Gespot: een Toyota Corolla uit 1986
Een inmiddels zeldzame verkooptopper
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Net als de meeste andere modelgeneraties was ook de Toyota Corolla E80 een populair model in ons land. Dat is echter zeker geen garantie om lang onderdeel te blijven van het straatbeeld. Sterker nog, de laatste keer dat we een Corolla E80 zagen is alweer een tijd geleden. Daarom stopten we graag even voor wat foto’s.
Wie lang genoeg gewoon blijft, wordt vanzelf bijzonder. Dat is niet alleen een bekende reclameslogan, maar geldt zeker ook voor sommige auto’s. De Toyota Corolla van generatie E80 was een populair model en in de jaren ’80 en ’90 kwam je de auto dan ook vaak tegen. Hoewel de Corolla scoorde met zijn betrouwbaarheid, was het verder een vrij doorsnee en onopvallend model. Hoe anders is dat anno 2024. De Corolla E80 is vrijwel volledig uit het straatbeeld verdwenen, dus toen we er na lange tijd weer eens een tegenkwamen viel dat direct op.
Het gespotte exemplaar
Dit exemplaar, dat wij tegenkwamen op een bedrijventerrein in Hoorn, is om precies te zijn een Toyota Corolla 1.3 DX uit 1986. De huidige eigenaar heeft hem sinds 2016 in bezit. Volgens onze kentekencheck is dat nog maar de tweede eigenaar, want degene die de Corolla nieuw kocht heeft maar liefst 30 jaar met de auto rondgereden. Daarmee hebben we ook meteen alle bijzonderheden gehad. Verder is dit in alle opzichten een doodgewone Toyota Corolla. Dat maakt het des te leuker dat hij anno 2024 gewoon nog rondrijdt.
De Toyota Corolla E80
De Toyota Corolla E80 is de vijfde modelgeneratie van deze populaire middenklasser. Tegenwoordig bestaat het Corolla-aanbod uit drie carrosserievarianten (hatchback, stationwagen, sedan), maar in de jaren ’80 was er sprake van een uitgebreide Corolla-familie. Naast de drie- en vijfdeurs hatchback waren er ook een vierdeurs sedan, vijfdeurs liftback, tweedeurs coupé en een driedeurs coupé. De sedan was ook nog leverbaar met twee verschillende daklijnen, waardoor in totaal maar liefst zeven carrosserievarianten leverbaar waren. Of zelfs negen, want de drie- en vijfdeurs stationwagenvarianten van de voorgaande modelgeneratie bleven in productie.
Zowel voor- als achterwielaandrijving
In principe stond de Toyota Corolla E80 op een nieuw technisch platform, met voorwielaandrijving. De twee coupévarianten stonden echter op een afwijkend, achterwielaangedreven platform dat nog was gebaseerd op de voorgaande Corolla E70. De coupés zijn dan ook beter bekend onder chassiscodes AE85 en AE86. Ook werden ze onder de namen Toyota Corolla Levin en Toyota Sprinter Trueno als min of meer op zichzelf staande modellen gepositioneerd.
Motoren Toyota Corolla E80
De meeste Toyota Corolla E80 modellen stonden op een nieuw, voorwielaangedreven platform. De 1,3-, 1,5- en 1,6-liter viercilinder benzinemotoren werden wel overgenomen van de voorgaande generatie. Nieuw was een 1,8-liter diesel. Het exacte aanbod verschilde per werelddeel en het gaat wat te ver om hier alle verschillen te benoemen. In ieder geval gingen een van de twee vierdeurs sedans en de driedeurs coupé aan Europa voorbij. Op de semi-sportieve GT na moesten wij ook de sportuitvoeringen missen.
In 1985 onderging de Corolla E80 een subtiele facelift. Na ongeveer 3,3 miljoen geproduceerde exemplaren werd het stokje in 1987 overgenomen door een nieuwe modelgeneratie.