achtergrondafbeelding

Autozoeker

Donkervoort D8 gto

De tijd van Donkervoort-modellen die afstammen van de Lotus Seven liggen al weer even achter ons. Het enige model dat het merk op dit moment levert is de volledig zelf ontwikkelde D8. De D8-lijn stamt uit 1993 en markeert zo’n beetje het afscheid van de Lotus-basis. De oorspronkelijke Seven was nog nauwelijks in de D8 te herkennen. De eerste D8’s zijn ook de laatste Donkervoorts die nog gebruikmaakten van Ford-motoren. Daarna werd Audi daarvan de leverancier. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De tijd van Donkervoort-modellen die afstammen van de Lotus Seven liggen al weer even achter ons. Het enige model dat het merk op dit moment levert is de volledig zelf ontwikkelde D8. De D8-lijn stamt uit 1993 en markeert zo’n beetje het afscheid van de Lotus-basis. De oorspronkelijke Seven was nog nauwelijks in de D8 te herkennen. De eerste D8’s zijn ook de laatste Donkervoorts die nog gebruikmaakten van Ford-motoren. Daarna werd Audi daarvan de leverancier.

Voor het eerst dicht
De D8 werd – naar goed gebruik van het merk – steeds verder doorontwikkeld met nieuwe versies die oude vervingen. In 2007 kwam er weer een écht nieuwe variant bij: de D8 GT. Dat was de allereerste Donkervoort ooit met een dicht dak. Niet alleen wat betreft het dak verschilde de GT van de open versie, ook onder meer de wielophanging en spoorbreedte werden aangepast en mede dankzij het gebruik van veel koolstofvezel werd de auto met een gewicht van 650 kg de lichtste GT ter wereld. Ook had de auto voor het eerst geïntegreerde koplampen.

Exclusief
De D8 wordt tegenwoordig alleen nog geleverd als GTO. Uiterlijk is dat een open versie van de GT, maar het meeste is opnieuw ontwikkeld. Ook de D8 GTO wordt geleverd in verschillende speciale en soms gelimiteerde uitvoeringen. De laatste toevoeging is de D8 GTO-40, een speciale en exclusieve editie ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van het merk.

Technisch

Motortype benzine, 5-cilinder lijn
Cilinderinhoud 2.480 cm³
Max. vermogen 254 kW (340 pk)
Bij 5.400 tpm
Max. koppel 450 Nm
Bij 2.000 tpm
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 10,0 m
Vermogensrange 254 tot 305 kW

Algemeen

Transmissie 5MT
Carrosserietype 2-drs. cabriolet
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie augustus 2013
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 2 jaar
Bijzonderheden Je kunt voor het interieur kiezen uit honderden kleuren en verschillende leersoorten. De carrosserie is van koolstofvezel kevlar gemaakt.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 225/45 R17 / 245/40 R18
L x B x H 3.740 x 1.850 x 1.140 mm
Wielbasis 2.350 mm
Massa leeg 730 kg
Tankinhoud 48 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 8,0 l/100km
CO₂-emissie 178 g/km

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 3,3 s
Topsnelheid 255 km/u