Dit is hem dan: de nieuwe Ford Focus!
De Ford Focus: compleet nieuw, slimmer dan ooit en ook als Focus Active 'crossover'
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Ford laat er geen gras over groeien: de nieuwe Ford Focus 2018 is volgens het automerk de technologische meest vooruitstrevende Focus ooit. Ford introduceert daarnaast meer modelversies dan ooit tevoren. Zo verschijnt er een Focus Active met verhoogde wielophanging.
De Ford Focus is een extreem belangrijke auto voor Ford in Europa. Tot nu toe zijn er al bijna zeven miljoen exemplaren verkocht en meer dan zestien miljoen wereldwijd sinds de introductie de eerste generatie in 1998. De Focus komt uit in het C-segment en gaat de concurrentie onder meer aan met de Opel Astra, Volkswagen Golf, Mazda 3 en vele andere modellen.
“De nieuwe Ford Focus komt er onder meer als Focus Trend, Focus ST-Line, Focus Vignale en Focus Active.”
De Ford Focus-versies
De nieuwe Focus verschijnt allereerst als vijfdeurs hatchback en voor een aantal markten komt er een vierdeurs sedan. Uiteraard is er ook een Focus Wagon als ultieme pakezel. Als het gaat om uitvoeringen, dan kunnen wel melden dat Ford komt met een Focus Trend en Focus ST-Line als aanvulling op de Focus Vignale (accent op luxe) en de eerste Focus Active (accent op avontuur). Uiteraard volgen er ook een Focus ST en Focus RS waarbij de RS-versie de beschikking zal krijgen over 350+ pk.
Nieuwe platform: C2
De basis voor alle Focus-varianten vormt het nieuwe C2-platform. Dit platform biedt meer interieurruimte met nagenoeg gelijk gebleven buitenafmetingen. Vooral de wielbasis is gegroeid (+53 mm). Dat komt met name de beenruimte ten goede. Ook de bagageruimte groeit. Die van de Focus Wagon komt zelf uit op meer dan 1.650 liter als de achterbank is neergeklapt door aan de hendel van het nieuwe Easy Fold Seats systeem te trekken. Ook handig is de Hands-free achterkleptechnologie waarbij het mogelijk is om de achterklep van de Wagon te openen via een simpele beweging van de voet onderlangs de bumper.
“Het nieuwe C2-platform biedt meer interieurruimte met nagenoeg gelijk gebleven buitenafmetingen.”
Ford Focus benzinemotoren
Ford levert diverse motoren in de Focus. Op benzinegebied is er keuze uit de 1.0 EcoBoost-driecilinder turbobenzinemotor met 85, 100 en 125 pk (63, 74 en 92 kW). Ook levert Ford een nieuwe 1.5 EcoBoost-motor met 150 óf 182 pk (110 en 134 kW). Ook dit is een driecilinder. Beide motoren hebben cilinderuitschakeling waarbij het systeem automatisch een van de cilinders uitschakelt als het volledige motorvermogen niet gevraagd wordt – bijvoorbeeld als de bestuurder het gas loslaat of op gelijkmatige snelheid rijdt en weinig vermogen van de motor vraagt. Het systeem schakelt de cilinder binnen 14 milliseconden uit of in. Dat is twintig keer sneller dan een knipoog.
Ford Focus diesels
Dieselen kan natuurlijk ook. Ford stelt EcoBlue-turbodieselmotoren ter beschikking. De nieuwe 1.5 EcoBlue is er in de smaken 95 en 120 pk (70 en 88 kW). Voor beide types geldt een maximumkoppel van 300 Nm. Er is ook een 2.0 EcoBlue-motor met een vermogen van 150 pk (110 kW) en 370 Nm koppel.
“De driecilinderbenzinemotoren hebben cilinderuitschakeling.”
Achttraps automaat
En hoe zit het met de transmissies? Ford levert handgeschakelde zesbakken of een nieuwe achttraps automaat. Die laatste is leverbaar in combinatie met de 1.0 EcoBoost (125 pk) of de 1.5 EcoBoost (150 pk), de 120 pk sterke 1.5 EcoBlue en tot slot de 2.0 EcoBlue met 150 pk.
Ford Focus interieur
Zowel vanbuiten als vanbinnen is de Focus meer volwassen geworden. In het interieur past Ford minder knoppen toe. De meest functies zijn ondergebracht in Fords SYNC 3 infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen. Dit systeem biedt ‘onderdak’ voor navigatie, climate control, Apple CarPlay en Android Auto. Nieuw is het oplaadpad onderin de middenconsole om draadloos de smartphone op te laden.
“Active Park Assist 2 regelt nu ook de bediening van de versnellingsbak, het gaspedaal en de remmen om zelfstandig te kunnen parkeren.”
Ford Focus veiligheid
We noemden het al eerder: de nieuwe Focus is de technologische meest vooruitstrevende Focus ooit. Waaruit blijkt dat? Ford geeft de Focus allereerst diverse veiligheidssystemen, zoals Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring. Deze systemen moeten rijden in langzaam rijdend en stoppend fileverkeer vereenvoudigen.
Head-up display en automatisch inparkeren
Ook aanwezig is Adaptive Front Lighting System (bochtverlichting), Active Park Assist 2 (regelt nu ook de bediening van de versnellingsbak, het gaspedaal en de remmen om zelfstandig te kunnen parkeren), een Head-up display (HUD) en tot slot het systeem Evasive Steering Assist dat de bestuurder helpt om afremmende of langzamer rijdende voorliggers te ontwijken en een aanrijding te voorkomen.
“Zelfs internetten in de Focus is mogelijk dankzij de zogeheten FordPass Connect modemtechnologie.”
Active Grille Shutter-techniek
Ook heeft de Focus standaard Active Grille Shutter-techniek die de grille automatisch sluit om de luchtweerstand te verminderen als koellucht voor de radiator niet nodig is. Eveneens present is Air-curtain-technologie om de luchtstroom langs de voorwielen te geleiden om turbulentie te reduceren.
Rijmodi
Ford installeert ook Continuously Controlled Damping (CCD) op de onafhankelijke vóór- en achterwielophanging. Dit systeem ondersteunt de Drive Mode-technologie met de rijmodi Normal, Sport en Eco. Elke modus heeft invloed op de reactie op het gaspedaal, het schakelgedrag van de achttraps automaat, de mate van bekrachtiging van de Electronic Power Assisted Steering (EPAS) en de karakteristiek van de Adaptive Cruise Control.
“Zowel vanbuiten als vanbinnen is de Focus meer volwassen geworden.”
Onderweg internetten dankzij FordPass Connect
En ja hoor: je kan zelfs internetten in de Focus dankzij de zogeheten FordPass Connect modemtechnologie. De Focus heeft een 4G WiFi hotspot met connectiviteit voor tot aan tien apparaten. Dankzij FordPass Connect kunnen eigenaren via een speciale app ook de locatie en status van de auto oproepen en de deuren op afstand vergrendelende.
Ford Focus kleuren
Ford levert de nieuwe Focus in dertien carrosseriekleuren, inclusief Orange Glow, Desert Island Blue en de voor de Vignale exclusieve Dark Mulberry. Ford bouwt de Focus in de Ford-fabriek in Saarlouis in Duitsland. De Ford Focus komt later dit jaar op de Nederlandse markt.