Bijna 150 miljoen euro extra aan wegenbelasting in 2020
Groeiend wagenpark, hogere tarieven en fijnstoftoeslag
Door een groeiend wagenpark, hogere tarieven en de fijnstoftoeslag – ook bekend als de ‘roettaks’ – ontvangt Den Haag in 2020 ongeveer 150 miljoen euro extra aan wegenbelasting. In totaal verwachten het Rijk en provincies bijna 6,1 miljard euro te innen, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekend.
147 miljoen euro
Volgens het CBS gaan autobezitters in Nederland 147 miljoen euro meer betalen aan wegenbelasting in 2020 dan in 2019. “De wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) bestaat uit een rijksdeel en deel bestemd voor provincies. Het Rijk verwacht 131 miljoen euro meer te innen. De opbrengsten van het Rijk stijgen onder andere door inflatiecorrectie van het tarief en door een groeiend wagenpark. Daarnaast stijgen de opbrengsten van het Rijk 49 miljoen euro vooral door invoering van de fijnstoftoeslag per 2020”, concludeert het CBS.
LEES OOK: Verkeersboetes 2020, alle bedragen op een rij
Friesland: +20 procent
In de provincie Friesland stijgt het tarief en de opbrengst met meer dan 20 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. CBS: “Een maatregel uit de vorige collegeperiode van 2015-2019, met als doel tijdelijke lastenverlichting voor de autobezitters, is ten einde.”
Verschillen in tarieven
In 2020 betaalt een autobezitter voor een voertuig van 1.200 kilogram rijdend op benzine in Noord-Holland afgerond 139 euro per kwartaal, dat is is 1 euro meer dan in 2019. Voor diezelfde auto betaalt iemand in de provincie Drenthe 156 euro per kwartaal (154 euro in 2019). Vanwaar dat verschil? CBS: “Het verschil tussen provincies is te verklaren doordat zij een verschillend opcententarief – een heffing boven op de motorrijtuigenbelasting die automobilisten en motorrijders moeten betalen – hanteren. Zo heeft Noord-Holland met 67,9 procent het laagste tarief, Drenthe met 92 procent het hoogste.”
Diesel wordt zeer zwaar belast
Wie een diesel heeft, komt extra aan de beurt in 2020. Voor een auto met een gewicht van 1.200 kilogram en een dieselmotor betaalt een bezitter 162 euro meer. Heeft de dieselauto geen roetfilter of een te hoge fijnstofuitstoot, dan betaalt de bezitter nog eens afgerond 48 euro boven op de dieseltoeslag en het standaardtarief, een opslag van 19 procent. CBS: “In totaal betaalt een bezitter van een meer milieubelastende auto afgerond 349 euro in Noord-Holland en in Drenthe afgerond 366 euro per kwartaal in 2020. In 2019 betaalde men (nog zonder fijnstoftoeslag) respectievelijk 297 en 314 euro.”
Aantal voertuigen
Nederland telde begin 2019 ruim 8,5 miljoen personenauto’s en 1,1 miljoen bedrijfsvoertuigen, een stijging van bijna 0,2 miljoen voertuigen ten opzichte van een jaar eerder.