Peugeot 3008 Hybrid en 5008 Hybrid: alle details
208, 2008, 308, 308 SW en 408 krijgen dezelfde aandrijflijn
Peugeot introduceert in 2023 nieuwe generatie hybridetechnologie, ontwikkeld door Stellantis. Het 48V Hybrid gedoopte systeem wordt eerst aangeboden in de Peugeot 3008 en Peugeot 5008 en vindt daarna ook zijn weg naar andere modellen.
48V Hybrid-aandrijflijn voor Peugeot 3008 en Peugeot 5008
Deze nieuwe 48V Hybrid-aandrijflijn vervangt de PureTech 130 EAT8 en is binnenkort ook beschikbaar in andere modellen in het Peugeot-gamma, zoals de 208, de 2008, de 308, de 308 SW en de 408. De 3008 en 5008 Hybrid worden geproduceerd in de fabriek in Sochaux (Frankrijk) en verschijnen in het tweede kwartaal van 2023 in Europa op de markt. Wat mag je als koper verwachten? Dat leggen we uit!
Benzinemotor
De nieuwe hybride aandrijflijn bestaat uit een PureTech-benzinemotor met 100 kW (136 pk). Deze is gekoppeld aan een nieuwe geëlektrificeerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Dankzij de 48V-accu, die tijdens het rijden wordt opgeladen, en de geïntegreerde elektromotor biedt deze nieuwe aandrijflijn extra koppel bij lage toerentallen.
Zo werkt het
Bij krachtige acceleraties vanuit lage toerentallen levert de elektromotor extra koppel ter ondersteuning van de benzinemotor. Andersom, tijdens afremmen bijvoorbeeld, schakelt het systeem de benzinemotor uit en dient de elektromotor als generator om de 48V-accu op te laden. Peugeot belooft een 15% lager brandstofverbruik en ook een lagere CO2-emissie.
Bij hogere snelheden (tot 145 km/u) slaat de verbrandingsmotor af zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat bij constante snelheid en bij het afremmen. Bij lage snelheid levert de elektromotor extra koppel met een eenmalige boost om de reactietijd van de turbo te compenseren. Hierdoor is terugschakelen niet nodig, wat het rijcomfort en de dynamiek verhoogt. Wanneer de bestuurder het gaspedaal volledig intrapt, levert de elektromotor een extra vermogen van 9 kW (12 pk).
48V HYBRID-systeem uitgelegd
Met uitzondering van de 48V-accu, die onder de bestuurderstoel van de Peugeot 3008 en 5008 is ondergebracht, bevinden alle componenten van de nieuwe aandrijflijn onder de motorkap. Hieronder een opsomming van de technische gegevens over nieuwe generatie 1,2-liter PureTech 3-cilinder benzinemotor:
- Inhoud: 1.199 cm3
- Vermogen: 100 kW (136 pk) bij 5.500 t.p.m.
- Koppel: 230 Nm bij 1.750 t.p.m.
- Turbocompressor met variabele geometrie voor betere motorprestaties
- Distributieketting (lage onderhoudskosten)
- Kleptiming: Atkinson-Miller-cyclus voor een betere thermische efficiëntie van de verbranding
- Emissienorm: Euro 6.e
Transmissie: e-DCS6 met dubbele koppeling
De nieuwe zestrapsautomaat met dubbele koppeling is speciaal ontworpen voor hybridesystemen. Het transmissiehuis herbergt ook de elektromotor, de omvormer en de ECU. Deze compacte configuratie beperkt het gewicht, wat optimale balans en rijprestaties garandeert. De elektromotor met permanente magneet levert een piekvermogen van 21 kW (28 pk) en een koppel van 55 Nm. De elektromotor kan de auto 100% elektrisch aandrijven wanneer de behoefte aan trekkracht gering is en de verbrandingsmotor ondersteunen om het brandstofverbruik te reduceren.
Energie terugwinnen
Tijdens het vertragen en afremmen fungeert de elektromotor als generator om de 48V-accu van het hybridesysteem op te laden. Hij levert ook de stroom voor het starten van de verbrandingsmotor. De 48V lithium-ion-accu heeft een brutocapaciteit van 898 Wh en een beschikbare capaciteit van 432 Wh. Hij is ontworpen om tijdens de hele levensduur van de auto dezelfde prestaties te leveren. De accu is standaard voorzien van een garantie van 8 jaar/160.000 km.
Plaatsing accu
De 48V-accu bevindt zich onder de linker voorstoel. Hierdoor blijft de volledige interieurruimte beschikbaar en gaat er dus geen kostbare bagageruimte verloren. Ook de lengte van de kabels is kort.
12V en 48V
De 3008 en 5008 Hybrid zijn beide voorzien van twee elektrische netwerken. Een 12V-laagspanningsnet om de uitrusting van de auto te voeden en een 48V-hoogspanningsnet om het hybridesysteem van stroom te voorzien. De elektriciteit wordt uitsluitend door de 48V-elektromotor/generator geproduceerd. Een spanningsregelaar zet de geproduceerde elektriciteit om naar het 12V-netwerk van de auto.
Andere kenmerken
Het instrumentarium van de hybride versies laat ook zien wanneer de auto energie terugwint en wanneer de elektromotor de benzinemotor ondersteunt. Ook hebben de modellen AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) dat voetganger en fietsers rond de auto met een geluidssignaal waarschuwt voor de naderende auto. Het systeem is actief tot 30 km/u.