Rijtest – Citroën C4 Cactus BlueHDI 100
https://autorai.nl/autozoeker/citroen/c4-cactus/De automarkt wordt de laatste jaren overspoeld door auto’s die leverbaar zijn in de meest uiteenlopende kleuren en met een grote variëteit aan accessoires. Een daarvan is de nieuwe Citroën C4 Cactus, die zijn bestaansrecht echter niet alleen aan zijn bijzondere uiterlijk ontleent.
Voor zijn nieuwste auto wilde Citroën iets compleet anders ontwerpen. Naar eigen zeggen ‘een auto die antwoord geeft op de vragen van nu’. Het resultaat is de C4 Cactus, waarbij de vorm de functie volgt, met een bijzonder uiterlijk als gevolg.
[parallex-1]
Waarom zijn auto’s niet voorzien van bescherming tegen parkeerschades?
Deze vraag ligt aan de basis van het opvallendste uiterlijke kenmerk van de Citroën C4 Cactus: de zogenoemde Airbumps. Deze vrijwel rondom gemonteerde luchtkussens beschermen de carrosserie tegen de gevaren van de binnenstad, zoals openzwaaiende deuren van andere auto’s en winkelwagentjes op de parkeerplaats van de supermarkt. De Airbumps zijn leverbaar in vier kleuren, afhankelijk van de carrosseriekleur.
Waarom zijn dashboards zo gecompliceerd?
Wie voor het eerst in de C4 Cactus stapt en bijvoorbeeld de temperatuur wil aanpassen, zal misschien eerst even naar traditionele knoppen zoeken. Alle functies worden echter bediend door de 7-inch touchscreen in de middenconsole. Dus ook de verwarming en airconditioning. Zo heeft Citroën een heel strak dashboard gemaakt, zonder knoppen.
De cruisecontrol laat zich op twee manieren bedienen: via de conventionele plus- en min-knoppen op het stuur en via de touchscreen. Als alternatief kan de bestuurder op de memory-knop op het stuur drukken, dan verschijnen op het scherm zes snelheden die al vooraf geprogrammeerd zijn. Met een druk op het scherm houdt de auto die snelheid vast. Handig!
Zaken als verbruik en andere voertuiginformatie zijn ook toegankelijk via het scherm in de middenconsole.
De rest van het interieur is net zo bijzonder als het dashboard, van de lederen deurgrepen tot aan de plaatsing van de passagiersairbag in het plafond van de auto. Citroën heeft zich ook afgevraagd waarom auto’s altijd voorzien zijn van twee aparte voorstoelen. Die zijn eigenlijk niet altijd nodig, concludeerde Citroën. Dus wie kiest voor de gerobotiseerde handbak krijgt zelfs een voorbank.
[gallerij-1]
Waarom hebben auto’s krachtige motoren nodig?
Dat was ook een vraag die de Franse autofabrikant zich stelde. In de C4 Cactus zijn uitsluitend de zuinigste motoren van Citroën te vinden. De geteste uitvoering is voorzien van een 73 kW (100 pk) dieselmotor van 1,6 liter. De Citroën C4 Cactus liet tijdens de testperiode een gemiddeld verbruik noteren van 4,9 l/100 km.
Om de C4 Cactus zo zuinig mogelijk te maken moest Citroën het gewicht beperken. Daarom plaatste het de C4 Cactus op het onderstel van de C3. Hoewel de auto vrij fors oogt, heeft hij relatief bescheiden afmetingen. Sterker nog: de C4 Cactus is lager dan de C3 en de C4. Desondanks maakt de hoofdruimte voorin indruk, want die is zelfs met het optionele glazen dak royaal. De C4 Cactus laat zich ook heel gemakkelijk en licht besturen. Handig bij fileparkeren. Dat wordt nóg makkelijker met het optionele Park Assist, dat de auto automatisch langs de stoep parkeert.
En de naam?
Citroën speelde al jaren met het idee een zuinige auto te maken die zichzelf vanbuiten goed beschermt. De inspiratie voor de naam Cactus is dus de gelijknamige plant.
Prijs
De Citroën C4 Cactus is leverbaar voor prijzen vanaf 17.870 euro.
[gallerij-2]