dit moment
Zelfs 800 kilogram is in deze lijst al zwaar
De laatste jaren worden auto’s steeds zwaarder. Een voorbeeld: toen de Volkswagen Golf in 1974 op de markt kwam, woog hij 750 kilogram. De huidige Golf weegt de helft meer. Gelukkig zijn er nog steeds lichte auto’s, zowel sportauto’s als stadsautootjes. Dit zijn de vijftien lichtste auto’s van dit moment.
Alles moet groter en wordt zwaarder
Elke nieuwe generatie van hetzelfde model is iets groter, veiliger en dus zwaarder. Maar Mazda stelt juist dat het zijn auto’s tegenwoordig lichter maakt omdat dat het contact van de bestuurder met de weg beter maakt, lichtere auto’s daardoor beter en fijner sturen én zuiniger omgaan met brandstof.
“De drempel naar de top 15 ligt bij 900 kilogram”
Zowel stadsauto’s als pure sportauto’s
Natuurlijk is een kleine auto lichter dan een grotere. En een sportauto is lichter dan een gewone personenauto. In deze lijst een overzicht van de lichtste auto’s die op dit moment in Nederland te koop zijn. En dan blijkt dat de drempel naar de top 15 ligt bij 900 kilogram. De top is gevuld met exotische lichte sportauto’s, tweezitters en stadsautootjes. Opvallend is de aanwezigheid van de Suzuki Baleno, een ruime maar compacte gezinsauto.
Top 15: De lichtste auto’s van dit moment
15. Alfa Romeo 4C – 895 kg
De Alfa Romeo 4C weegt slechts 895 kilogram. Motorrijtuigenbelasting? Voor auto’s in de gewichtsklasse van 851 tot en met 950 kilogram geldt een tarief van 73 tot 82 euro per drie maanden, afhankelijk van de provincie waar je woont.
14. Smart Fortwo – 890 kg
Dat is best wel een verrassing. Van tweezits stadsautootjes verwacht je dat die het lichtst zijn. De Smart Citycoupé was bij zijn verschijnen in 1998 bijna tweehonderd kilogram lichter. Goed, nieuwe veiligheidsvoorschriften dwingen Smart om de auto zwaarder te maken.
13. Lotus Elise Sport – 866 kg
Lotus-oprichter Colin Chapman zei het al: “Maak het simpel, en maak het dan nog lichter”. Het ‘chassis’ van de Elise is gemaakt van gelijmd aluminium, de body is van kunststof. En ook de Elise is een tweezitter. Nog altijd een van de beste tweezitters op de markt.
12/11. Suzuki Baleno 1.2 DualJet / Fiat 500 – 840 kg
De eerste vierzitter in deze ranglijst is de Suzuki Baleno. De Suzuki is een compacte gezinsauto en heeft standaard vijf deuren. De Fiat 500 is tegenwoordig uitsluitend met tweecilindermotoren leverbaar – de Abarth-versies uitgezonderd – en dat zorgt natuurlijk ook voor gewichts- en brandstofbesparing. Auto’s in de gewichtsklasse van 751 tot en met 850 kilogram vallen in het belastingtarief van 56 tot 62 euro per drie maanden.
10. Volkswagen Up / Skoda Citigo / Seat Mii – 834 kg (840 kg)
De Volkswagen Up, de Skoda Citigo en de Seat Mii zijn een drieling, maar de Up is met een paar kilootjes verschil de lichtste. Je hebt dan wel de driedeursversie.
9. Kia Picanto – 825 kg
De Kia Picanto is lichter dan zijn twee-eiige broertje, de Hyundai i10 – die staat voor minimaal 908 kg in de boeken, waardoor de i10 buiten onze top 15 valt en de Picanto op 9 eindigt.
8. Citroen C1 / Peugeot 108 / Toyota Aygo – 815 kg
Wéér een drieling. Ondanks dat ze technisch gelijk zijn en qua vormgeving alleen de Toyota een beetje afwijkt, is de Peugeot ook dit jaar de populairste van de drie.
7. Suzuki Celerio – 790 kg
De tweede Suzuki in deze top 15 is ook uitsluitend met vijf deuren leverbaar: de Suzuki Celerio. Deze opvolger van de Suzuki Alto volgt de heersende mode bij de kleine auto’s en wordt aangedreven door een driecilindermotor. Hij is bijzonder licht, net als de Suzuki Baleno.
6. Polaris Slingshot – 789 kg
De Polaris is écht een speledingetje voor autoliefhebbers. Het idee achter de Slingshot heeft niks te maken met besparing, zuinigheid e.d.; hier gaat het puur om het rijplezier en de beleving. Lees hier onze rijtest van de Polaris Slingshot.
5. Zenos E10 – 700 kg
We zitten duidelijk in het exotische deel van de automarkt. Na de Polaris volgt Zenos. De mensen achter dit merk zijn afkomstig van sportautofabrikant Caterham – voortgekomen uit Lotus – en delen de overtuiging dat de vorm wordt bepaald door de functie. De Zenos is vooral bedoeld als circuitauto en dat zie je ook wel. Maar als je hem op de weg wilt gebruiken, betaal je 43 tot 47 euro motorrijtuigenbelasting per drie maanden (gewichtsklasse 651 t/m 750 kg).
4. Donkervoort D8 GTO – 695 kg
De Donkervoort heeft eigenlijk alles mee: een laag gewicht, een zeer krachtige motor, een open dak en… vleugeldeuren. Wat wil je nog meer om de aandacht te trekken? Opscheppen over zijn ‘power to weight ratio’? Ongeveer twee kilo per pk is toch geweldig: 250 kW (340 pk) tegenover 695 kg.
3. Morgan 3 Wheeler – 525 kg
De oorspronkelijke, vooroorlogse driewielers van Morgan waren vooral bedoeld als goedkoop, belastingvrij, lokaal vervoermiddel, maar ze bleken ook heel competitief op het circuit. De huidige 3 Wheeler is puur op rijplezier gericht. Hij valt in de gewichtsklasse tot 550 kg, waarvoor een tarief voor de motorrijtuigenbelasting geldt van 26 tot 30 euro per drie maanden.
2. Caterham Seven 165 – 490 kg
Een verre afstammeling van de oorspronkelijke Lotus 7 van het einde van de jaren vijftig, die teruggrijpt naar het oorspronkelijke idee: weinig gewicht en back to basics. Hoewel: de instapversie van de Caterham – de Seven 165 – wordt aangedreven door een driecilinder 660 cc Suzuki-turbomotor. Snellere modellen maken gebruik van een 2,0-liter viercilinder. Nog altijd is de Seven een van de beste tweezitters op de markt. Op zoek naar puur rijplezier? Koop een Caterham.
1. Renault Twizy 12 kW – 474 kg
De Twizy is meer een motorscooter dan een auto, met twee zitplaatsen achter elkaar en volledig elektrische aandrijving. Er zijn twee versies. De instapper haalt 45 km/u, maar de ‘auto’-versie haalt 80 km/u en is in Nederland daardoor als auto toegelaten voor de openbare weg. Deuren zijn optioneel. En voor een volledig elektrische auto betaal je (nog) geen motorrijtuigenbelasting. De Twizy is momenteel lichtste auto op de Nederlandse markt.