Gespot: deze Fiat 500 is een driewieler
Maar waarom zou je dit doen?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Deze Fiat 500 is niet meer helemaal standaard. Dat zie je al aan de achterwielen. Dit komt de rijeigenschappen natuurlijk niet ten goede, maar toch is er een goede reden voor deze ombouw. Dat zit zo…
In het Duitse stadje Lauf an der Pegnitz kwamen wij deze Fiat 500 tegen. Op zich is een Fiat 500 natuurlijk niets bijzonders, maar kijk eens naar die achterwielen. Die staan bijna in het midden van de auto. Wie regelmatig in Duitsland komt heeft dergelijke creaties misschien wel eens gezien, want een zo’n ombouw gebeurt vaker. Het spreekt voor zich dat een zeer smalle achteras de rijeigenschappen niet ten goede komt, maar toch is er een goede reden dat de ombouw relatief populair is.
Autorijden vanaf je zestiende
Omdat de achterwielen nu zo dicht bij elkaar staan, is de Fiat 500 voor de wet een driewieler geworden. Daarnaast is het motorvermogen elektronisch begrensd op slechts 15 kW (20 pk) en de topsnelheid bedraagt daardoor nog maar zo’n 90 km/u. Dat is wel snel genoeg om nog op de snelweg te mogen.
Het voordeel van dit alles? Vanwege die beperkingen mag je de auto al besturen met rijbewijs A1, dat je in Duitsland vanaf je 16e kunt halen. De ‘driewieler’ mag natuurlijk ook worden bestuurd met een rijbewijs B. Ook de Duitse rijbewijsklassen 1b en 3 komen in aanmerking, net als het oude rijbewijs categorie 4 als dat is behaald voor 1 april 1980.
Hoewel het A1-rijbewijs in heel Europa geldig is, verschilt de regelgeving eromheen wel iets per land. Zo kan je het A1-rijbewijs in Nederland ‘pas’ vanaf je 18e halen. Deze ‘driewieler’ mag je ook in Nederland met een A1-rijbewijs besturen, maar het leeftijdsvoordeel heb je hier dus niet.
Ellenator
Deze Duitse ‘driewielers’ heten Ellenators en zijn een creatie van Wenzel Ellenrieder, eigenaar van het gelijknamige garagebedrijf in Dösingen. In 2013 werden de vereisten rond het rijden met een driewieler met A1-rijbewijs verruimd. Ellenrieder zag daardoor kans om bepaalde auto’s zodanig om te bouwen dat ze als ‘driewieler’ in aanmerking komen voor het A1-rijbewijs.
Het begon ermee dat Ellenrieder voor zijn zoon een voertuig wilde bouwen dat veiliger is dan een brommobiel, brommer of lichte motorfiets. Hij had al veel ervaring met de driewielige Piaggio Ape en besloot in 2013 om zoiets ‘in het groot’ te proberen, nu dat ook qua wetgeving mogelijk was. Eind 2014 kreeg Ellenrieder typegoedkeuring voor zijn creatie en in 2015 werd een kleine serieproductie gestart. Al snel bleek er genoeg vraag, zeker in regio’s waar het openbaar vervoer te wensen overlaat.
Van VAG naar Fiat
De eerste Ellenators werden gebouwd op basis van het A04/PQ24-platform van VAG, het platform van onder andere de SEAT Ibiza, Skoda Fabia en Volkswagen Polo. In 2017 stapte Ellenrieder over op de Fiat 500 en dat is in principe de enige nog leverbare Ellenator. Incidenteel is ook wel de technisch verwante Ford Ka omgebouwd. De Ellenator is overigens gepatenteerd, dus andere fabrikanten kunnen niet zomaar een vergelijkbare ombouw aanbieden.
Zo wordt de Fiat 500 een driewieler
In het kort werkt de ombouw als volgt. De standaard achteras wordt verwijderd. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe ophangingsconstructie, die gewoon aan de oorspronkelijke achteraspunten wordt bevestigd. Ook de originele schokdempers en vering blijven behouden. Om ruimte te bieden aan de in het midden geplaatste wielen wordt in het midden van de bagageruimte een nieuwe wielkast gecreëerd. De oorspronkelijke wielkasten worden aan de buitenkant gestroomlijnd dichtgemaakt met een stuk plaatstaal.
Foto’s wielophanging: www.ellenator-gmbh.de
Ellenator met ABS, ESP en airbags
Alle voorzieningen van de standaard Fiat 500 blijven behouden. Zelfs het ABS en ESP blijven gewoon werken. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat het laadvermogen van de Ellenator nog maar 300 kg bedraagt. Dat heeft te maken met de nieuwe wielophanging, voor het rijbewijs heeft de driewieler geen gewichtslimiet.
Wil je ook een Ellenator?
In Nederland biedt een Ellenator nauwelijks voordelen. Wil je er toch graag een hebben? Dan moet je dus naar Duitsland. Koop daar een Fiat 500 bij de specifieke handelaar waar Ellenrieder mee samenwerkt en breng die langs bij zijn garagebedrijf. Als je ruim 6.000 euro naar hem overmaakt, bouwt hij de Fiat voor je om. Voor een 16-jarige is het dus nog steeds een hele investering, maar dan rij je wel mooi in een volwaardige auto in plaats van op een brommer. Meer informatie vind je op de Ellenator-website.
Wel goed opletten…
Zoals gezegd komt de zeer smalle achteras de rijeigenschappen van de auto niet ten goede. Twee wielen dicht bij elkaar zijn altijd nog beter dan één achterwiel, maar bij hogere snelheden blijft de stabiliteit iets om rekening mee te houden. Het motorvermogen mag dan nog slechts 20 pk zijn, bij snelheden die oplopen tot 90 km/u kan zo’n auto nog steeds aardig instabiel worden. Alleen al door te Googlen op de Ellenator in het algemeen kom je genoeg nieuwsartikelen tegen over omgeslagen Ellenators…