De tijd van Donkervoort-modellen die afstammen van de Lotus Seven liggen al weer even achter ons. Het enige model dat het merk op dit moment levert is de volledig zelf ontwikkelde D8. De D8-lijn stamt uit 1993 en markeert zo’n beetje het afscheid van de Lotus-basis. De oorspronkelijke Seven was nog nauwelijks in de D8 te herkennen. De eerste D8’s zijn ook de laatste Donkervoorts die nog gebruikmaakten van Ford-motoren. Daarna werd Audi daarvan de leverancier. Lees verder
De tijd van Donkervoort-modellen die afstammen van de Lotus Seven liggen al weer even achter ons. Het enige model dat het merk op dit moment levert is de volledig zelf ontwikkelde D8. De D8-lijn stamt uit 1993 en markeert zo’n beetje het afscheid van de Lotus-basis. De oorspronkelijke Seven was nog nauwelijks in de D8 te herkennen. De eerste D8’s zijn ook de laatste Donkervoorts die nog gebruikmaakten van Ford-motoren. Daarna werd Audi daarvan de leverancier.
Voor het eerst dicht
De D8 werd – naar goed gebruik van het merk – steeds verder doorontwikkeld met nieuwe versies die oude vervingen. In 2007 kwam er weer een écht nieuwe variant bij: de D8 GT. Dat was de allereerste Donkervoort ooit met een dicht dak. Niet alleen wat betreft het dak verschilde de GT van de open versie, ook onder meer de wielophanging en spoorbreedte werden aangepast en mede dankzij het gebruik van veel koolstofvezel werd de auto met een gewicht van 650 kg de lichtste GT ter wereld. Ook had de auto voor het eerst geïntegreerde koplampen.
Exclusief
De D8 wordt tegenwoordig alleen nog geleverd als GTO. Uiterlijk is dat een open versie van de GT, maar het meeste is opnieuw ontwikkeld. Ook de D8 GTO wordt geleverd in verschillende speciale en soms gelimiteerde uitvoeringen. De laatste toevoeging is de D8 GTO-40, een speciale en exclusieve editie ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van het merk.
Technisch
Motortype | benzine, 5-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.480 cm³ |
Max. vermogen | 254 kW (340 pk) |
Bij | 5.400 tpm |
Max. koppel | 450 Nm |
Bij | 2.000 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 10,0 m |
Vermogensrange | 254 tot 305 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT |
Carrosserietype | 2-drs. cabriolet |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | augustus 2013 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Bijzonderheden | Je kunt voor het interieur kiezen uit honderden kleuren en verschillende leersoorten. De carrosserie is van koolstofvezel kevlar gemaakt. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/45 R17 / 245/40 R18 |
L x B x H | 3.740 x 1.850 x 1.140 mm |
Wielbasis | 2.350 mm |
Massa leeg | 730 kg |
Tankinhoud | 48 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 8,0 l/100km |
CO₂-emissie | 178 g/km |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 3,3 s |
Topsnelheid | 255 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng