![Drie Lotus-sportwagens op een racecircuit: een rode Lotus Elise op de voorgrond, een blauwe auto links en een oranje auto op de achtergrond. Een hek en bomen zijn in de verte zichtbaar onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/LotusPressFleetFinalEdition_15_lead-640x480.jpg)
Lotus Elise en Exige: afscheid in stijl
Speciale Final Edition-versies, gamma op de schop
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Het jaar 2021 markeert het laatste productiejaar voor de huidige generatie Lotus-modellen. Ter ere van deze twee legendarische modellen heeft Lotus een reeks van vijf nieuwe Final Edition-auto’s aangekondigd met een hoger vermogen, rijkere uitrusting en – in ware Lotus-stijl – een laag gewicht dus.
Nieuwe versies
Het gamma van de Elise en Exige gaat het een beetje op de schop. In de laatste productiemaanden van beide modellen levert Lotus namelijk nieuwe versies. Van de Exige bestaan nu drie types: de Exige Sport 390, Exige Sport 420 en de Exige Cup 430. De Lotus Elise is er in de smaken Elise Sport 240 en Elise Cup 250.
Lotus Elise Sport 240 en Elise Cup 250
De Lotus Elise Sport 240 Final Edition vervangt de Elise Sport 220 en krijgt zoals zijn naam al doet vermogen 240 pk en 244 Nm aan koppel. Het gewicht kan uitkomen op 898 kilogram, maar dan moet je wel kiezen voor opties als koolstofvezel panelen, een lichtgewicht lithium-ion batterij en een polycarbonaat achterruit. Mag het iets sneller, neem dan de Lotus Elise Cup 250 Final Edition. Die produceert nog meer downforce voor een nog betere wegligging.
![Een blauwe Lotus Elise staat bij zonsopgang geparkeerd op een racecircuit, met een bevroren grasveld en bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/LotusEliseSport240FinalEdition_01-640x480.jpg)
![Voor een donker, industrieel gebouw staat 's nachts een blauwe Lotus Elise met zwarte velgen geparkeerd. Op het kenteken staat "A070 AXY.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/LotusEliseSport240FinalEdition_90-360x270.jpg)
![Een blauwe Lotus Elise rijdt op een racebaan met bomen op de achtergrond. De opname is vanuit een lage hoek gemaakt, waardoor de snelheid wordt benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/LotusEliseSport240FinalEdition_64-360x270.jpg)
Lotus Exige Sport 390, Exige Sport 420 en Exige Cup 430
Door naar de Exige. Daar vervangt de nieuwe Exige Sport 390 de Exige Sport 350. Je krijgt nu standaard dus meer vermogen: een kleine 400 pk om wat preciezer te zijn. Het koppel komt uit op 420 Nm en de Exige Sport 390 weegt slechts 1.138 kilogram. Nog meer power heeft de Lotus Exige Sport 420 Final Edition. Die vervangt de Sport 410-variant en weegt 1.110 kilogram. Het absolute topmodel betreft nog altijd de Lotus Exige Cup 430 Final Edition.
![Een rode Lotus Elise met kenteken "A070 AXR" staat bij zonsondergang geparkeerd op een weg, omlijst door groen en een met bomen omzoomde horizon op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/LotusExigeSport420FinalEdition_015-640x480.jpg)
![Een rode Lotus Elise met kenteken "A070 AXR" staat 's nachts geparkeerd voor een modern gebouw.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/LotusExigeSport420FinalEdition_104-360x270.jpg)
![Een rode Lotus Elise rijdt op een racecircuit onder een gedeeltelijk bewolkte hemel. Het voertuig heeft een kenteken met de tekst "A070 AXR" en is voorzien van aerodynamische designelementen en zwarte wielen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/LotusExigeSport420FinalEdition_061-360x270.jpg)
![Een feloranje Lotus Elise-sportwagen met een kentekenplaat met de tekst "A070 AXZ" staat geparkeerd op een racecircuit onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/LotusExigeSport390FinalEdition_01-640x480.jpg)
![Een feloranje Lotus Elise staat 's nachts op een natte weg geparkeerd, tegen een donkere, industrieel ogende muur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/LotusExigeSport390FinalEdition_88-360x270.jpg)
![Drie Lotus-sportwagens op een racecircuit: een rode Lotus Elise op de voorgrond, een blauwe auto links en een oranje auto op de achtergrond. Een hek en bomen zijn in de verte zichtbaar onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/02/LotusPressFleetFinalEdition_15_lead-360x270.jpg)
En de Evora?
Ook de Lotus Evora gaat eind 2021 uit productie. Voor dit model heeft Lotus heeft ook plannen, maar die worden later aangekondigd. Lees hier meer over de toekomstplannen van Lotus.