DiRT Rally – Gamereview
Pittige en intense rally simulatiegame
Er zijn dit jaar al diverse rallygames verschenen. Denk aan WRC 5 en Sébastien Loeb Rally Evo. Allemaal prima rallygames, maar voor het échte realisme en de beste rallyauto’s moet je absoluut de nieuwe DiRT Rally in huis halen. Dit is werkelijk een van de betere rallygames.
Simulatie
We starten lekker vintage. Met een Mini Cooper S uit de jaren zestig, die beroemd is geworden vanwege de vele overwinningen in de rallysport. Alle hulpsystemen staan op ‘simulatie’. We moeten zelf schakelen, de ABS is ‘switched off’ en ook automatische remingrepen zijn uitgeschakeld. We staan er alleen voor, eigenlijk zoals DiRT Rally heeft bedoeld: om te ervaren hoe het is om in een rallyauto te rijden.
[gallerij-5]
Audiovisueel spektakel
Wat na de start direct opvalt zijn de graphics en het geluid. Spelontwikkelaar Codemasters heeft werkelijk alles uit de kast gehaald om van DiRT Rally een audiovisueel spektakel te maken. Of dat is gelukt? Absoluut! De details van zowel de omgeving als de auto’s zijn overweldigend. De vezels van de alcantara bekleding zijn zichtbaar, de rallyauto’s laten bandensporen achter in het zand, de modder of de sneeuw en de schades – zoals een barst in de voorruit – ogen verbluffend.
[parallex-1]
Kart
De voorwielaangedreven Mini Cooper S rijdt als een échte Mini. Als een kart dus. En we moeten toegeven, deze Mini is in de simulatiemodus al een hele hand vol. Na de Mini stappen we in een Ford Escort RS2000 met achterwielaandrijving. Het traject? De beroemde Col de Turini. De moeilijkheidsgraad gaat direct omhoog en de Ford gedraagt zich als een échte achterwielaandrijver.
[gallerij-1]
Overmoedig
We raken een beetje overmoedig en vinden het tijd voor iets extremers. We lopen door het complete wagenpark, met beroemde rallyauto’s uit de jaren zestig tot en met de meest recente modellen, en maken een keuze: we willen de beroemde Amerikaanse ‘heuvelklim’ Pikes Peak bedwingen met een 850 pk sterke Peugeot 208 T16 Pikes Peak. Al snel lopen we tegen de lamp. Of beter gezegd: rijden we tegen een boom.
[parallex-2]
Trainen, trainen en nog eens trainen
De spelmodus Rallycross biedt dezelfde moeilijkheidsgraad. Hier blijkt een 650 pk sterke Ford Fiesta voor ons te hoog gegrepen. De boodschap is duidelijk: je moet trainen, trainen en nog eens trainen. DiRT Rally vraagt vooral in simulatiemodus om optimale concentratie van de speler. Het is een leerproces. Door langer te spelen voel je auto’s beter aan en weet je waar de grenzen liggen. Ga je de fout in (bocht afsnijden of van de baan raken) dan volgen direct strafpunten en is de kans op een eerste plaats eigenlijk al verdwenen.
[gallerij-2]
Savina Habanero-peper
DiRT Rally is vooral een game voor de simulatieliefhebbers en niet voor fans van arcade racing. Dat merk je aan alles. De uitwerking is subliem. De rallygame biedt een geweldige en intense rijervaring, prachtige graphics en een divers aanbod rallyauto’s. Maar vergeet niet dat DiRT Rally een synoniem is voor de rode Savina Habanero-peper: not for the faint hearted.
DiRT Rally is verkrijgbaar voor de PS4, Xbox One en PC.
Lees ook: Sébastien Loeb Rally Evo – Gamereview
[video-1]
[gallerij-3]
[gallerij-4]