Rijtest – Ford Ecosport 1.0
Ruimte en een hoge zitpositie; dat valt het eerst op bij de Ford EcoSport. Deze compacte SUV onderscheidt zich verder door een stoer 4WD-achtig uiterlijk. Dat komt onder meer door het reservewiel op de achterdeur.
De Ford EcoSport steekt letterlijk boven het maaiveld uit. Hij is hoger dan de meeste soortgenoten en staat ook bovengemiddeld hoog op de wielen. Alsof het een terreinauto is met vierwielaandrijving, die een pad met rotsblokken niet schuwt. Toch is dat niet echt zijn domein. Hij heeft tweewielaandrijving (voorwielen). Voor zwaar terrein is hij dus niet geschikt, wel voor de stadsjungle.
Wendbaar
Door de compacte afmetingen en de korte draaicirkel is de Ford EcoSport makkelijk te parkeren en lekker wendbaar. Het zicht rondom is goed door de hoge zit. De binnenruimte is vergelijkbaar met die van een compacte auto zoals de Ford Fiesta. Er is voldoende ruimte voor de benen, ook op de achterbank, waarvan de rugleuning verstelbaar is. Daardoor kan de bagageruimte variëren van 310 tot 375 liter.
Soepele motor
De 1.0 EcoBoost driecilinder turbomotor presteert naar behoren. Het topvermogen van 92 kW (125 pk) is voor een krachtbron met deze cilinderinhoud best fors. Het is echter bovenal de souplesse die opvalt. De driecilinder levert zijn maximale trekkracht (170 Nm) tussen 1.400 en 4.500 toeren per minuut. De Ford EcoSport reageert dan ook gretig op het gas. Terugschakelen is niet nodig en dat heeft een gunstig uitwerking op het brandstofverbruik.
Comfortabel en stabiel
Het onderstel is op comfort afgestemd. Vering en schokdemping strijken de meeste hobbels glad. Doorgaans is een hoog op de wielen staande auto niet te stabiel in bochten. Dat geldt absoluut niet voor de Ford EcoSport. Hij helt nauwelijks over en hij stuurt direct en strak. Motor- en rijgeluiden zijn prima gedempt.
Compleet
De onverwacht goede wegligging en vooral ook de complete uitrusting maken de prijs van de Ford EcoSport goed. Hij heeft zelfs een uitgebreide boordcomputer, keyless entry, gekoeld dashboardkastje en bandenspanningscontrole standaard. En het Ford infotainmentsysteem SYNC biedt dankzij de functie Applink toegang tot Spotify online muziekstreaming. De Ford EcoSport 1.0 is er voor prijzen vanaf 24.595 euro.