achtergrondafbeelding

Autozoeker

Suzuki Celerio

In 2014 presenteerde Suzuki de Celerio. Op bepaalde markten, waaronder Europa, was de auto de opvolger van de bekende lijn van Alto-modellen. Deze keer wordt er niet samengewerkt met Nissan, die de vorige Alto als Pixo onder eigen vlag verkocht. In Japan kreeg men wel een nieuwe generatie Alto, de Celerio is ontwikkeld door de Indiase/Thaise/Pakistaanse afdeling van het merk.

Zuinig
Bij de ontwikkeling van de Celerio is veel aandacht besteed aan zuinigheid. Dankzij gewichtsbesparing weegt de auto slechts 790 kg, wat er mede voor zorgt dat een benzineverbruik van ruim 1 op 20 mogelijk wordt. De driecilindermotor is ‘slechts’ 68 pk sterk, maar dat is gezien het lage wagengewicht voldoende.

EuroNCAP
De Celerio zette matige scores neer bij de EuroNCAP en ANCAP (Australië) en kreeg van deze organisaties de nodige kritiek te verwerken. Deze keer kregen deze organisaties zelf echter ook de nodige kritiek. Zo zou men de Celerio strenger hebben beoordeeld dan andere auto’s met minder veiligheidsvoorzieningen of die in andere opzichten minder goed scoorden.

Suzuki Celerio generaties