Rijtest – Peugeot 108 1.0 e-VTi
De nieuwe Peugeot 108 is een stuk hipper dan zijn voorganger, de 107. Zeker in de kleur Aikinite Beige Rose is de 108 een chique verschijning die niet misstaat in een dure winkelstraat. De Keyless Entry-optie komt in diezelfde straat goed van pas: de sleutel hoeft niet uit de broekzak of handtas gehaald te worden om de deuren te openen. Handig als de bestuurder zijn of haar handen vol heeft met shoppingbags.
Effen zwart tot rode ruitjes
Bij elke Peugeot 108 komt de carrosseriekleur terug in het interieur. Veel delen zijn naar hartenlust aan te passen. De stoelbekleding varieert bijvoorbeeld van effen zwart tot zwart met rode ruitjes of beige strepen. Bovendien wordt de Peugeot 108 naar wens voorzien van een stickerset. In totaal zijn er zeven thema’s. Wie echt een opvallende stadsauto wil, kan zelfs kiezen voor een two tone-lak. Vanaf de bestuurdersstoel oogt de 108 een stuk volwassener dan de Peugeot 107. Het instrumentarium doet denken aan de Fiat 500, met de toevoeging van een futuristisch ogende toerenteller. In de middenconsole valt de touchscreen op, die voorheen alleen in grotere auto’s werd aangeboden.
Direct stuurgedrag
Tijdens het rijden valt het zeer lichte stuurgedrag van de 108 direct op. Bovendien reageert de auto heel direct op elke stuurbeweging, hoe klein de beweging ook is. Dat maakt het inparkeren erg gemakkelijk, zeker met behulp van de achteruitrijcamera. Het handige Hill Hold Assist houdt de auto op zijn plek tijdens een hellingproef. De testauto is voorzien van een 1,0-liter benzinemotor, gekoppeld aan een handbediende versnellingsbak met vijf verzetten. Wie rustig rijdt, ziet in de boordcomputer een verbruik rond de 5,0 l/100 km verschijnen. Bij extreem zuinig rijgedrag kruipen de verbruikscijfers dicht tegen de fabrieksopgave van 3,8 l/100 km.
Dit kost de Peugeot 108
De prijzen van de Peugeot 108 beginnen bij 9.690 euro. Bij de vijfdeursuitvoering komt daar 350 euro bovenop. De prijs geldt in beide gevallen voor de Acces-uitvoering met 1.0 e-VTi-motor.
Geen Peugeot 108 diesel
De Peugeot 108 komt niet als dieseluitvoering naar ons land. De Nederlandse consument moet het doen met twee benzinemotoren: een 1.0 e-VTi met 50 kW (68 pk) en een 1.2 PureTech met 60 kW (82 pk). Beide motoren zijn gekoppeld aan een handbediende vijfversnellingsbak. Voor de 1,0-litermotor biedt Peugeot ook de optie van een automatische transmissie.