In 1996 kreeg de Elan opvolging in de vorm van de Elise. Waar de Elan zowel motor als aandrijving aan de voorkant had, had de Elise een middenmotor achter de voorstoelen en achterwielaandrijving. De naam van de auto komt van Elisa, naar de kleindochter van de voorzitter van het merk destijds. In 2000 werd de Exige geïntroduceerd, een meer hardcore coupéversie van de Elise, die als een model op zich wordt beschouwd. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
In 1996 kreeg de Elan opvolging in de vorm van de Elise. Waar de Elan zowel motor als aandrijving aan de voorkant had, had de Elise een middenmotor achter de voorstoelen en achterwielaandrijving. De naam van de auto komt van Elisa, naar de kleindochter van de voorzitter van het merk destijds. In 2000 werd de Exige geïntroduceerd, een meer hardcore coupéversie van de Elise, die als een model op zich wordt beschouwd.
General Motors
Omdat de Series 1 rond de eeuwwisseling niet meer kon voldoen aan de nieuwe Europese veiligheidseisen, moest men met een opvolger komen. General Motors bood aan de ontwikkeling van de Series 2 te financieren, in ruil voor een rebadgemodel voor hun eigen merken. Dat werd uiteindelijk de Opel Speedster, die samen met de Elise Series 2 in 2001 op de markt kwam.
Airbags
In 2010 verscheen de huidige Series 3, wat in feite een grondig gefacelifte versie is van de Series 2. Naast een moderner uiterlijk kreeg de auto ook nieuwere motoren, waaronder een met kleinere inhoud, om aan de nieuwe milieueisen te voldoen. Al in 2011 verdween de auto weer van de Amerikaanse markt, omdat de auto als pure sportwagen niet meer voldeed aan de veiligheidseisen voor airbags. Daar had het merk overigens al een uitzondering voor, die in dat jaar verliep.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cm³ |
Max. vermogen | 100 kW (136 pk) |
Bij | 6.800 tpm |
Max. koppel | 160 Nm |
Bij | 4.400 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 10,5 m |
Vermogensrange | 100 tot 181 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 2-drs. cabriolet |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | maart 2010 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € op aanvraag |
Bijzonderheden | Van de Lotus Elise is er ook een Cup 250-versie. De 1,8-liter motor levert dan 181 kW (246 pk) en dankzij gebruik van koolstofvezel componenten is het gewicht verlaagd. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 175/55 R16 / 225/45 R17 |
L x B x H | 3.824 x 1.719 x 1.117 mm |
Wielbasis | 2.300 mm |
Massa leeg | 866 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 112 l |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,3 l/100km |
CO₂-emissie | 149 g/km |
Energielabel | E |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 6,5 s |
Topsnelheid | 204 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng