Nieuwe Porsche 911 GT3 RS is een extreem scheurmonster met DRS-systeem
Straatlegaal circuitmonster
De nieuwe Porsche 911 GT3 RS is straatlegaal, maar voelt zich het meest thuis op het circuit. De extreme 911 heeft zelfs een DRS-systeem!
911 GT3 RS
Een “high-performance circuitauto met een kenteken”, zo omschrijft Porsche zijn nieuwste creatie. De automaker heeft bij de auto meer racetechnologie dan ooit toegepast. Naast de hoogtoerige atmosferische motor en een lichtgewicht constructie bewijzen vooral de koeling en de aerodynamische systemen de directe relatie met zijn autosportbroer, de 911 GT3 R.
Eén radiateur
Zo ligt er voorin de GT3 RS één grote, centraal geplaatste radiateur, die Porsche voor het eerst gebruikte in de Le Mans-klassewinnaar 911 RSR en vervolgens ook in de 911 GT3 R. Normaal gesproken ligt de radiateur in een 911 altijd achterin. Dit maakt het mogelijk om de vrijgekomen ruimte achteren te gebruiken om actieve aerodynamische elementen te integreren.
DRS-systeem
Een ander voorbeeld van elementen die je eigenlijk alleen in de racerij tegenkomt, is de gigantische spoiler met DRS-systeem. Het is voor het eerst dat Porsche een productiemodel voorziet van een Drag Reduction System. De grote achtervleugel beperkt de topsnelheid, maar met een druk op de knop klapt de achtervleugel om, waardoor de Porsche kan versnellen naar een top van 296 km/u. Bij een noodstop op hoge snelheid wordt de luchtremfunctie actief: de vleugelelementen voor en achter genereren dan een aerodynamisch vertragingseffect dat de remmen aanzienlijk ondersteunt.
Downforce
De tweedelige achtervleugel zorgt in combinatie met tal van andere aerodynamische maatregelen voor een totale downforce van 409 kilogram bij 200 km/u. De nieuwe 992 GT3 RS genereert daarmee twee keer zoveel downforce als zijn voorganger, de 991.2 GT3 RS, en drie keer zoveel als de huidige 992 GT3. Bij een snelheid van 285 km/u is de totale downforce maar liefst 860 kilogram.
Ongeblazen boxermotor
Onder de kap ligt een 4,0-liter hoogtoerige atmosferische boxermotor, goed voor 525 pk. De zeventraps PDK-transmissie kan dankzij luchtinlaten op de bodem zelfs bij veelvuldig gebruik op het circuit extreme belastingen weerstaan. De 911 GT3 RS accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden.
Prijzen
De nieuwe 911 GT3 RS is per direct te bestellen en staat vanaf begin november bij de Nederlandse Porsche Centra. Voor de extreme 911 vraagt Porsche in Nederland minimaal 325.200 euro. Maar dan moet je nog beginnen aan de optielijst. Er zijn genoeg leuke opties, waardoor je nog meer plezier kunt beleven op het circuit.
Weissach
Zo zullen échte raceliefhebbers het Weissach-pakket aanvinken. Dat kost 38.425 euro. De voorklep, het dak, delen van de achtervleugel en de bovenschaal van de buitenspiegels zijn dan met zichtbaar carbon afgewerkt. Porsche voorziet de auto tevens van een rolbeugel en PDK-schakelpaddles met magneettechnologie uit de autosport. Schakelen is daardoor nog sportiever dankzij een nauwkeuriger drukpunt en een duidelijker waarneembare klik. Magnesium gesmede wielen zijn als optie verkrijgbaar bij het Weissach-pakket, waarmee acht kilogram gewicht valt te besparen. Voor een Race-Tex interieur betaal je 4.300 euro en voor PTS-lak moet je 14.827 euro bijleggen. Configureren kan HIER.
Lees ook: