Autotest – Volvo V60 (2018)
Volvo V60 interessant. En belangrijk!
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Of de nieuwe Volvo V60 een belangrijke auto is voor de Nederlandse markt? Als we de cijfers geloven is elke twijfel uitgesloten. De drie Duitse premiummerken – BMW, Audi en Mercedes-Benz – hebben gezamenlijk ruim 177.000 estates rondrijden. Volvo claimt in zijn eentje een rijdend wagenpark van meer dan 190.000 stationwagons. Concurrenten als Renault, Peugeot, Volkswagen en Ford zitten weliswaar allemaal boven de 100.000 stuks van dit type auto, maar komen ook niet in de buurt van Volvo.
Cool and different
Dus ja, de Volvo V60 is zeker voor de Nederlandse markt een interessante en belangrijke auto. Een Engelse collega beschreef het mooi: hij noemde de auto die de populaire V70 moet doen vergeten ‘cool and different’. Nu moet je in autoland altijd oppassen met het toedichten van bijzondere eigenschappen aan nieuwkomers, omdat die altijd weer razendsnel worden opgevolgd door andere bijzondere nieuwkomers. Geen merk zit stil zullen we maar zeggen.
“De reeks voorzieningen die je kunt scharen onder de noemer connectiviteits- en veiligheidstechnologie is schier eindeloos en plaatst deze Volvo bij de leiders in de markt.”
Eigen gezicht
Maar het is een feit dat de nieuwe Volvo V60 er heel heel goed uitziet. Zeker, deze nieuwe telg oogt als het kleinere broertje van de V90, qua styling en detaillering. Daar is niks mis mee, Volvo heeft een eigen gezicht en dat gezien mag worden. Het is ook in alle opzichten een ruime auto; uitstekend afgewerkt en voorzien van prima stoelen.
Volvo V60 veiligheid
Nog een feit: de reeks voorzieningen die je kunt scharen onder de noemer connectiviteits- en veiligheidstechnologie is schier eindeloos en plaatst deze Volvo bij de leiders in de markt. Dat mag je natuurlijk ook wel verwachten: Volvo hamert op veiligheid en blijft daaraan werken. Neem als voorbeeld de actieve remtechnologie die ervoor moet zorgen dat voetgangers, fietsers en ‘grote dieren’, evenals andere auto’s, niet (per ongeluk) geraakt worden. Het systeem moet aanrijdingen met objecten tot 60 km/u snelheidsverschil voorkomen.
Zelfrijdende auto
Dit zijn allemaal stappen op weg naar de zelfrijdende auto. De ontwikkeling van de software blijft doorgaan. Ook deze Volvo kan al zelfstandig rijden op doorgaande wegen, maar veiligheidshalve is de bestuurder verplicht zijn handen aan het stuurwiel te houden. Bij onze kennismaking in de omgeving van het Spaanse Barcelona leerden we in elk geval al dat het systeem – Pilot Assist II genaamd – opnieuw is verbeterd: bochten worden soepeler automatisch verwerkt door de computer en omgezet in rustige bewegingen.
“Misschien is het best een beetje raar dat deze Volvo nog van dieselmotoren wordt voorzien. De S60 die later dit jaar op de markt komt krijgt géén diesel onder de motorkap, zo heeft Volvo laten weten.”
Volvo V60 features
Features als een elektrisch bedienbare achterklep en de overzichtelijke 9-inch touchscreen met het infotainmentsysteem Sensus Connect (geschikt voor Spotify, Apple CarPlay en Android Auto) horen weliswaar bij de auto’s anno nu, maar ze zijn daarom niet minder plezierig.
Volvo V60 motorvarianten
Voor de kennismaking zette Volvo in Spanje twee motorvarianten in: de T6 AWD met 228 kW (310 pk) en de D4 Diesel met 140 kW (190 pk). Beide zijn uitgerust met de achttrapsautomaat. De diesel is ook met een handgeschakelde zesbak te koop. Beide motoren zijn ook de krachtbron van andere varianten uit het groeiende Volvo-gamma. Ze presteren prima, leveren een uitstekend koppel en vergroten het rijplezier. Het platform, dat zoals dat tegenwoordig heet modulair kan worden opgebouwd, zorgt voor een 10 centimeter grotere wielbasis dan die van de uit 2011 daterende voorganger. Dat komt zowel het rijgedrag als de interieurruimte zeker ten goede. Met een simpel knopje kan dankzij de rijkelijk aanwezige elektronica het onderstel naar persoonlijke voorkeuren worden afgesteld.
Gedeeld platform
Dat zogenoemde SPA-platform deelt de V60 overigens met onder meer de 90-serie en de XC60. Het wordt ook gebruikt bij bijvoorbeeld het nieuwe merk Lynk & Co, dat net als Volvo dochter is van het Chinese Geely. Het motorgamma wordt nog uitgebreid met een D3 diesel (110 kW/150 pk) en een T5 benzine met 184 kW (250 pk). Op stapel staan ook twee hybride varianten, de T6 en de T8 met respectievelijk 250 en 287 kW (340 en 390 pk). Alle varianten zijn gebaseerd op een 2,0-liter viercilinderblok.
“Volvo hamert op veiligheid en blijft daaraan werken.”
Beetje raar
Misschien is het best een beetje raar dat deze Volvo nog van dieselmotoren wordt voorzien. De S60 die later dit jaar op de markt komt, krijgt géén diesel onder de motorkap, zo heeft Volvo laten weten. Dat besluit, dat ertoe moet leiden dat in 2025 de helft van het gamma uit (gedeeltelijk) elektrisch aangedreven modellen bestaat, kwam voor de V60 blijkbaar te laat. Zakelijk rijdend Nederland zal er vast blij mee zijn dat de V60 nog met dieselmotoren leverbaar is. De diesel blijft voor kilometervreters nog altijd de meest aantrekkelijke optie.
De nieuwe Volvo V60 met een aantal van zijn beroemde voorgangers. #VolvoV60 #Volvo #V60
A post shared by AutoRAI.nl (@autorai.nl) on
Volvo V60 prijzen
De prijzen van de V60 beginnen bij 43.995 euro voor zowel de T5 basisuitvoering als de D3 diesel en lopen op tot 58.995 euro voor de T8 Twin Engine |(hybride). Er is keuze uit diverse uitrustingsniveaus. Private lease begint bij 699 euro per maand (bij 10.000 kilometer per jaar), zakelijke leaserijders betalen vanaf 639 euro per maand exclusief BTW bij 15.000 kilometer per jaar.
Nieuwe manieren
Volvo onderzoekt ook nieuwe manieren om auto’s aan de mens te brengen, via Volvo Care. Simpel gezegd kun je een abonnement afsluiten waarna Volvo alle denkbare diensten levert: van het ophalen van de auto voor onderhoud tot zelfs het verzorgen van tankbeurten. In de loop van 2018 moet duidelijk worden hoe het programma er in Nederland zal uitzien. Voor de pilots zijn andere landen gekozen.
Conclusie
De nieuwe Volvo V60 maakt op diverse manieren meer indruk dan zijn voorganger. Hij is comfortabeler, slimmer, fraaier afgewerkt maar vooral ruimer. Vooral dat laatste punt is sterk verbeterd. Moest ook wel, want de vorige V60 was niet heel ruim, met name achterin. Verder levert Volvo fijne aandrijflijnen en de prijs is bijzonder scherp ten opzichte van concurrenten. Het kan daarom niet anders dat deze Volvo V60 gaat scoren, niet alleen in Nederland maar ook in andere landen. Ons advies: bij interesse niet te lang wachten want populariteit resulteert vrijwel altijd in langere levertijden. De nieuwe Volvo V60 is in ieder geval het wachten waard, dat is duidelijk.