achtergrondafbeelding
mazda mx-5 sakura autotest

Autotest – Mazda MX-5 Sakura

Stijlvolle kleuren geven sportieve roadster meer klassieke look

2 apr 2018, 12:00  •  Autonieuws, Autotests  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

We hebben goed en minder goed nieuws. Het goede nieuws is dat Mazda een speciale editie van de MX-5 heeft. Want dat gaf ons een reden deze fijne roadster nog een keer te testen. Het minder goede nieuws is dat er nog slechts 13 exemplaren bij de Mazda-dealers staan. Enige haast is dus geboden.

Mazda heeft in totaal 25 exemplaren van de MX-5 Sakura naar Nederland gehaald. 12 zijn er dus al verkocht (stand 4 april 2018). In de video zie je wat de extra’s van de Sakura zijn. Of je leest verder, dat kan ook.

Geïnspireerd op Japanse kersenboom

Het grote verschil met andere uitvoeringen betreft het dak. Dat van de Sakura is bordeauxrood. En dat is voor het eerst op de huidige MX-5. Dezelfde kleur vind je terug op de Japanse kersenboom die in het Japans Sakura heet. Huh, maar wachten even, is-ie niet roze? Dachten wij ook, maar volgens Mazda kleurt de kersenboom in de herfst donkerrood. En wie zijn wij om hieraan te twijfelen.

Mooie herinneringen

De sportstoelen van de MX-5 Sakura zijn bekleed met beige leder. Ook die warme kleur was niet eerder leverbaar. Het beige en bordeauxrood vormen een stijlvolle combinatie. Die roept mooie herinneringen op aan een gelimiteerde versie van de oorspronkelijke MX-5, de Art Vin uit 1996. Dezelfde kleuren, maar dan even anders, namelijk een beige softtop en wijnrode carrosserielak.

Bose® audiosysteem

De kleuren beige en bordeauxrood geven zowel de Art Vin als de Sakura een meer klassieke uitstraling. Zoals gezegd erg stijlvol. De Sakura staat op donkerchromen 16-inch lichtmetalen wielen. Een genummerde badge tussen de voorstoelen verwijst naar zijn exclusieve karakter. Het dashboard is ook bekleed met beige leder, maar dan kunstleder. Ook aanwezig zijn een audiosysteem van Bose® met negen speakers waaronder in de hoofdsteunen, stoelverwarming en een 7-inch multimediascherm.

LEES OOK: deze 5 cabrio’s koop je voor een appel en een ei

Onbetaalbaar

Wij reden met de MX-5 Sakura no. 1. Wellicht staat-ie – als zijn leven als demoauto van Mazda Nederland erop zit – ooit bij de Mazda-dealer te koop. We helpen het je hopen, want we kunnen zo snel geen auto bedenken die per geïnvesteerde euro zoveel rijplezier geeft. De Mazda MX-5 Sakura kost 36.590 euro. De glimlach die je er dagelijks voor terugkrijgt op het moment dat je wegrijdt, is onbetaalbaar.

Lekker klinkende sound

Druk op de startknop en het 1.5 blokje komt grommend tot leven. En ook onderweg produceert de motor een lekker klinkende sound. Stukje aan het stuurwiel draaien en de wielen reageren meteen. Het liefst zigzag je door het verkeer heen, zo lekker stuurt-ie.

“De enige race die de MX-5 aan zich voorbij laat gaan, is een afvalrace.”

Bohemian Rhapsody

Met het ultrakorte pookje van de handmatig te bedienen 6-bak schakel je razendsnel op en terug. Je legt elke versnelling in met dezelfde zekerheid als Bohemian Rhapsody op de hoogste positie van de Top 2000 staat. Met een bescheiden vermogen van 96 kW/131 pk denken anderen misschien dat je de lachers op je hand hebt, maar het lachen vergaat ze snel als je ze voorbij stuift. De enige race die de MX-5 aan zich voorbij laat gaan, is een afvalrace. Hij weegt slechts 950 kg.

mazda mx-5 sakura autotest

’s Werelds populairste roadster

950 kg. Dat is zelfs minder dan wat de eerste generatie uit 1989 weegt! Vandaar dat je vanuit stilstand na 8,3 seconden 100 km/uur kan rijden. Topsnelheid? Een uiterst sportieve 204 km/uur. ’s Werelds populairste roadster bijt zich vast in het asfalt om nooit meer los te laten. En ook in snel genomen bochten blijft het Mazdaatje lang op koers. We vroegen ons telkens af waarom snelwegen hoofdzakelijk kaarsrecht zijn. Niet echt natuurlijk, maar ze zijn zeker niet bedacht door een MX-5-rijder.

LEES OOK: Mazda is een bezig bijtje, check hier de toekomstplannen tot 2021

Knus vanbinnen

Overigens rijdt de MX-5 ook prima rechtuit. Je hebt uiteraard wat minder overzicht als in een hogere crossover, maar knus is het wel vanbinnen. Voor sommigen welllicht iets té knus, want heel ruim is het allemaal niet. Zeker even proefrijden dus voordat je tot aankoop overgaat. Wij zouden met alle plezier een beetje inschikken als dat betekent dat we elke dag MX-5 mogen rijden.

Share Tweet Share Share E-Mail