Gespot: een Lexus LC 500h
Sportieve luxe
De Lexus LC kom je helaas niet vaak tegen. Wij hadden geluk en kunnen daarom dit exemplaar in het zonnetje zetten in onze wekelijkse rubriek Gespot.
Het gespotte exemplaar
In het centrum van Hoorn zagen wij deze Lexus LC 500h. Dit exemplaar staat sinds begin 2023 op kenteken. De LC is een auto die je helaas maar weinig ziet op de Nederlandse wegen, dus laten we dit exemplaar dan maar eens in het zonnetje zetten.
De Lexus LC
De Lexus LC kwam in 2018 op de markt. De letters staan voor Luxury Coupe en dat is dan ook precies wat de auto is. Je kunt de LC zien als een opvolger voor de Lexus SC, een modellijn die verspreid over twee modelgeneraties liep van 1991 tot en met 2010. Dat was afhankelijk van de modelgeneratie een sportief-luxe coupé of een luxe cabrio met stalen klapdak. De LC zet die lijn voort, maar combineert deze keer de sportiviteit en luxe. Bovendien is er nu keuze: naast de coupé verscheen in 2019 ook de Convertible.
Motoren Lexus LC
De Lexus LC is het eerste model op het toen nieuwe GA-L-plaftorm voor modellen in het luxesegment. Dat is hetzelfde platform als waarop de huidige Lexus LS wordt gebouwd. De ‘standaard’ LC is de 500, aangedreven door een 5,0-liter V8 met een vermogen van 351 kW (477 pk), gekoppeld aan een tientrapsautomaat en met aandrijving op de achterwielen. In slechts 4,4 seconden is de 100 km/u bereikt en de topsnelheid ligt op 270 km/u.
Interessanter voor Nederland is de Lexus LC 500h, de versie die wij hebben gespot. Zoals de ‘h’ al aangeeft, heeft dit model een hybride aandrijflijn. De basis wordt gevormd door een 3,5-liter V6 en het systeemvermogen bedraagt 264 kW (359 pk). Ook de hybrideversie heeft een tientrapsautomaat en achterwielaandrijving. Met een 0-100-sprint in 4,7 seconden en een topsnelheid van 250 km/u doet de LC 500h nauwelijks onder voor de ‘gewone’ 500, terwijl het gemiddelde verbruik een stuk lager is. Enig nadeel: vanwege de andere dakconstructie past de hybride aandrijflijn niet in de LC Convertible, waardoor die altijd de V8 heeft. In Nederland betekent dat ook dat de Convertible daardoor veel duurder is dan de coupé.