Donkervoort introduceert de D8 GTO Individual Series
Krachtigste Donkervoort ooit: 435 pk!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Donkervoorts behoorden altijd al tot de meest te personaliseren supercars ter wereld, maar met de D8 GTO Individual Series wordt dat doorgevoerd tot het extreme. De vanafprijs van deze ultieme versie van de D8 GTO bedraagt 162.900 euro, exclusief belastingen.
Abt Sportsline
De D8 GTO Individual Series verlaat het keurslijf van vooraf vastgestelde uitrustingspakketten en betreedt de wereld van echte individualiteit. Maar dat niet alleen: hij is ook sneller. Deze laatste straatversie van het legendarische D8 GTO-model heeft een vermogen van 435 pk, een koppel van 570 Nm en een breder vermogensbereik. Dat is bereikt door een nieuwe samenwerking tussen Donkervoort en de Duitse autsportspecialisten van Abt Sportsline.
Sneller dan JD70
Tijdens duurtests bleek dat de D8 GTO Individual Series 11 kilometer per uur sneller is op Kemmel, het rechte stuk op Spa-Francorchamps. Per ronde is hij 1,4 seconde sneller op het Belgische grand prix-circuit dan zijn voorganger, de JD70.
Cleaner design
Tegelijkertijd heeft de D8 GTO Individual Series een cleaner uiterlijk dan zijn voorgangers. Onder meer de ‘kegels’ aan de neus en motorkaplouvres zijn verwijderd, om zo een strakker ontwerp te creëren. Het Donkervoort-logo verhuisde naar de grille.
Onbeperkte mogelijkheden
“Laten we er niet omheen draaien”, zegt Donkervoorts managing director Denis Donkervoort. “Iedere Donkervoort-rijder heeft een sterk individuele inslag, dus we hebben een model ontwikkeld dat vrijwel onbeperkte mogelijkheden biedt. We boden altijd pakketten aan voor straatauto’s en trackday-auto’s — en dat doen we nog steeds — maar we vinden dat het nu tijd is om mensen zelf te laten beslissen hoeveel snelheid, comfort, design en stijl ze precies nodig hebben.”
“Als je het kunt bedenken, dan kan Donkervoort het bouwen.”
Een paar voorbeelden
Een voorbeeld: een eigenaar kan kiezen voor comfortstoelen met geïntegreerde verwarming, terwijl aan de andere kant van het spectrum gekozen kan worden voor carbon racestoelen. En voor welke stoel je ook kiest, ze kunnen allemaal worden uitgevoerd in de kleur, het patroon en het (gevalideerde) materiaal dat je verkiest.
Stuurbekrachtiging ook mogelijk
De D8 GTO Individual Series kan een (relatief) comfortabele cruiser zijn wanneer een koper opteert voor de comfortabelste stoelen, de instelbare elektronische stuurbekrachtiging en een windscherm aan de bovenkant van het voorruitframe.
En zelfs een telefoonhouder!
De Individual Series biedt meer mogelijkheden dan ooit op het gebied van comfort en gemak, zoals een achteruitrijcamera, een radardetector, elektronische airconditioning en zelfs een telefoonhouder.
Standaard is de D8 GTO Individual Series voorzien van een uitstekend remsysteem, met Tarox-schijven rondom. Indien gewenst kan een speciaal voor het circuit afgesteld Bosch ABS-systeem worden gemonteerd.
Ook voor de besturing is er keuze uit meerdere opties. Het traditionele Donkervoort-systeem, maar ook een directere variant voor het circuit, of een elektronische (en instelbare) stuurbekrachtiging voor wie meer van toeren houdt. Er kan zelfs worden gekozen voor een sequentiële zesversnellingsbak, rechtstreeks afkomstig van de JD70R. Ook is er een breed scala aan veiligheidssystemen leverbaar.
Lichtere accu
Ook zijn er verschillende uitlijningen en onderstelconfiguraties mogelijk, zijn er mogelijkheden voor data logging en kun je zelfs kiezen voor een lichtere accu. En omdat een auto op het circuit meer koeling nodig heeft, kunnen ook de (extra) luchtin- en uitlaten op verzoek gemonteerd worden.
Extra vermogen dankzij Abt Sportsline
De specialisten van het Duitse Abt Sportsline werkten samen met het ontwikkelingsteam van Donkervoort om de D8 GTO Individual Series te voorzien van de krachtigste motor die ooit onder de motorkap van een (straat-) Donkervoort te vinden is geweest. “Het was logisch om onze technische expertise te combineren om de laatste pk’s op een betrouwbare manier uit de vijfcilinder te persen”, zegt Denis Donkervoort, managing director van Donkervoort Automobielen. “De samenwerking met ons eigen ontwikkelingsteam verliep verbazingwekkend soepel. Het resultaat van die samenwerking is de krachtigste straatlegale auto die we ooit hebben gebouwd. Zelfs Audi Sport haalde niet zoveel vermogen uit de 2,5-liter motor.”
Extra peekaa’s en koppel
Het specifiek vermogen van de vijfcilinder steeg van 167 pk per liter naar 174 pk per liter. Het koppel bleef met 560 Nm onveranderd. De koppelpiek wordt al bereikt bij 1.750 toeren per minuut en houdt aan tot 6.350 toeren per minuut.
Beter koelsysteem
Om het hogere vermogen op een betrouwbare manier af te kunnen geven, zijn aanzienlijke aanpassingen gedaan, onder meer aan het koelsysteem. De verbeterde intercooler heeft een vrijere luchtstroom, maar ook zijn er nieuwe brandstofinjectoren en is er een nieuwe afstemming en mapping voor de motor. Betrouwbaarheid is cruciaal voor Donkervoort. Daarom is deze motorevolutie uitvoerig getest door zowel Donkervoort als Abt Sportsline.
Verbruik en CO2-uitstoot
Verrassend genoeg gaat de vermogenstoename niet ten koste van het verbruik, aangezien de D8 GTO Individual Series volgens de WLTP-cyclus een CO2-uitstoot van 191 gram per kilometer en een verbruik van 8,0 liter per 100 kilometer realiseert. De aandrijflijn is voorzien van de meeste upgrades die op de JD70 werden geïntroduceerd, maar ook enkele van de JD70R, waaronder het katalysatorsysteem, de sidepipe en het standaard roetfilter.
Nog meer maatwerk
Het maatwerk blijft niet beperkt tot de auto alleen; eigenaren kunnen zelfs een bagageset laten maken die aansluit bij hun favoriete Donkervoort-kleding als ze graag toeren met hun Donkervoort. Klanten die graag het circuit op gaan, kunnen hun eigen racepak en helm laten maken.